Blogg listad på Bloggtoppen.se

Grönvitasumo tippar Allsvenskan - Örebro

Förra säsongens seriesegrare Örebro har spänt bågen igen. Frågan är om man inte är ännu bättre denna säsong. Innebär det att man kommer segla iväg med samma överlägsenhet? Förra säsongen gick det "för lätt" och det gick inte att trycka på knappen när kvalserien drog igång. Örebro når definitivt kvalserien men lika rak väg som förra säsongen.
 
 
Nyförvärv: Stefan Ridderwall Timrå, Tim Sandberg Djurgården, Dan Iliakis Mora, Thomas Mitell Västerås, Robin Gartner Mora, Johan Motin Timrå, Simon Olsson Rögle, Kalle Olsson Linköping, Anders Eriksson Växjö, Patrick Yetman Linköping.
 
Förluster: Andro Michel, Nicklas Dahlberg, Stefan Warg, Martin Filander, Anderas Frisk, Peter Andersson, Dustin Kohn, Matt Keith, Conny Strömberg, Daniel Åhsberg, Ville Nieminen, Pär Edblom.
 
----
 
Lagets målvakter: Två nya målvakter. Bättre eller sämre? Nicklas Dahlberg gjorde en kanonsäsong och det var märkligt att inget svenskt lag plockade in honom innan det blev Norge och Frisk Asker. Nu heter målvakterna Ridderwall och Sandberg  Två bra målvakter på nivån. Ridderwall ser jag som den givna "ettan" nu när han för första gången tillhör ett lag i Allsvenskan (var utlånad några matcher till Almtuna 07-08). Han är här för att lyfta upp Örebro och återvända till Elitserien. Robin Rahm var Ridderwalls tilltänkte parhäst men när han lämnade för Brynäs så plockade man istället in Tim Sandberg. Från en jämn målvaktskamp till, en på förhand, klar fördel Stedan Ridderwall.
 
Backarna: Frisk, Andersson, Warg och Kohn är inga dåliga backar som man tappat. Däremot har man täckt upp samtliga gott och väl när man, enligt mig, handplockat toppen av de allsvenska backarna. Då tänker jag på Mitell och Gartner som båda skulle klara av att spela i Elitserien. Något jag faktiskt trodde de skulle göra. Dan Iliakis som spelat i Mora de senaste säsongerna håller även han bra allsvensk klass. Johan Motin kom till Timrå från AHL i november förra säsongen. Ett knappt år senare har han landat i Örebro. En stor defensiv pjäs som kommer bli nyttig framför Ridderwall. Kvar finns Christoffer Norgren, Jens Skålberg och Robin Olsson. Jämför jag med fjolåret så anser jag att Örebro har en bättre backbesättning.
 
Forwards: Flera "namn" har lämnat. Conny Strömberg är det största av dem. Oavsett vad han hade för problem så är det en högklassig spelare som gör runt 60 poäng säsong efter säsong. Självklart ett tapp. Även Pär Edblom är en förlust. Annars tror jag inte att många kommer att sakna Åhsberg, Keith eller Nieminen. På pluskontot finns flera intressanta forwards, Patrick Yetman och Kalle Olsson är hämtade från Linköping. Anders Eriksson från Växjö är en annan bra spelare på allsvensk nivå.
I mina ögon är den mest intressanta en viss Simon Olsson. Efter hans succésäsong 09/10 så var förväntningarna skyhöga på honom inför förra säsongen. Då gick det lite tyngre till en början men sedan fastnade han konstigt nog så långt ner i frysboxen man kunde göra. Match efter match fick han sitta på bänken. En publikfavorit med vassa handleder och med ett enormt hjärta på isen. Fick återigen förtroendet i kvalserien och Simon var en av Rögles bästa forwards när laget tog klivet upp i Elitserien. Där visade han tvivlarna men tydligen inte tillräckligt för att få fortsätta Rögles resa.
Vad har då Örebro kvar från fjolåret? Det bästa förstås, både Wiklander och Aulin är egentligen för bra för att lira i Allsvenskan men jag tror inte att någon klagar. Mr.Örebro, Henrik Löwdahl är givetvis kvar han också. Han går in på sin 15:e raka säsong i Örebro. Jag höll på att glömma Emil Kåberg. Han levde inte upp till mina förväntningar förra säsongen och borde kunna ta för sig betydligt mer. Ska jag fortsätta? Weinstock, Karlsson... Jag stannar här. Det finns massor att ta av och jag är övertygad om att det spelas hockey i Örebro långt in i april i år.
 
