Blogg listad på Bloggtoppen.se

Grönvitasumo tippar Allsvenskan - Karlskrona

Jag har de senaste säsongerna verkligen sett fram emot att få upp Karlskorna i Allsvenskan. Ett lag med stort intresse och bra publik. Nu gick Rögle upp och jag går missar besöken där. Karlskrona har förutsättningarna att etablera sig i Allsvenskan men jag tycker inte att man satsat enligt mina förväntningar. Laget känns med allsvenska mått mätt svagt och kommer enligt mina spekulationer att få kvala för fortsatt allsvensk existens.
 
 
Nyförvärv: Oskar Östlund Växjö J20, Mikael Kurki Blues, Patrik Magnusson Borås, Logan Stephenson, Shay Stephenson Vålrenga, Jesper Jensen Hamburg Freezers, Henric Höglund Vita Hästen.
 
Förluster: Kenny Källström, Jonas Karlsson, Hans Ottinger, Henrik Sirbäck.
 
----
 
Lagets målvakter: Här har laget en bra målvakt som vet vad det handlar om, Timo Leinonen. Vem har glömt hans succé i Oskarshamn 02-06 då han var en av seriens vassaste målvakter. Sedan bar det av till Danmark innan han 09-10 hamnade i Leksand där åkte på en skada och sen värvade man in Lawson på det. Nu är han i Allsvenskan som gjuten etta och vi vet att han håller bra nivå. Efter två stabila säsonger med Karlskona i ettan är han nu redo att visa oss att han är i samma skick som under Oskarshamns tiden. Bakom? Där är det bara framtidsnamn i form av oprövade Oskar Östlund.
 
Backarna:  Man har förstärkt med tre backar annars är det samma gäng som var med och tog klivet upp i våras. Mikael Kurki kommer från finska SM-Liiga och bör väl hålla bra nivå i Allsvenskan? Logan Stephenson är en annan import, närmast från Norge men med över 300 AHL-matcher på kontot. Ska vara stor och stark. En polis. Kan behövas då jag tror det blir svettigt runt Leinonen i vinter. Den tredje man plockat in är en annan jätte, Patrik Magnusson från Borås. Håller helt okej klass och håller i serien. En annan vi känner igen från tidigare spel i Allsvenskan är Mikael Aaro som är en bra offensiv back.
 
Forwards: Här har det inte hänt mycket. Tre nya forwards där alla känns som chansningar är friskt vågat. Resten är samma grabbar som tog upp laget. Shay Stephenson gjorde hela 70 poäng i Norge förra säsongen och har producerat var han än spelat. Kommer säkert få stort förtroende även här. Han måste lyckas. Danske VM-spelaren Jesper Jensen ska bli intressant att följa. Har gjort en del poäng i Danmark men när han förra säsongen testade DEL så tog det stopp. Store Henric Höglund är en utpräglad målskytt och kommer att säkert göra sina 20 mål. Det var ett tag sedan han spelade på nivån men här känner jag mig förväntansfull. Annars hittar vi ett par bekanta ansikten från Nybros allsvenska tid, Andreas Elofsson och kanske framförallt Jonny Ågren. Så visst finns det att ta av här och då har jag inte nämnt poängkungen Tomi Pöllänen. Det som skiljer sig nu är att motståndet är enormt mycket bättre än vad det var förra säsongen. Upp till bevis, KHK!
 
Han blir lagets flipp: Som jag skrev, jag tror att Henric Höglund som trots fyller 35 i vinter och inte spelat på nivån sedan 2005 kommer att göra mycket nytta för Karlskrona. Framförallt mål, en nyckelspelare i powerplay.
 
Flopp: Jesper Jensen, en dansk VM-spelare som inte visat något utanför Danmark som är värt att notera. Håller säkert i allsvenskan men förväntningarna är väl att han ska vara med och göra skillnad? Det tror inte jag att han gör.
 
 
----
 
Hallå där, Mikael Aaro! Förutom allsvenskt spel med sitt Piteå i början av 2000-talet så har han även spelat i Almtuna och Borås. Han vet därför vad som väntar nu när han är tillbaka i serien med nykomligen.
 
- Det är alltid en omställning för en nykomling. Man måste förstå att steget från division 1 och Allsvenskan är väldigt stort. I "ettan" kunde vi vinna matcher om vi spelade på 80% av vår kapacitet. Nu måste alla verkligen ge allt man har. Vi har en del spelare som spelat i Allsvenskan innan men även spelare som inte varit där. Det kommer att bli tufft och det är vi medvetna om. Det kommer att bli en lång säsong.
 
Lång säsong. Tror du att ni får kämpa i botten?
- Nej, det tror jag inte. Vi har höga förväntningar på oss själva. Det är bara positivt om folk tror att vi är så dåliga som man läser att de tror att vi är. Vi bevisade redan ifjol att vi kunde besegra allsvenska lag, bland annat slog vi Oskarshamn i en träningsmatch och i kvalserien vann vi mot allsvenskt motstånd. Även om det var bottenlag så visade vi att vi kan slå allsvenska lag.
 
Du kom från Borås där intresset inte var så värst hett till ett desto mer hockeytokigt Karlskrona.
- Det går inte att jämföra. Det märks att intresset här är på en helt annan nivå. Vi snittade 2900 i division 1 och folket här snackar mycket hockey.
 
----
 
Svar på tal med Aaro!
 
Karlskrona underskattar Allsvenskan och har värvat för snålt!
- Jag tycker snarare att vi kompletterat vad vi saknade förra säsongen. Sedan får vi se längs vägen hur långt det räcker men det som saknades har vi nu fått in.
 
Jag är en av dem som anser att ni kommer att få kriga i botten.
- Det är naturligt att vi som nykomligar tippas långt ner. Vi kan spela utan press och förväntningar förutom från oss själva och fansen.
 
Går Leinonen sönder blir det kris.
- Vi har inte samma rutin bakom men det finns stor potential i Oskar. Skulle det handla om en långtidsskada så får man kanske i så fall se efter någon annan lösning. Jag känner mig inte orolig, det finns som sagt potential underifrån.
 
 Jag har även snackat med målvakten Leinonen inför säsongen och har ni missat det så hittar ni det här.
----
 
 
 
Grönvitasumo tippar HockeyAllsvenskan 12/13 (Klicka på valfritt lag för att se genomgång av det laget)
 
1.
2.
5.
7.
10.
11.
12.
14.
 
Jag synar även Elitserien och den genomgången hittar ni här.

Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.