Blogg listad på Bloggtoppen.se

Grönvitasumo tippar Allsvenskan - Almtuna

Har luften gått ur Almtuna? Det är väl den stora frågan inför kommande säsong. Efter kvalserien 2010 och playoff året därpå så kände man att Almtuna på allvar utmanade den övre halvan i hockeyallsvenskan. Med flera intressanta värvningar var man med i snacket om playoff förra säsongen också men det blev som vi alla vet, ett stort magplask. Nu ser det inte lika lovande ut trots att man har flera toppspelare kvar som Vestberg, Hermansson och Gråhns. Överlag ser det tunt ut och jag tror att Almtuna får slåss i botten.
 
 
 
 
Nyförvärv: Joel Lassinanti Luleå (lån), Viktor Aronsson AIK J20, Eric Norin AIK, Per Svensson Arlanda (tryout), Victor Rollin-Karlsson Tingsryd.
 
Förluster: Adam Reideborn, Jonathan Sjölund, Julius Larsson, Henrik Nilsson, Niklas Anger, Anderas Dahlström, Mathias Franzén, Jonas Westerling, Robert Kimby, Rikard Rollin-Karlsson.
 
----
 
Lagets målvakter: Almtuna har två målvakter, båda är på lån. Defintivt inte optimalt. Fördelen är väl att Hamberg spelade i klubben förra säsongen och därför kan kännas lite som sin egen trots att han nu tillhör AIK. Lassinanti från Luleå känns väldigt intressant. Är en av de bättre landet har när man tittar på de som är på väg uppåt. Vem blir etta här? Hamberg eller Lassinanti? Oavsett krävs det att en av dem tar ett rejält kliv nu om Almtuna ska få en munter säsong.
 
Backarna: Har seriens svagaste backbesättning. Det lär väl trilla in någon till. Troligen på lån. Av de man har så sticker en trio ut. Magnus Eriksson, Patrik Nevalainen och Fredrik Sandgren, de tre kommer få dra ett enormt tungt lass i vinter. Eric Norin som man lånade från AIK ifjol är ett år äldre och vet vad det handlar om. Kommer säkert växa med ansvaret denna säsong. Sedan har man i princip ingenting just nu. Det är på tok för tunt och Almtuna bör landa någon back till innan det drar igång. Annars vill det verkligen till att juniorerna tar två kliv direkt.
 
Forwards: Trots några kännbara tapp så har man med allsvenska mått en hyfsad forwardsuppsättning. Gellerstedt, Kraft, Guter, Gråhns, Hermansson och Vestberg är absolut bra forwards och dessa måste leverera dag efter dag. Dessutom finns Emil Sandin som nu lär vilja visa att förra säsongen som inleddes med körtelfeber var en enda stor missräkning. Han kan bättre och i Almtuna lär han få chansen att bevisa det också. Har enligt rapporterna spelat bra tillsammans med Guter och Rollin-Karlsson på försäsongen. Bakom är det tunt och Almtuna får hoppas på att klubbens läkarteam har mirakelkurer som håller dem fria från skador. Då kan man absolut vinna en del matcher, speciellt i Gränby. På bortais tror jag man inte kommer att plocka många poäng.
 
Han blir lagets flipp: Man har inte värvat något som sticker ut. Jag väljer att sätta min "flipp" på Mattias Guter. Efter succén i Oskarshamn 10/11 så levererade han inte förra säsongen då han hade en del skadeproblem. Nu är det ny säsong och lite av hans chans att visa att han håller bra klass i Allsvenskan.
 
Flopp: Svårt att peka ut någon utan jag väljer att säga att hela försvaret ser fruktansvärt ihåligt ut. Skulle någon av de mer meriterade man har åka på en skada så blir det kris. Så känner åtminstone jag just nu. Man behöver verkligen få in något här.
 
----
 
Hallå där, Fredrik Sandgren!
 
När jag ringer upp Fredrik så är han på jobbet. Det är nog första gången jag ringer en spelare på allsvensk eller elitserienivå som jobbar sidan om hockeyn. Jag vet att det finns en del som jobbar lite sidan om hockeyn. I Rögle så säljer tex kapten Jakob "Jacke" Johansson bilar på "fritiden". Inte hundra på att han gör det längre. Fredrik berättar att det är ungefär fyra spelare i Almtuna som jobbar utanför hockeyn. För just Fredrik Sandgrens del så är det av egen vilja.
 
Även om han jobbade så gick det bra att snacka lite inför säsongen. Almtuna känns, trots bra resultat, på försäsongen inte så där jätteheta i år. Förra säsongen blev en stor missräkning men nu är det nya tag och Sangren är optimistisk.
- Jag ser verkligen fram emot säsongen. Visserligen skadade jag ryggen förra måndagen och har inte spelat men är på väg tillbaka. Det är ingen större fara. Den stora skillnaden mot förra säsongen är att vi har en riktigt bra stämning i laget.
 
Vad tycker du om lagbygget?
- Lånet från Luleå, Joel Lassinanti, har sett väldigt bra ut. Det såg lite tunt ut på backsidan men vi juniorerna som kommit in har verkligen tagit för sig. Så det ska bli spännande. Framåt har vi kvar ungefär samma lag.
 
Först kvalserien sedan playoff året efter. Inför förra säsongen kändes ni verkligen på uppgång. Varför blev det fiasko?
- Vi började inte bra och då kom frustrationen. Det fanns en del "slitningar" i truppen men efter jul när Johan och "Ragge" kom in blev det bra. Tyvärr låg vi för långt efter då.
 
Slitningar säger du, var det grinigt inom laget?
- Nja, inte grinigt men om jag säger som så att det blev mycket bättre stämning när Bobo (Simensen) lämnade.
 
Truppen er inte bättre ut, så vad talar för att ni inte går i samma fälla i år?
- Jag är inte orolig, känslan i laget är mycket bättre.
 
Som vanligt ber jag den jag snackar med att plocka ut ett potentiellt utropstecken. Återigen väljer man samma som jag tidigare valt. Även Fredrik säger Mattias Guter.
- Ja, han drogs med skador så gott som hela förra säsongen och blir som ett nyförvärv för oss nu. Han har sett bra ut på försäsongen.
 
----
 
Svar på tal med Fredrik Sandgren!
 
Känslan säger att luften gått ur Almtuna. Eller tycker du att ni känns på uppåtgående fortfarande?
- Ja det tycker jag. Bugetmässigt kan vi inte konkurrera med topplagen men utifrån förutsättningarna så har vi ett lag som ska kriga för att nå en plats i playoff.
 
Går du, Nevalainen eller Eriksson sönder blir det kaos i försvaret. Det är för tunt!
- Jag har fullt förtroende för de juniorer som får chansen. Vi brukar få in någon på lån från Elitserien också och det kommer säkert bli så nu med.
 
 
Grönvitasumo tippar HockeyAllsvenskan 12/13 (Klicka på valfritt lag för att se genomgång av det laget)
 
1.
7.
10.
 
Jag synar även Elitserien och den genomgången hittar ni här.

Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.