Blogg listad på Bloggtoppen.se

Grönvitasumo tippar Allsvenskan - Västerås

Ett av de allsvenska lag som tappat de bästa man hade förra säsongen är Västerås. Frågan är hur laget kommer att klara sig utan Mitell, Little, Karlsson och Öberg. Västerås har ändå en så pass bra stomme att man kommer att nå en playoff plats. Det är jag säker på.
 
 
Nyförvärv: Gustaf Lindvall Sundsvall, Christoffer Björklund Tingsryd, Stefan Warg Örebro, Ricard Blidstrand Prince George Cougars, Alexandre Rouleau Grenoble, Robert Kimby Almtuna, Brady Leisenring ESV Kaufbeuren, Marcus Eriksson Vita Hästen, Victor Backman Frölunda (lån).
 
Förluster: Daniel Sperrle, Niclas Lundgren, Thomas Mitell, Stefan Andersson, Matt DeMarchi, Marcus Ljungh, Arvid Strömberg, Broc Little, Peter Öberg, William Karlsson.
 
----
 
Lagets målvakter: När inte Sperrle finns kvar så kommer Lars Johansson nu att vara ganska klar etta. Som backup har man hämtat in Skellefteåfostrade Gustaf Lindvall som närmast kommer från Sundsvall. Lindvall har nosat och till och med debuterat i Elitserien (Timrå) och kommer säkert till Västerås för att på allvar utmana Lars Johansson. Känns som en helt okej målvaktsduo på allsvensk nivå.
 
Backarna:  Här har man tappat tungt. Då tänker jag i första hand på förra säsongens stora utropstecken Thomas Mitell som flyttat till Örebro och unge Niclas Lundgren som handplockats av Växjö. Ersättarna såg helt okej ut fram tills dess att Roleau började strula. Ingen vet längre om han verkligen kommer. Stefan Warg från Örebro är en bra allsvensk back som fyller upp luckan efter Lundgren gott och väl. Björklund från Tingsryd är inget jag går igång på men man har ett par bra rutinerade backar kvar. Då tänker jag på Helmersson och Lindh.  
 
Forwards: Har tappat hela sin förstakedja med Little i spetsen till Elitserien. Tillsammans med William Karlsson och Peter Öberg bildade man kanske hela seriens vassaste kedja. Det är inget man kan ersätta. Det har man inte försökt heller. Kimby från Almtuna kanske kan höja sin nivå igen, hade inte någon vidare säsong senast. En ny transatlant är hämtad från den tyska andradivisionen, Leisenring. Jag har absolut inte någon som helst aning om vad han går för. Samlade ihop 56 poäng i Kaufbären och har innan dess ett fåtal matcher i AHL på meritlistan. Sedan hälsar vi äntligen Marcus Eriksson välkommen till allsvenskan. Den 26-årige centern har vräkt in poäng i Vita Hästen de senaste fem åren, 295 poäng på på 192 matcher. Håller säkert bra även i Allsvenskan. Om man tittar på vad Västerås har kvar så är det väl Markus Kinisjärvi, Jonte Berg, Kenneth Bergqvist och Mikael Zettergren som Västeråsfansens får lita på. Höll på att glömma, man har ju lånat in skicklige poängplockaren Victor Backman på lån från Frölunda. Förra säsongen fick han känna på nivån i Borås och kommer att bli ännu bättre med skickligare spelare omkring sig. En intressant joker att följa. Ska man summera så är forwardssidan betydligt sämre nu än för ett år sedan. Det kommer säkert in någon till som rör runt i grytan. Det lär behövas.
 
Han blir lagets flipp: Mikael Zettergren hade höga förväntningar på sig förra säsongen efter hans succé i Mora. Han levde inte alls upp till dem, det blev bara åtta mål från hans klubba. Det finns betydligt mer att hämta här och det kommer garanterat att bli så nu när Zettergren flyttas upp i hierakin.
 
Flopp: Västerås har ersatt en amerikan med en annan. Därför kommer många att försöka jämföra Broc Little med Brady Leisenring. Utan att ha sett honom spela så lär han inte vara i närheten. Det luktar flopp.
 
 
----
 
Hallå där, Mikael Zettergren!
 
Snart är serien igång igen. Hur ser du på det som väntar i vinter?
- Det ser jätteintressant ut med de nya. Alltid spännande att se var alla nya som kommer står. På förhand tycker jag att vår defensiv ser starkast ut. Vi kommer vara ett svårt lag att möta, som vanligt när det gäller Västerås.
 
Förra säsongen, ni hade något bra på gång där men vad hände sedan?
- Vi började bra och låg på en stabil topp-3 placering. Då kom det en dipp som höll hela vägen till det tog slut.
 
Efter två suveräna säsonger i Mora var förväntningarna på dig inför förra säsongen höga. Du levde inte upp till dem, inte poängmässigt åtminstone.
- Det var ingen kanonsäsong från min sida, det går inte att sticka under stolen med. Jag hade svårt att få mitt spel att passa in i spelsystemet som var defensivt. Inget fel på systemet och inget jag vill skylla på utan det var jag som inte fick ut det bästa i det. Jag fick en mer defensiv roll och fick inte ut det jag vet att jag kan prestera. På slutet fick jag spela center för att få mer puck och för att få ut mer av min kapacitet.
 
Nu kanske det lossnar. Waltin ut och Fagervall in, märkt några skillnader?
- Svårt att veta redan. Det verkar vara samma grundtänk men med lite ändringar. Vi får hoppas att det passar mig och min spelstil bättre.
 
Vem blir säsongens utropstecken i Västerås?
- Jag säger Christoffer Björklund. Han har sett vass ut. Vi har stora backar så han kommer att passa bra in. Mindre, mer teknisk och snabb men samtidigt tuff och stark.
 
Om du redan nu ska plocka ut en seriefavorit, vilka blir det då?
- Om jag måste säga något redan nu så får det bli Djurgården. Med de laget de har på pappret så är de favoriter.
 
----
 
Svar på tal med Zettergren!
 
Ni har tappat fyra-fem tongivande spelare och det är ett fruktansvärt tufft slag. Det är inget man klarar ersätta.
- Så är det ju. Att tappa framförallt fem toppspelare är så klart inget vidare men nu får andra chansen att gå fram och ta över.
 
Jag har dig som "säsongens flipp" i Västerås. Jag är säker på att det kommer att lossna för dig nu.
- Det hoppas jag. Jag vet att jag kan bidra på nivån och det är viktigt att jag får göra det nu. Både för lagets och för egen del.
 
Västerås kommer inte att nå kvalserien i år heller. Inte om du frågar mig.
- Det är tufft i år. Svårt att ta ut några lag på förhand. Vi kommer att få in fler spelare som säkert håller bra klass och då kanske alla "experter" tänker om. Så jämn är serien på förhand. Vårt mål är självklart kvalserien.
----
 
 
 
Grönvitasumo tippar HockeyAllsvenskan 12/13 (Klicka på valfritt lag för att se genomgång av det laget)
 
1.
2.
7.
10.
11.
12.
14.
 
Jag synar även Elitserien och den genomgången hittar ni här.

Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.