Blogg listad på Bloggtoppen.se

Grönvitasumo tippar Hockeyallsvenskan - Plats 10

Då sätter jag igång min ranking av Hockeyallsvenskan. Jag kommer att blanda lag/placeringarna och slumpvis ta lag för lag. Detta upplägg kommer jag köra på hela vägen genom Hockeyallsvenskan. Att jag förra säsongen fick helt rätt på Malmös placering är något som jag ser som väntat ;). Däremot hade jag fel angående Örebro. Jag vill sätta igång detta innan träningsmatcherna för att få en större utmaning.



Först ut är Oskarshamn som jag tycker har landat ett intressant lag offensivt men lite sämre defensivt.

Bra nyförvärv: Morten H Poulsen Herning, Evan McGrath Västerås, Stefan Öhman Blues, David Rodman Vienna Capitals.

Tunga förluster: Mattias Guter Almtuna, Tero Konttinen Malmö, Lukas Eriksson Malmö, Johan Ryno Modo, Joonas Rönnberg Leksand.

Lagets målvakter: Troy Davenport och Alexander Bengtsson är enligt mig ett av allsvenskans sämsta målvaktspar och därför sätter jag ett stort frågetecken här. Troy måste upp ett snäpp för att hålla IKO borta från bottenstrid.

Backar: Man har landat en intressant back i Maksim Matushkin men steget från ettan till allsvenskan är stort och klarar denna unga talang detta steg direkt? Man har en riktigt bra back, Daniel Ljungqvist. Bakom honom ser det tunnt ut. Det ska in en bra back till är det tänkt och det behövs verkligen.

Forwards: Här vimlar det av talang, kapacitet och potenital. Evan McGrath kommer att leverera och vara lagets vägvinnande spelare tillsammans med Stefan Öhman. Jag tror en del på Nicklas Jadeland i år. Hans senaste säsong pekar på att framtiden kommer att bli ljus för den förre Malmöspelaren. Vad kan danske målkungen Morten H Poulsen göra?

Han blir lagets flopp: Maksim Matushkin, känns upphaussad. Han gjorde visserligen 34 poäng på 39 matcher förra säsongen i Nybro men steget är stort och jag tycker man inte ska ha för höga förväntningar redan denna säsong.

Flipp: Stefan Öhman kan komma att bli säsongens värvning. Han har tydligt sagt att han hoppas få spela Elitserien igen och då kan vi alltså räkna med en helladdad Öhman i Oskarshamn. Kan han rentav överglänsa McGrath? Inte omöjligt.

-----

Oskarshamn måste förstärka defensiven om man ska vara i närheten av playoff. Offensivt har man tappat också men jag tycker ändå att säsongens upplaga på förhand ser bättre ut, åtminstone offensivt.
Det ska in en back till men eftersom IKO inte har någon Fahlander eller Stenbeck så tror jag inte att det namnet kommer att ändra min uppfattning.

-----

Hallå där, Nicklas Jadeland!

Du går in på din femte säsong i Oskarshamn, har du fastnat?
- Jag vill inte se det som jag har fastnat utan Både jag och min familj har haft det bara här och jag har fått mycket förtroende och mycket speltid och jag känner att jag utvecklas här.

Vad har du för syn på din moderklubb Malmös storsatsning?
-
Att Malmö satsar som dom gör tycker jag ska bli roligt. Alla lag kommer att vara riktigt taggade mot dem, så dom kommer inte få det lätt. Sen hoppas jag bara att juniorerna inte kommer i kläm utan de fortsätter satsa på dem.

Hur står sig säsongens Oskarshamn mot förra säsongens upplaga?

- Det är alltid svårt att säga hur det ser ut innan isen när man har många nya i laget men vi ska få in nån back till så på pappret ser det bra ut tycker jag.

Vem blir säsongens utropstecken i Hockeyallsvenskan?

- Jag tror att Lukas Eriksson i Malmö kommer att vara säsongens utropstecken. Får han bra speltid så kommer dom inte att bli missnöjda
.

-----

Nu kommer vi till en punkt där jag ställer personen mot väggen i något som jag kommer kalla "svar på tal". Jadeland ger mig svar på dessa "påhopp".

Oskarshamn har seriens sämsta målvakter. Det håller inte om man ska undvika bottenstrid.

- Jag tycker när Troy kom förra säsongen då var hela laget i en svacka och han räddade oss lite så jag tycker vi har bra målvakter,det är jag inte orolig över.


Jadeland visade förra säsongen att du är bättre än någonsin. Du kommer spela Elitseriehockey nästa säsong.
- Jag vill inte säga emot dig, jag gjorde en bra säsong förra men det gäller att göra det ännu bättre.


Era backar känns alldeles för svaga! Endast Ljungkvist håller måttet!

- Tycker att backarna ser bra ut det, de kommer vara jobbiga att möta.

Anfallsmässigt ser Oskarshamn riktigt bra ut men Roger Jönsson har lagt för mycket krut på den istället för på defensiven.

- Jag tycker Roger har gjort ett mycket bra jobb vi har många bra defensiva spelare och att man är bra offensivt skadar inte.

-----

Så här ser min tabell ut säsongen 2011/2012.

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10. Oskarshamn
11.
12.
13.
14

Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.