Blogg listad på Bloggtoppen.se

Grönvitasumo tippar Elitserien - Rögle

Rögle är tillbaka i Elitserien. Nu är tanken att man en gång för alla ska etablera sig i finrummet. Även om jag är så grön och vit man kan bli så vill jag ändå påstå att Rögles värvningar visar att man vet vad det handlar om denna gång. Räcker det för att undvika kvalserien? Jag tror det. Däremot blir det tufft att nå målet, slutspelet.
 
 
Nyförvärv: Martin Gerber Växjö, Lasse Kukkonen Metallurg Magnitogorsk, Tom Preissing Biel, Martin Strbak Lev Poprad, Alexander Barta Malmö, Mathias Tjärnqvist Djurgården, Thomas Spelling Herning, Fredrik Warg Dinamo Riga, Mike Iggulden Växjö.
 
Förluster: Joel Gistedt, Sean Curry, Hampus Lindholm, Jonathan Zaar, Daniel Glimmenvall, Eric Himelfarb, Alexander Johansson, Simon Olsson, Alexander Bergström.
 
----
 
Lagets målvakter: Gerber och Fransson är ett av seriens bästa målvaktspar. Jag var inne på att Rögle skulle ge Fransson chansen här efter ett par fantastiska säsonger i Allsvenskan. Sportchef Pelle Svensson var inte belåten och värvade in Gerber. En målvakt som verkligen kan stänga matcher och vara skillnaden mellan slutspel och kvalserie. Hur nära är Fransson? Även om det snackas om att "båda börjar från noll" så är jag övertygad om att Gerber kommer att vakta minst 80% av matcherna.
 
Backarna: På förhand är det Lasse Kukkonen som sticker ut av de man värvat. En klassvärvning som kommer att axla Glimmenvalls roll, sett till speltid. Grymt viktigt spelare för Rögle i vinter. En joker är  Tom Preissing som (hittills) är enda högerskytten på backsidan. Har missat stora delar av de två senaste säsongerna. Nu gäller det att han håller sig hel och hittar sin gamla form från NHL-tiden. Martin Strbak? En defensiv back som får hålla sig runt egna kassen. Var långsam senast han var här och han lär inte vara snabbare nu. Av backarna som är kvar så ska det bli intressant att se om Daniel Sondells fantastiska spel som han visade i slutet av säsongen sitter i. Vad kan Bonsaksen, Jensen och Panelin-Borg uträtta i Elitserien? Jag blir inte förvånad om man värvar ytterliggare en back, en ersättare för Hampus Lindholm.
 
Forwards: Anfallssidans klassvärvning är enligt mig först och främst, Fredrik Warg. Då tänker jag inte som någon poängmakare som avgör matcher utan en motor som kommer att driva Rögle i med och motvind. Jag är också övertygad om att Mathias Tjärnqvist kommer att göra en av sina bättre säsonger på väldigt länge. Alla rapporter berättar att det är "Tjärna" som går i bräschen dag efter dag. Mike Iggulden, är en annan mycket bra värvning. Han var grym i Växjö innan han åkte på hjärnskakningen, därefter kom han inte igång. Nu ska han vara redo och han måste hitta nivån han höll när han avgjorde match efter match för Växjö om Rögle ska ens ha en rimlig chans att nå slutspelet. Alexander Barta och Thomas Spelling? Ja, Barta tror jag säkert håller bra klass även i Elitserien men jag är väldigt skeptisk till unge Spelling. Kvar sedan tidigare finns massor av spännande namn. Det ska bli oerhört kul att se vad en sådan som Ted Brithén kan uträtta i Elitserien. Eller Viktor Lindgren, han har redan massvis med rutin från elitseriespel men frågan är om han varit så bra som han var nu den senaste säsongen. Gamla rävar som "Jacke" och Brendheden håller jag som jokrar denna gång. Däremot anser jag inte spelare som Dennis Everberg eller Christopher Liljewall som jokrar, de kommer enligt mig vara två viktiga nyckelspelare.
 
----
 
Han blir lagets flipp: Det finns ett bar vassa spelare från de egna leden som knackar på den stora dörren. Jag tror att Daniel Zaar kommer att slå igenom ordentligt i vinter. Han är bara 18 år och har ännu inte debuterat i Rögles A-lag men jag tror både debuten och framgångarna löser av varandra denna säsong.
 
