Blogg listad på Bloggtoppen.se

Grönvitasumo tippar Allsvenskan - Troja

Dags att ge sig på Troja. Når man playoff i år? Nej, jag tror inte att man lyckas med mer än vad man uträttade förra säsongen.  Man hamnar utanför playoff men med klar marginal ner till botten.
 
 
 
 
Nyförvärv: Christoffer Bengtsberg Stjernen/Mora, Florian Iberer Dresdner Eislöwen, Henrik Eriksson Borås, Markus Nilsson Mörrum, Robert Dowd Belfast Giants, Justin Kelly Düsseldorfer EG.
 
Förluster: Trevor Koenig, Joel Backesten, Per Johnsson, Andrej Hebar, Henrik Björklund, Janos Vas.
 
----
 
Lagets målvakter: Koenig ut och Bengtsberg in. Känns rätt. Koenig var bra men jag tror att Bengtsberg som nu får en uttalad förstaspade kommer att växa och göra en bra säsong. Han spelade i Troja 09-10 vilket är en fördel då båda parter kan varandra. Skulle Bengtsberg gå sönder så blir det dessvärre problem. Bakom har man "bara" unge talangen Andreas Lundin. Får Bengtsberg vara hel så tror jag att man kan känna sig trygga. Peppar peppar...
 
Backarna:  Viktigast av allt, man har fått behålla Ziga Pavlin. Trojas backgeneral förra säsongen och kommer att vara minst lika viktig i år. Elitseriematerial, kanske är han där nästa säsong? Bland förlusterna märks att lånet Jesper Williamsson inte finns kvar. Annars ser det bra ut, stommen med Karlsson, Nettelbladt, Amnér finns kvar. Dessutom kommer Joel Johansson som nu får börja säsongen hemma igen vara en tillgång. Vad kan nye österrikaren Florian Iberer bjuda på?
 
Forwards: Vas och Björklund är båda bra forwards med allsvenska mått. Hebar lär väl ingen sakna, kanske Pavlin i så fall. Bland nyförvärven märks främst publikfavoriten Justin Kelly som är tillbaka i Sunnerbohov. En värvning fansen drömt om sedan han lämnade 2003. En annan intressant spelare är britten Robert Dowd som sportchef Jerry Andersson scoutat på plats. 72 poäng på 50 matcher säger väl inte så mycket när det handlar om usla EIHL så nu är det upp till bevis för poängkungen från England. Henrik Eriksson är hämtad från Borås och han vet vi vad han går för, en helt okej värvning som gjorde 23 mål för Borås säsongen 10/11. Av stommen som finns kvar sticker naturligtvis David Åslin ut. Varför plockade inget Elitserielag honom? Där har vi en av hela seriens största stjärnor. Förre Rögleforwarden Carl Gustafsson väntar fortfarande på sitt genombrott, kommer det nu?
 
Han blir lagets flipp: Henrik Eriksson tror jag kan höja sig ytterliggare. Kommer närmast från Borås och trots att hela klubben i obalans levererade Henrik under båda säsongerna. Nu kommer han till en trygg miljö med bättre spelare omkring sig. Det lovar gott.
 
Flopp: Robert Dowd, poängkungen från England. Jag är skeptiskt. Engelska ligan är inte i närheten av Allsvenskan och en stor skillnad lär vara att försvaret är betydligt bättre här. Hur klarar Dowd av den omställningen?
 
----
 
Hallå där, Ziga Pavlin! (Jag har tagit mig friheten att översätta så ni slipper min usla engelska.)
 
En ny säsong är i startgroparna. Vad är dina förväntningar på säsongen?
- Sommaren gick snabbt och vi är tillbaka igen för att försöka bli ännu bättre än förra säsongen. Under sommaren har jag förberett mig på bästa sätt hemma i Slovenien. Jag har kört med min personliga tränare så jag tycker att jag är i bra form men det får vi se om jag är när matcherna drar igång.
 
Jag tycker att du var en av seriens bättre backar förra säsongen. Vad är dina egna tankar om din första säsong i Sverige?
- Jag tycker att det gick bra under min första säsong i Sverige men jag är inte helt nöjd. Det fanns matcher då jag inte var bra så det finns utrymme för förbättring. Jag ska göra allt jag kan för att bli ännu bättre denna säsongen. Det kommer bli tufft men jag kan knappt vänta tills det drar igång.
 
Efter dina framgångar i Allsvenskan borde det väl finnas intresse från Elitserien. Var det aldrig aktuellt?
- Det fanns ett-två elitserielag som visade intresse. Jag hade ingen kontakt personligen utan det var min agent som skötte det. Så jag vet inte hur pass intresserade de var, förmodligen inte jättesugna för då hade de säkert kontaktat mig. Jag bestämde mig ganska snabbt för att fortsätta spela i Allsvenskan och Troja. Vi kom snabbt överens om ett nytt kontrakt och det känns väldigt bra.
 
Efter en säsong i Sverige, vad kan du säga om Allsvenskan jämfört med hur det är i Slovenien?
- Det är stor skillnad. Här handlar allt om hockey och serierna är bättre. Jag trivs väldigt bra här i Sverige och hoppades hela tiden att få fortsätta spela här. Förhoppningsvis får jag chansen i Elitserien en dag. Det hade varit väldigt spännande.
 
Precis som jag frågar alla andra så ställer jag frågan om vem Ziga tror tar störst steg i vinter. Han vill inte peka ut någon specifik utan säger istället:
- Jag tror och hoppas att vi som lag tar ett steg framåt tillsammans, då kommer vi bli väldigt svårslagna.
 
----
 
Svar på tal med Pavlin!
 
Ni har bara en målvakt av bra klass. Om han blir skadad blir det farligt!
- Jag tycker att båda våra målvakter är bra. Så det är inget jag oroar mig för. Jag är säker på att sportchefen och tränarna vet vad vi behöver och de gör det bästa för att nå våra mål.
 
Nå mål säger du. Trojas mål är som vanligt att hålla sig kvar i Allsvenskan eller? Ni siktar inte mot Elitserien?!
- Vi har inte de stora namnen i vårt lag och de tar oss som underdogs men det trivs vi med. Vi ska visa alla hur fel de har och ta en topp-7-placering och därefter är allt möjligt.
 
----
 
 
 
Grönvitasumo tippar HockeyAllsvenskan 12/13 (Klicka på valfritt lag för att se genomgång av det laget)
 
1.
2.
5.
7.
9. Troja
10.
11.
12.
13.
14.
 
Jag synar även Elitserien. Den genomgången hittar ni här.

Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.