Blogg listad på Bloggtoppen.se

Så slutar Allsvenskan 12/13 - Leksand sist ut

Sista laget att gå igenom inför den allsvenska säsongen 2012/2013 är Leksands IF. Ett ungt lag som redan förra säsongen ansågs vara mogna för att ta klivet upp till Elitserien. Tommy Salo har inte behövt jobba ihjäl sig med spelartruppen under sommaren utan vi hittar bara två nya ansikten. Man har i stort sett fått behålla allt som var värt att bygga vidare på. Kontinuitet tillsammans med att de yngre talangerna är ett år äldre kommer att sluta med att man absolut kommer att kriga om en elitserieplats denna säsong.  
 

 
Nyförvärv: Kevin Kapstad Landshut Cannibals, Pär Edblom Örebro.
 
Förluster: Mads Bödker, Tommy Enström, Ken Andre Olimb, Lucas Sandström, Henrik Andersén.
 
----
 
Lagets målvakter: Erik Hanses vs Jens Holmström. Klar fördel för Hanses som i mina ögon redan nu är en målvakt för Elitserien. Förra säsongen fick han förtroendet och det fanns de som var oroliga. Han gjorde succé direkt. Jag kan lova, det fanns ingen leksing som saknade Galbraith. Med en räddningsprocent på 93% var han en av series bästa målvakter. Han är kvar och hans dröm är självklar, att ta upp Leksand i finrummet igen. Holmström är för den delen inte inte någon dålig konkurrent. De gånger han fick chansen förra säsongen var han ofta minst lika bra som Hanses. Holmström är fortfarande ung men har redan fem säsonger i Allsvenskan, dock ingen som "etta". Det blir han inte detta år heller, om nu inget oförutsätt händer med Hanses.
 
Backarna: Publikfavoriten Mads Bödker finns inte kvar. Det var vad jag hört ömsesidigt. Ingen back man kommer sakna spelmässigt men däremot ett tapp utanför den. Mads är en glädjespridare av stora mått. Ett av lagets två nyförvärv är en back, amerikanen Kevin Kapstad. Ett nytt okänt ansikte som ska presentera sig för den svenska publiken. Kommer närmast från den tyska andraligan. Har matchats ihop med Timander på försäsongen och fått förtroende i powerplay. När jag ändå kom in på Timander, givetvis var det grymt viktigt att han stannade en säsong till. En fantastisk back som håller högsta nivå. Det finns flera unga spännande backar i truppen, Alen Bibic är Leksands motsvarighet till Rögles Panelin-Borg. En defensiv klippa som gärna står upp för sina kamrater när det hettar till. Patrik Norén är en annan, trots sina blott 19 år så går han nu in på sin tredje allsvenska säsong. Är redan en viktig pjäs för laget och kommer säkerligen kliva fram ännu mer i vinter.
Leksand har en mycket bra backsida, Hersley, Svedberg, Rönnberg håller alla bra klass. Eric Moe blev utlånad förra säsongen men är nu tillbaka. Rapporterna säger att han kommer att överraska många tvivlare nu. Blir svårt för en sådan talang som Erik de la Rose att ta plats i en tuff konkurrens.
 
 
Forwards: Har plockat in Pär Edblom från Örebro. En underskattad forward som inte fick det att lossna i Örebro förra säsongen. Han både producerar och har inget emot att göra "skitjobbet". En mycket bra värvning i mina ögon. Den stora frågan är, kommer Pelle Prestberg att komma tillbaka och hitta den nivån som vi alla vet att han kan prestera? I så fall vore det ett megaplus för Leksand.
Det är ändå ingen man står och faller med, laget har en enorm bredd. Johan Ryno har hittat den höga nivå som han spåddes nå i unga år. Kommer att bli lagets nyckel i jakten på Elitserien. Jag hade kunnat gå igenom alla spelare här för Leksands trupp är helt klart den mest spännande. Superlöfte som Jacob de la Rose och Filip Forsberg ska bli intressanta att följa. Janohls, Händemark och Knuts är andra.
Högklassiga forwards i Gabriel Karlsson, Jens Bergenström, Mark Hurtubise finns. Leksand förlängde tidigt kontraktet med Michael Raffl. Är en länk i den framgångsrika kedjan med Blomqvist och Janohls.
Går inte Leksand upp till Elitserien i år, då tror jag inte att man kommer att göra det på ett bra tag. Talangerna kommer inte att stanna i Allsvenskan och Timander har inte allt för många år kvar. Leksand är absolut det största hotet från Allsvenskan och jag är inne på att man kommer att gå upp.
 
