Blogg listad på Bloggtoppen.se

Grönvitasumo tippar Elitserien - Modo

 
Det mest svårtippade laget i Elitserien är utan tvekan Modo Hockey. En stor omsättning på spelare inför säsongen. Intressanta värvningar finns och får man ihop laget så kan det lyfta riktigt högt men min känsla är att det blir Modos (o)tur att kriga för sin fortsatta existens i Elitserien. Laget har gått knackigt de senaste säsongerna och med så mycket nytt krävs det mycket för att man ska lyfta.
 
 
Nyförvärv: Oscar Alsenfelt Växjö, Bernhard Starkbaum Villacher SV, Richard Stehlik Atlant Mytishchi, Kyle Cumiskey Syracuse Crunch, Richie Regehr Eisbären Berlin, Nichlas Torp Timrå, Marcel Müller Toronto Marlies, Samuel Påhlsson Vancouver Canucks, Peter Öberg Västerås, Mario Kempe Djurgården, Ladislav Nagy Dinamo Minsk,  Dave Spina Iselhorn Roosters (try-out),
 
Förluster: Mikael Tellqvist, Brett Skinner, Ole-Kristian Tollefsen, Patrick Cedergren, Freddy Meyer, Thomas Pöck, Dick Axelsson, Anton Hedman, Fredric Andersson, Nicklas Danielsson, Rob Schremp, Jesper Olofsson.
 
----
 
Lagets målvakter: Har i mina ögon ett av seriens svagaste målvaktspar. Eller vänta, jag har ju inte sett Starkbaum och kan egentligen inte uttala mig. Något säger mig ändå att det blir Alsenfelt som nu får sin stora chans att etablera sig som "etta" i Elitserien. Han var grym när Växjö tog klivet upp till Elitserien och många förväntade sig att Alsenfelt skulle fortsätta glänsa i Elitserien. Växjö tänkte annorlunda och tog in Martin Gerber. Om Modo ska nå slutspelet måste någon av dessa målvakter hitta sin högsta nivå.  
 
Backarna: Modos backbesättning ser riktigt bra ut. Man har visserligen tappat Tollefsen till Färjestad men Richard Stehlik känns som en bra ersättare. Kyle Cumiskey och Richie Regehr är två offensiva backar som ska hjälpa Modo att få igång ett vasst powerplay. En annan back man tagit in är Nichlas Torp. Det är en back jag gillar, gör skitjobbet varje dag och även om hans statistik inte är så lysande från förra säsongen anser jag att Torp är en backtyp alla lag både vill ha och behöver. Kvar har man landslagsbacken Jonas Ahnelöv och superlöftet Ludvig Byström som väntas gå in och ta en plats i Elitserien. Jag har inte nämnt Westin och Lehtivouri, så visst har Modo det gott ställt på backsidan. Åtmistone på pappret.
 
Forwards: Här är jag inte lika övertygad. Poängkungen Nicklas Danielsson har lämnat. Okej, man har gjort riktiga supervärvningar i form av Samuel Påhlsson och Ladislav Nagy. De båda kommer att betyda mycket för Modos jakt på slutspel i vinter. Samuel håller fortfarande NHL-klass och blir kanske hela Elitseriens viktigaste spelare sett till spelare och lag. Även om han är en defensiv forward så lär det bli en hel del poäng här med. 
** Uppdaterat** Samuel Påhlsson är skadad och blir borta året ut. Det var det sista Modo behövde. Givetvis ett megaavbräck!
I övrigt gäller det för Mario Kempe att visa vad han går för nu. Han levde inte upp till förväntningarna i Djurgården men nu är det dags att leverera.
Det är inte ofta man ser tyska inslag i Elitserien, i år har vi ett sådant i Marcel Müller. En stor och stark forward i bra ålder som gjort en hel del poäng i AHL. Kommer säkert göra sina poäng här också. Peter Öberg från Västerås kommer göra sin roll bra. Kvar har man rutinerade Sundström och Skröder. Dessutom har man ju Ritola som jag tror kommer göra en bra säsong. Så helt klart finns det mycket att hämta här men ändå säger min känsla att det inte kommer att gå så lätt uppe i Ö-vik denna säsong. Kanske är jag helt ute och cyklar, det återstår att se.
 
----
 
Han blir lagets flipp: Mattias Ritola! Kom in under säsongen förra året men är nu med från start. Jag tror att Ritola kommer att vara den som kliver fram rejält i år. Har fyra säsonger i Nordamerika på kontot och vet vad som krävs för att nå dit igen. Nu lossnar det!
 
Flopp: Mario Kempe. En spelare jag personligen gillar skarpt sedan tiden i Rögle. Då bjöd han och Hjalmarsson oss på rejält spel och kunde jaga livet ur vilken back som helst tillsammans. Kom inte riktigt loss i Djurgården och det känns som att han måste få en bra start här. Jag hoppas att han klarar det men av det man fick se i Djurgården så känner jag mig inte helt övertygad.  
 
----
 
Hallå där, Oscar Alsenfelt
 
Ny klubb och nya förutsättningar. Hur ser du på säsongen som väntar?
- Bara positivt. Det ska bli jävligt kul. Jag tycker att vi har fått in ett bra gäng. När alla pusselbitar faller på plats så tror jag att detta kan bli riktigt bra.
 
Många nya spelare har landat. Från när och fjärran. Det kommer ta tid innan ni får ihop det.
- Mycket nytt folk som du säger. Det kommer ta sin tid, det vet alla. Alla kommer från olika spelsystem, olika länder med olika kvaliteter. Det tar ett tag att lära sig hur det fungerar här.
 
Du har en stor del i att Växjö gick upp till Elitserien. Du var riktigt bra och många med mig förväntade sig säkert att du skulle fortsätta att glänsa i Elitserien. Så blev det inte, Växjö tog in Gerber. Nu känns det som att det är din tur.
- Jag räknade inte med att glänsa utan anade att man skulle ta in en erfaren målvakt. Nu får jag min chans här. Sköter jag mina kort rätt så ska det sluta bra det här.
 
Du får Starkbaum som konkurrent om spaden. Vad kan du säga om honom?
- Jag vet inte mer än vad jag sett här på träningarna. Det är en stor målvakt med lite annorlunda spelstil mot min. Han är väldigt nogrann i allt han gör. Det kommer att bli jämnt mellan oss. En bra konkurrenssituation som jag tror passar mig perfekt.
 
En fråga jag ställer till alla jag pratar med. Plocka ut någon du tror blir ett utropstecken i år. Oscar svarar snabbt på den:
- Jag tror mycket på Ritola. Får han det att stämma så kommer han att ligga i toppen av hela Elitseriens poängliga. Jag vet inte om jag mött någon skickligare än honom.
 
---- 
 
Så här ser min tabell ut säsongen 12/13. (Klicka på valfritt lag för att se genomgången av just det laget)
 
1.
2.
11. Modo
 
Jag synar även Allsvenskan och den serien hittar ni här.

Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.