Flopp: Det tar emot att hänga ut någon men jag måste välja någon och då tar jag Thomas Spelling. Jag förstår inte riktigt värvningen då Rögle har flera egna killar som verkligen visat framfötterna. Jag kan köpa det om Spelling går in och bidrar. Det tror jag inte han gör i Elitserien, inte första säsongen åtminstone. Hoppas jag har fel.
 
----
 
Hallå där, Jesper Jensen!
 
Nu väntar ett nytt äventyr. Du kom till Rögle när laget åkte ur Elitserien senast och du har varit med på resan tillbaka. Hur ser du på dina säsonger i Rögle?
- Jag har haft 2 lärorika i Rögle så här långt. Det första var rätt mycket upp och ner. Ibland spelade jag riktigt bra men ibland var jag mindre bra. Jag lärde mig jättemycket första året, jag blev mycket mer mentalt stark av mina motgångar. Det var jobbigt ibland, tex när det gick bra och jag hade varit iväg med J20-landslaget så blev det bänken direkt när jag kom tillbaka. Jag reste mig varje gång och bevisade att jag kunde bättre. Sedan efter första säsongen ,spelade jag mitt första VM för Danmark. Där fick jag jättemycket förtroende av Per Bäckman och Tomas Jonsson och självförtroendet växte. Inför den andra säsongen visste jag att jag behövde bli mer stabil i mitt backspel. Det fungerar inte att göra tre bra och en dålig match, jag behövde bli jämnare över en hel säsong. Jag tycker att jag bevisade att jag klarade det och spelade bra hela förra säsongen. Nu kommer nästa utmaning, att spela stabilt på elitserienivå.


Är elitserieavancemanget det de bästa du upplevt som spelare?
- Tillsammans med mitt första VM med Danmark så är det säsongens höjdpunkt så här långt. Jag kommer alltid att komma ihåg när vi slog Djurgården borta och självklart matchen mot Örebro när vi gick upp. Det var så stort gjort av allihop, speciellt när man tittar tillbaka på hur säsongen var.

Vad tror du om denna säsongen?
- Jag tycker att vi har fått ihop en spännande mix av äldre och unga spelare. Speciellt backsidan ser stark ut, där har vi fått in rutinerade spelare som jag kan lära mig mycket av. Första året är alltid svårt men jag hoppas att vi når slutspelet.

Du gjorde en bra säsong som sagt. Hade du spelat Elitserien även om Rögle inte gått upp?
- Tack för att du tyckte det. Jag förlängde ju med Rögle men så som säsongen gick och med VM som avslutning så känns det rätt för min utveckling att det nu blev Elitserien med Rögle. Jag trivs jättebra i klubben och med hockeykulturen här.

Hur har sommaren varit, tränat som vanligt?
- Sommaren har varit väldigt annorlunda. Vi har haft en skridskotränare som haft fokus på riktig hockeyträning. Det har varit riktigt jobbigt, både för ben och röv, säger Jesper och berättar att träningen varit riktigt bra varje dag med hög kvalitet.

Säg en spelare i Rögle du tror kommer göra succé denna säsong. Vem tror du kommer att få sitt genombrott?
- Det är svårt att säga så här tidigt men om jag måste plocka ut någon så blir det min danske vän Thomas Spelling och Jakob Lilja. Kukkonen har redan imponerat också.
 
----
 
Svar på tal med Jensen!
 
Ni säger att det är slutspel som gäller, det är lite väl tufft mål. Det kommer ni inte klara första säsongen.
- Jo, det tror jag faktiskt att vi gör men det är en lång väg dit.

Backsidan känns inte tillräckligt stark för att stå emot en hel säsong.
- Backsidan ser bra ut. Vi har två stora "starka jävlar" i Panelin och Strbak, sedan har vi många puckskickliga backar. Så om du frågar mig så ser det bra ut.

Sista, hur mycket längtar du till hemmapremiären mot Linus Klasens Luleå om drygt en månad?
- Det är inget snack om att man längtar till premiären men nu gäller det att först och främst att få fötterna att överleva första veckan på is. Sedan har vi gott om tid på oss att få igång teknik och spel innan vi är där.
 
 
----
 
Så här ser min tabell ut säsongen 12/13. (Klicka på valfritt lag för att se genomgången av just det laget)
 
1.
2.
4.
11.
12.
 
Jag synar även Allsvenskan och den serien hittar ni här.

Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.