Blogg listad på Bloggtoppen.se

Grönvitasumo tippar Hockeyallsvenskan - Plats 6

Idag är det dags för Mats Waltins "mopeder" i Västerås. Kanske det lag som är svårast att sätta i tabellen. På förhand är känslan att säsongens Västerås är ett sämre lag än fjolårets. Visst har man fått in bra killar men tycker ändå att det fattas lite för att kunda nå ända upp till toppen.

 

Bra värvningar: David Lundbohm Växjö, Broc Little Yale University, Stefan Andersson Frisk Asker, Lars Johansson Mora, Mikael Zettergren Mora.

 

Tunga förluster: Dennis Rasmussen Växjö, Lubomir Vaic, Jaroslav Jabrocky, Damien Fleury Luleå, Evan McGrath Oskarshamn, Jonas Leetma slutar, Alexander Ribbenstrand Malmö.

 

Lagets målvakter: Man lyckades knipa Moras Lars Johansson som jag tror tar hand om spaden framför näsan på Daniel Sperrle. Oavsett vem som står så har Västerås en högklassig målvaktsduo.

 

Backar: Man har tappat Leetma och Ribbenstrand. Två backar som var bra i Västerås. In kommer bland andra Stefan Andersson från Frisk Asker. Känns sådär faktiskt. Innan säsongen startar tror jag att Niklas Johansson har landat en bra back till som kompletterar laget. Förra säsongens kapten, Per Helmersson är kvar och han är viktig. Kanske lagets viktigaste spelare.

 

Forwards: Visst man har tappat en del men man har verkligen fått in bra nyförvärv. Främst tänker jag på Mikael Zettergren och Lundbohm som är toppspelare med allsvenska mått mätt. En joker i leken är Broc Little som lovordas rejält från folk som känner till amerikanen.

 

Han blir lagets flopp: Jonte Berg öste in hela 61 poäng i Arboga förra säsongen. Det inger respekt hos denna 24 år unga forward. Som jag har sagt tidigare så är steget från ettan oerhört mycket större än man anar.
Se bara på Rögles Nils Bergström, han gjorde 73 poäng i ettan, säsongen efter i allsvenskan blev det 15 poäng på trots att det blev 27 matcher fler i Rögle än i division 1.

 

Flipp: Mikael Zettergren känns het. Han kommer att tillföra Västerås massor med poäng. Förra säsongen gjorde han 47 poäng i Mora och när jag snackade med Lückner för någon vecka sedan medgav han att det är en tung förlust men som man fick förstå då han ville närmare huvudstaden.

 

-----

 

Västerås har en vass offensiv och kan säkert ta många skalper på vägen. Det gäller nu att laget får in en bra back till. Det fattas för att Västerås ska bli att räkna med.

 

-----

 

Hallå där Viktor Mårtensson!

 

Du kom från Borlänge (div.1) till Västerås. Berätta om steget?
-
Steget var ganska stort, större än vad jag hade förväntat mig! Spelarna var snabbare, starkare och bättre att täcka pucken, framförallt så gick spelet snabbare.

Du var inte blyg, det blev en del utvisningsminuter och slagsmål. Är det din stil?

- Jo, det blev lite bråkigt ibland, men det är ju sånt som händer i hockey. Jag var beredd på att göra vad som helst för att ta en plats i västerås trupp under min tryout. Då tänkte jag att jag ska absolut inte ändra på min spelstil nu när jag får chansen så jag körde på som jag alltid har gjort. Fast jag vet att det finns mer lirare i mig än vad jag visade i fjol och jag ska försöka ta fram den mer i år men absolut inte lugna ner mig för det, säger den tuffe Viktor Mårtensson till gronvitasumo.se.


Hur ser du på säsongens Västerås mot förra säsongens?

- Jag tror vi kommer att vara ännu hetare i år, alla jobbar så bra med träningen, vi har fått några väldigt bra nyförvärv, och alla yngre som Gustav Björklund, William Karlsson, Marcus Ljungh kommer att utvecklas väldigt mycket i år tror jag så jag tycker det ser väldigt bra ut.


Nämn någon spelare du retar dig extra mycket på och varför.

- Jag retar mig inte mer på någon än någon annan, jag kör på allt som är tacklingsbart. Det är mera mitt tänk.

-----


"Svar på tal" med Mårtensson!



Västerås är på pappret betydligt sämre i år!

- Västerås är verkligen inte sämre än förra året, vi är starkare, alla är väldigt bra tränade och dom yngre kommer att utvecklas väldigt som jag sa tidigare. Framförallt så har vi väldigt kul ihop och trivs med varandra.

Lundbohm och Little är två amerikaner som ska sno rubriker från dig. Det klarar dem inte.
- Sno rubriker av mig? Jag skiter i rubriker, är dom värda rubriker så är det klart att dom ska få det, och det tror jag absolut att de kommer skapa. Bra spelare.

Ni har en av allsvenskans sämsta backuppsättningar.

- Vi har bra backar. Starka orädda och smarta. Killar som krigar för laget. Jag är helnöjd med dem.

Mats Waltin gillar inte "finlirare"!

- Beror på vad du menar med finlirare? Sånna som åker runt på en skridsko, jobbar inte hem och ska göra snygga dragningar är finlirare i mina öron. Nej det hade inte jag heller gillat som tränare.

-----

Så här ser min tabell ut säsongen 2011/2012. (Klicka på annat lag för att se genomgången av det laget)

1.
2.
3.
4.
5.
6. Västerås
7.
8.
9. Bofors
10. Oskarshamn
11.
12. Troja
13.
14. Sundsvall


Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.