Blogg listad på Bloggtoppen.se

Sportchefssnack del 4 - "Inga fler lik i garderoben"

Serien där jag snackar med olika hockeyallsvenska sportchefer fortsätter. Idag var det dags att höra vad rivalens sportchef, Patrik Sylvegård, tycker och tänker just nu. Det är alltid lite extra intressant att lyssna på rivalen. Sylvegård som både är vd och sportchef i Malmö är dock väldigt lugn och sympatisk.
 
- Vi mår jättebra. Truppen är så gott som klar. Vi har något klart som vi inte gått ut med och efter det kanske vi plockar in något ytterligare. Det är väl 15-16 år sedan sist som Malmö hade klubben klar så här tidigt. Nu kan laget svetsas ihop och träna tillsammans redan nu. Teemu (Kesä) är t.ex. redan med och kör, säger en belåten Sylvegård till gronvitasumo.se.
 
För ett drygt år sedan så kom du till ett bord som inte var dukat med delikatesser om vi säger så. På ett år har du nått väldigt långt. Det känns som att du kom som en räddare i nöden.
 
- Jag har väl mitt hockeykunnande och varit i föreningen under väldigt många år. Jag säger inte att jag kan detta bättre än någon annan men vi börjar ta mer rätt beslut och jag jobbar med rätt människor. Malmö har alltid haft en stämpel där man betalar överpris, självklart betalar vi löner som alla andra lag gör men inte som förut. Det är viktigt att ha sina värdegrunder att jobba efter, småsaker som ska vara rätt, skapa en lugn och trygg miljö. Som sagt, jag är ingen ensamhärskare utan vi jobbar tillsammans där jag har sista ordet.
 
Hur stabilt står ni nu?
 
- Ekonomin är fortfarande ansträngd men vi gjorde vårt bästa bokslut på många år. Så länge jag sitter här så kommer det inte att komma ut fler lik ur garderoben. Tidigare har vi haft utgifter i form av dubbla spelarlöner, löner sparkade tränare och sådana saker. Vi måste tro på det vi gör och inte lyssna på media och andras åsikter. Som t.ex. när man ville att vi skulle sparka Taavola. Om vi bestämt oss för att köra på den linjen så måste vi prova det också.
 
Tittar man på laget så ser det väldigt annorlunda ut. Ni är inte kända för att ha kontinuitet. Nu har ni det och du har kunnat krydda den trupp med förstärkningar.
 
- Precis som du säger så är den också tillbaka för första gången på väldigt många år. Oavsett vilken sport du håller på med, om det så är handboll, fotboll eller hockey så ser man att kontinuitet är viktigt. Jag tycker att vi hade ett lag för att nå förkvalserien redan ifjol med spelare som Olsson, Persson, Jadeland. De ville väldigt mycket när de kom hem. Man ska även komma ihåg att vi hade många spelare som inte spelat på nivån tidigare som tex. Rasmus Andersson, Hetta, Rensfeldt, Storm och "Burra". Nu har de fått den erfarenheten och växer med det.
 
Du är rätt glad att Rögle åkte ur va?
 
- Ska jag vara ärlig mot dig så tycker jag jättebra om Rögle. Jag har många vänner där som jag har ett starkt band till. Rent sportsligt och ekonomiskt så är det naturligtvis bra. Det blir även roligare med fyra riktigt bra derbyn. Det hade varit ännu roligare om vi båda spelat i Elitserien. Från Malmös sida så är hatet inte lika stort som det är uppe i Ängelholm. Det är min känsla. Rögle har en väldigt bra publik som skapar bra stämning, så länge de sköter sig.
 
En sak som hettar till derbyna stavas Hellkvist. Vad har du att säga om den värvningen?
 
- Har alltid haft stor respekt för Björn. Han hade varit lika intressant oavsett vilket lag han tränat. Sådant kan jag inte bry mig om. Vi gör naturligtvis inte så här för att vara dumma mot Rögle. Jag tänker på Malmös bästa och Björn är jätteintressant. Jag tycker att vi fått ihop ett riktigt "dreamteam" där.
 
Var Amil Krupic en värvning som Björn rekommenderade?
 
- Nej, Amil hade vi klar innan Björn. Vi har diskuterat ett bra tag. Jag tycker att det är en oslipad diamant. Rögle har rätt många backar i den åldern som är bra. Nu när Rasmus etablerat sig i A-laget så blir Amil som en länk mellan A-lag och J20. Jag tror att han har stora möjligheter redan i år. Han såg ut som en ny människa när jag såg honom senast.
 
En av seriens hetaste värvningar är Rögles Andreas Lilja. Med tanke på att han har förflutet hos er och så är min fråga given. Var ni också sugna?
 
- Vi blev erbjudna honom och visst, Lusth har spelat tillsammans med honom, så även jag men vi hade inte råd. Det är en riktigt bra kille och en riktigt bra värvning. Inget snack om saken.
 
Sylvegård pratar faktiskt väldigt öppet och varmt om Rögle, om hur han tittat på modellen som lite av en förebild.
 
- Vi måste kunna tänka utanför boxen lite och hjälpa varandra i bästa möjliga mån. Allt för att stärka hockeyn här nere i Skåne. Sedan när det är match, då är det helt andra saker, avslutade Sylvegård vårt samtal.
 
Man kan lugnt påstå att Malmö hittat ett lugn. Sylvegård låter väldigt nykter i alla frågor och så länge man håller detta så blir Malmö allt giftigare för varje år som går.
 
-----
 

Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.