Han blir lagets flipp: Martin Janohls var för ett år sedan utlånad till Stjernen i Norge. Det hade inte lossnat i Leksand på seniornivå innan dess men det var precis vad som hände när den unge Janohls återvände. Genombrottet kom och han var han en av Leksands bättre forwards. Dessutom visade han upp en ny sida, en målfarlig sådan. Nu är han med från start och med gott självförtroende så kommer han att fortsätta att leverera.
 
Flopp: Jag har faktiskt svårt att hitta någon flopprisk här. Det får bli Prestberg. Trots att vi känner till hans skadeproblem som kommer alla förvänta sig att Pelle levererar när han väl är på isen.
----
 
Hallå där, Alen Bibic! Ny säsong väntar, hur ser du på den för Leksands del?
- Det ska bli kul att komma igång igen. Det har sett bra ut på försäsongen. Vi har kvar i stort sett samma lag och nu är det tänkt att många ska ta ett steg till i sin utveckling.
 
Just kontinuiteten är något som Leksand kör på. Är det rätt väg att gå?
- Jag tycker det. Det känns som att vi kommer att bli riktigt bra, vi känner varandra, vet var vi har varandra ute på isen och vet vad vi kan begära av varandra. Som jag sa, vi har många unga spelare som ska ta ett steg till nu. Vi kommer att bli ett bättre lag i år.
 
Bara två nyförvärv, Kapstad och Edblom. Vad har du fått för intryck av dem?
- Två sköna killar. Kapstad är en liten teknisk skridskoskicklig back som jag tror vi kommer få stor nytta av i powerplay. Edblom är en stor och riktigt bra forward som jobbar hårt.
 
För din egen del, du var ganska okänd för den svenska hockeypubliken men efter den senaste säsongen känner alla till dig.
- Ja, det var min första riktiga A-lagssäsong och jag tycker att det gick helt okej. Jag känner att jag har mycket jag kan utveckla, både defensivt och offensivt.
 
Jag placerar dig i samma "spelarfack" som Rögles Panelin-Borg. En defensiv klippa som gärna står upp för laget när det hettar till. Är det din roll?
- Det kan man väl säga. Jag är ganska stor och defensivt lagd. Först och främst ska jag göra jobbet i egen zon.
 
Det vimlar av talanger i Leksand. Om du måste plocka ut en du tror tar ett stort steg i vinter, vem?
- Fredrik Händemark. Det är hans första riktiga A-lagssäsong och han är riktigt vass. Han tror jag blir vårt utropstecken.
 
----
 
Svar på tal med Bibic!
 
Jag anser att det är Leksands sista chans på ett bra tag. Går ni inte upp nu kommer laget att splittras.
- Jag tänker inte så långt. Det är denna säsongen som gäller och vårt mål är självklart Elitserien.
 
Leksand är sämst när det gäller. Vad talar för att det inte blir så denna säsong?
- Vi ska utvecklas som lag hela tiden och bli bättre och bättre. Det gäller att vi får en högre lägstanivå och inte har så många dippar längs vägen.
 
Grönvitasumo tippar HockeyAllsvenskan 12/13 (Klicka på valfritt lag för att se genomgång av det laget)
 
 
Jag synar även Elitserien och den genomgången hittar ni här.

Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.