Blogg listad på Bloggtoppen.se

Sportchefssnack del 3 - "Vi har fått allt vi jobbat på"

Då var det dags att ge er nästa snack med en allsvensk sportchef. Idag är det Björklövens Jimmy Blixt som står på tur. Björklöven är tillbaka igen och sportchefen är väldigt nöjd med hur lagbygget gått hittills.
 
- Vi har i stort sett fått allt vi har jobbat på, vilket jag givetvis är jättenöjd med. Sedan har vi kvar en hel del spelare från truppen som gick upp där en del varit med förut och andra som vi tror har vad som krävs för spel i Hockeyallsvenskan, säger Jimmy Blixt till gronvitasumo.se.
 
Karlskrona var nykomlingar ifjol. Det kändes som att de underskattade Allsvenskan och gick in med i stort sett samma trupp som gick upp. Hur ser du på steget från "ettan" till Hockeyallsvenskan? Ni har bland annat värvat in rutin i form av Hållberg, Öhman och Lavander.
 
- Jag har fruktansvärd respekt för allsvenskan som serie. Därför har vi värvat spelare som varit med ett tag. Spelare som gör rätt saker och som inte drar iväg på eget håll om det går emot.
 
Hur ser du annars på ert lagbygge? Var är er styrka?
 
- Vi ska ha in 1-2 backar till och en målvakt. Styrkan är laget. Vi har spelare som är skickliga utan puck och det är en medveten satsning då vi kommer tillbringa mer tid i egen zon än ifjol. Har jag valt mellan en offensivt skicklig spelare och en som gör rätt saker över hela banan så har jag valt det sista. Ta spelare som Lavander och Öhman, tittar man på deras defensiva egenskaper så håller de elitserieklass.
 
Ni har Wälitalo som en av två målvakter, jagar du en "etta" eller hur tänker du kring det?
 
- Jag lovar aldrig att en målvakt ska vara förstemålvakt. Den som är bäst står och det är upp till tränarna att bestämma.
 
Ni har idel svenskt i laguppställningen. Är det en medveten satsning? Eller kommer det in något utifrån?
 
. Jag gillar nordamerikaner och den spelstil de kommer med men ofta har de svårt att acklimatisera sig och nu när vi framförallt ska gå in i första året i Hockeyallsvenskan så vill jag hellre ha spelare som vi vet kan anpassa sig till vårt spel och kultur här. Det kan komma någon enstaka men inte för många. Det blir lätt så att de finner en trygghet i varandra och det kan i så fall lätt bildas grupperingar inom laget.
 
Björklöven har tagit ny sats i "ettan" sedan man tvångsdegraderades 2010. Det var nyttigt enligt Blixt.
 
- Spontant så tycker jag att det någonstans var bra för Björklöven att sluta leva kvar i gamla tider. Nu har vi alla fått känna på att det är hårt jobb som krävs. Vi har jättebra förutsättningar att lyckas och vi har lärt oss att leva i nuet och tålamodet känns betydligt större nu.
 
----
 
 
 
 
 

Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.