Blogg listad på Bloggtoppen.se

Sportchefssnack - Nygårds först ut

Lagen håller på att byggas och i vissa fall är de nära att spikas. Därför är det högintressant att nu checka av med Hockeyallsvenskans olika sportchefer om läget i deras trupp inför säsongen.
 
Jag kommer inom den närmaste tiden ha en del intervjuer med några av sportcheferna och först ut är Södertäljes Per Nygårds. Det är alltid kul att höra hur andra lag resonerar samt att ni där ute får en lägesrapport från min vinkel.
 
Den första givna frågan. Hur ser lagbygget ut?
 
- Det ser okej ut tycker jag. Vi har två målvakter, sju backar och en tio forwards. Marknaden är lite trög just nu. Många spelare vill vänta på elitserielagen, andra är kanske inte intresserade av att komma till oss, säger SSK:s sportchef, Per Nygårds till gronvitasumo.se.
 
Hur ser din prio ut i nyförvärvsjakten?
 
- Vi har väl ingen direkt prio. En till två forwards, en center och en back. Gärna en spelskicklig back men det är vi knappast ensamma om att söka.
 
Du sa att marknaden ser trög ut. Västerås har gått ut rätt hårt med att hämta in transatlanter. Är det ditåt ni tittar nu när ni ska fylla de sista platserna?
 
- Absolut tittar vi på transatlanter men vi kollar även andra länder som t.ex. Frankrike och Slovakien. Vi tittar över hela världsmarknaden. Förut ville man kanske hålla en icke-EU-plats öppen ifall man åkte på någon skada eller ville ha möjlighet att stärka ytterliggare därifrån längre fram, men så behöver man inte resonera nu längre.
 
Det landar en del, för oss, nya okända namn. Hur ser marknaden ut där borta?
 
- Man ska veta att man tjänar hyfsat med pengar i AHL. Pengar som man inte når upp till i Allsvenskan, de som erbjuds är väl inga superspelare som är tillgängliga. Det är inte för inte som NHL tar över spelare där borta, de lägger ner stora resurser på scouting och liknande.
 
Nygårds berättar att han har ungefär samma budget som förra året att röra sig med. När jag frågar om hur pass mycket han följer andra lagbygge i serien så svarar han:
 
- Tittar inte så mycket på vad andra gör just nu. Det är inget vi kan påverka. Vi jobbar efter våra resurser och våra förutsättningar. Sedan får de andra klubbarna rätta sig efter deras. Jag kan inte bry mig om vad Rögle eller Djurgården plockar in eller vad de har för resurser, då är det bättre att jag fokuserar på vad jag kan påverka för att göra SSK till ett så bra lag som möjligt.
 
Vilka spelare vill du lyfta fram just nu inför säsongen, någon som sticker ut?
 
- Det är inget nyförvärv men jag tror att David Pastrnaks utveckling kommer att vara väldigt positiv. Han ser redan riktigt bra ut. Det är en skicklig spelare. Sedan hoppas jag att spelare som Fredric Andersson, Robin Press, Emil Billberg och nye backen Tomas Bokros kan överraska och ta ett kliv framåt i sin utveckling.
 
Tomas Bokros är ett av Södertäljes nyförvärv. En slovakisk back som inte har något vidare cv med sig. Hur stor chansning är en sådan back egentligen?
 
- I grunden är alla spelare som kommer utifrån någorlunda chansningar, Man vet inte om de passar till hockeyn som spelar här så det finns ett moment av osäkerhet. Skulle vi landat spelare som Sedin så hade man varit mer trygg om man säger så.
 
Försäsongssnacket om SSK har till stor del handlat om William Nylander-Altelius. Han har kontrakt och det har varit diskussioner om hurvida han har en giltig klausul eller ej. När jag frågar Nygårds om hur statusen ser ut där just nu så låter det så här:
 
- Inget är klart där än. Det är ett ärende som är ovanför mitt huvud just nu.
 
Förutom William så snackas det mycket om den populäre Anders Sörensen är på väg bort. Saker som inte är speciellt roliga för en sportchef. Frågan är, hur pass mycket sådant här stör sportchefens arbete.
 
- Man får jobba vidare utifrån de förutsättningar och besked som ges. Mitt arbete är att få ihop en så bra trupp som möjligt och det är den biten jag fokuserar på.
 
 

Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.