Blogg listad på Bloggtoppen.se

Grönvitasumo tippar Elitserien - Linköping

Ett lag som värvat väldigt intressant, åtminstone med "Rögleögon" är Linköping. Av åtta värvningar har fem tidigare spelat i Rögle BK.
 
 
Nyförvärv: Andreas Andersson HV71, Daniel Grillfors HV71,Daniel Rahimi HV71, Johannes Salmonsson AIK, Simon Hjalmarsson Luleå, Eric Himelfarb Rögle, Mattias Weinhandl St.Petersburg, Jonas Almtorp Djurgården.
 
Förluster: Fredrik Norrena, Mikael Håkansson, Mark Hartigan, Patrick Yetman, Kalle Olsson, Robin Persson, Michael Holmqvist, Klas Dahlbeck, Pontus Petterström, Jan Hlavac, Jaroslav Hlinka.
 
Lagets målvakter: Norrena ut och ersätts av HV71s andremålvakt de fem senaste säsongerna, Andreas Andersson. Tillsammans med sin egna produkt Christian Engstrand ska de nu axla ansvaret längst bak i ett revanschsuget Linköping. På pappret känns det väldigt tunnt. Ingen av dem har visat att de håller som "etta" i Elitserien men nu måste någon ta klivet fram. Vem blir det? Känns 50-50.  
 
Backarna: Den vasse och väldigt rutinerade duon Magnus Johansson och Niclas Hävelid finns kvar. Visserligen börjar de närma sig 40 båda två och bör vara på väg tillbaka. Men här har Linköping det gott ställt.  Grillfors, Rahimi, Lorentzon håller ES-klass. Den mest spännande är kanske unge Linus Hultström som förra säsongen med framgång var utlånad till Oskarshamn. Jag tror att han är mogen för Elitserien nu.
 
Forwards: Man har visserligen inte kvar duon Hlavac/Hlinka längre men med tanke på deras svaga säsong senast så känns det inte som någon större förlust. Speciellt inte med tanke på att man värvat klasspelare i form av Mattias Weinhandl och Simon Hjalmarsson. Dessutom är Carl Söderberg, Pär Arlbrant, Sebastian Karlsson, Andreas Jämtin med flera kvar. Det ska bli väldigt spännande att se vad Eric Himelfarb kan uträtta i Elitserien. I Rögle var han överlägsen under höst och vintern.
 
----
 
Han blir lagets flipp: Ingen vågad gissning men Mattias Weinhandl är en spelare av allra högsta klass och kommer att vara fruktansvärt viktig. Tillsammans med Carl Söderberg kommer han att tillhöra kanske hela Elitseriens poängtopp.
 
Flopp: Även Linköping har gjort en värvning som jag inte riktigt förstår, Jonas Almtorp. Hans säsong i Djurgården nu senast var ingen höjdare. Vad ser Hemlin/Melin i honom?  
 
----
 
Hallå där, Sebastian Karlsson!
Hur ser du på den kommande säsongen med Linköping-ögon?
- Som alltid, väldigt ovisst. För oss tycker jag att det ser väldigt bra ut. Alla nyförvärv är spelare som presterat bra i sina tidigare klubbar så jag tycker att det ser jättebra ut. Vi är väldigt revanschsugna. Nu gäller det att vi städar upp efter oss. Kanske inte riktigt "do or die" men revanschlustan är enorm, säger Sebastian Karlsson till gronvitasumo.se.
 
Du har hunnit med tre säsonger i Linköping nu sedan du lämnade Rögle. Du verkar trivas där uppe? Nu får du dessutom in din gamle lagkamrat Salmonsson.
- Ja, Salmonsson och jag har spelade ihop och jag känner honom bra. Det känns riktigt kul att han är en av oss nu. Jag trivs kanonbra här, en väldigt bra klubb med bra folk runt omkring. Jag trivdes väldigt bra i Ängelholm också.
 
Har du några personliga mål med säsongen. Landslaget?
- Det är inget jag tänker på faktiskt. Landslaget vore en bonus men jag låter kanske tråkig nu men jag vill hjälpa laget att vinna matcher. Gärna bidra mer rent poängmässigt också.
 
Roger Melin in, vad har du fått för intryck av honom hittills?
- Han verkar bra. En lugn person som sprider harmoni och verkar få alla att må bra.
 
Om du ska plocka ut några guldfavoriter, vilka blir det då?
- De vanliga, Skellefteå och Brynäs. Det är omöjligt att säga, på pappret kan man inte räkna bort något lag. Även Rögle har fått in väldigt bra spelare.
 
Ni har några spännande unga talanger på gång. Vem tror du slår igenom i vinter?
- Jag tror att backen Linus Hultström kommer göra en bra säsong.
 
Vad säger du annars om att Rögle gick upp. Har du någon kontakt med någon som spelar där nu?
- Inte så dagligen men Danne Glimmenvall snackar jag med då och då. Det var riktigt imponerande av Rögle att ta steget. Det ska bli riktigt roligt att åka ner där och spela i Lindab. Jag måste nog säga att det är den arenan med bäst tryck i, säger Sebastian och lägger snabbt till, - Förutom Cloetta då förstås.
 
När jag ändå hade han på tråden frågade jag lite om hans bror Jens Karlsson som sitter på ett kontrakt med Borås trots att de nu åkte ur. En serie han är för bra för att spela i.
- Det är såklart väldigt tråkigt för allihop där. Ändå kom det ju inte som någon större överraskning, det har ju hängt i luften ett tag.
 
----
 
Svar på tal med Sebastian Karlsson.
 
Ni ska köra på två "andremålvakter". Det håller inte i längden!
- Håller ej med dig där. "Ante" har gjort det väldigt bra i HV när han fått spela. Även Christian har gjort det bra bakom Norrena. Så jag tror definitivt på våra målvakter.
 
Era "giganter" där bak, Johansson och Hävelid börjar se slutet på sina karriärer. Håller de verkligen en säsong till?
- Ja, de kommer vara minst lika bra som förra säsongen om inte bättre. Allihopa är väldigt revanschsugna och det kommer att märkas. Jag tror att både "Mange" och Hävelid hade varit VM-aktuella om vi inte åkt ut så tidigt så de håller absolut.
 
Ni har tappat två, i vanliga fall, mycket poängstarka lirare i Hlinka och Hlavac. Håller ersättarna för toppstrid?
- Hjalmarsson gjorde ju över 30 poäng i Luleå och Salmonsson var, om jag inte minns fel, en av AIK:s poängbästa i slutspelet så det tycker jag.
 
----
 
Så här ser min tabell ut säsongen 12/13. (Klicka på valfritt lag för att se genomgången av just det laget)
 
1.
2.
3.
4.
6.
9.
10.
11.
12.
 
 
 

Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.