Han blir lagets flipp: Som jag var inne på. Jag vet att Simon Olsson är en högklassig spelare på allsvensk nivå. Det kommer han att fortsätta visa uppe i Örebro. Kommer kanske inte täcka Strömbergs 60 poäng men rollen som publikfavorit kommer han att ta. Ska bli ett sant nöje att följa.
 
Flopp: Tim Sandberg har varit utlånad säsong efter säsong av Djurgården till olika allsvenska klubbar. Fick inte många matcher förra säsongen och hade behövt komma till en klubb där han skulle varit en uttalad etta. Nu tillhör han inte Djurgården längre utan måste numera stå på egna ben. Jag tror inte att han får många matcher denna säsong. Hans räddning var att Örebro behövde agera snabbt efter att Rahm flyttat på sig.
 
 
----
 
Hallå där, Simon Olsson
 
Hur ser du på säsongen som väntar?
- Jag ser verkligen fram emot att komma igång nu med serien så fort som möjligt. Allsvenskan ser bättre ut än någonsin, i alla fall på pappret. Det ska bli hur kul som helst.
 
Simon lämnade Rögle efter den makalösa säsongen som slutade med att man gick upp. För hans egen del så gick det väldigt mycket upp och ner. Jag bad honom berätta själv.
- Säsongen för laget var ju som en saga. Det var helt underbart. För min egen del gick det sådär. Det var mycket som inte klickade. Både Ted och Liljewall som jag spelade säsongen innan med åkte på skador. Vilket jag själv också gjorde. Sedan kom det med Björn in och det tog hårt. Samtidigt så hade jag större press på mig själv med höga krav. Det är bara att gå vidare och ta nya tag.
 
I kvalserien kom du tillbaka och visade alla vilken nivå du håller.
- Det var skönt att få göra det. Jag tycker att vi hittade tillbaka till den form vi visade året innan, om inte bättre. Kändes riktigt bra att få göra det när det gällde som mest också.
 
När det sedan blev klart att Simon inte skulle få vara kvar i Rögle gick flytten upp till Örebro ganska snabbt. Där har han varit under den största delen av tiden under sommaren.
- Bortsett från några veckor semester i Ängelholm och Båstad så har jag varit här uppe och kört. Jag stack upp direkt efter att vi (Rögle) kom hem från Spanien.
 
Om du skulle jämföra Rögle med Örebro, hur låter det då?
- Örebro har överträffat mina förväntningar. Proffsig klubb som bygger för Elitserien. Går inte riktigt att jämföra med Rögle som är proffsiga rakt igenom med en fin arena och som har det som behövs. Rögle har varit på nivån en längre tid. Örebro är unga på denna nivån och bygger för Elitserien. Det gör man väldigt bra.
 
Vad kan Örebrofansen förvänta sig av dig, fyller du luckan efter Strömberg?
- Jag vet vad jag kan och har höga krav på mig själv. Jag vill vara den du sätter på isen när du vill vinna matcherna. En energispelare som hjälper laget på alla sätt. Jag kommer få en stor roll här uppe och det gäller att jag tar den här chansen. Jag har spelat mycket i toppkedjorna och i powerplay på träningarna.
 
Ikväll spelar ni er första match, vilka spelar du med?
- Wiklander och Lihagen. Vi har tränat ihop sedan vi gick på is och det känns bra.
 
Vilka lag ser du som favoriter i serien denna säsong?
- Det finns många lag som ser riktigt starka ut. Vi ska absolut vara ett av de tre lagen som tar en av direktplatserna. Djurgården har fått behålla sina ankare och blir bra, Malmö har på pappret ett bra lag med tanke på omständigheterna. Södertälje och Leksand ser också starka ut.
 
Säg en spelare du tror tar ett steg till i vinter.
- En som imponerat på träningarna är Kalle Olsson. Han har spelat på denna nivån flera säsonger och har sett vass ut här. Han tror jag på.
 
Dina intryck av din nye tränare, Peter Andersson?
- En bestämd tränare som är tydlig. Du vet exakt vad du ska göra för att göra honom nöjd. Det är raka rör som gäller. Man märker att han spelat på hög nivå.
 
 
 
Grönvitasumo tippar HockeyAllsvenskan 12/13 (Klicka på valfritt lag för att se genomgång av det laget)
 
1.
7.
10.
12.
14.
 
Jag synar även Elitserien och den genomgången hittar ni här.

Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.