Blogg listad på Bloggtoppen.se

Grönvitasumo tippar Elitserien - Timrå

Idag ger jag mig på bottentippade Timrå. Förra säsongen fick man kvala för sin fortsatta existens i Elitserien och nu är det få som tror att de klarar av att undvika ny negativ dramatik i slutet på säsongen. På pappret ser det inte bättre ut denna säsong. Värvningen av Nordgren kom därför som en "skänk från ovan".
 
 
 
 
 
Nyförvärv: Daniel Bellissimo Karlskoga, Robin Persson Linköping, Nils Bäckström IIves, Jonathan Carlsson Brynäs, Sebastian Erixon Syracuse Crunch, Niklas Nordgren Kloten, Robin Sterner Färjestad, Joachim Rhodin Brynäs, Christian Söderström Skellefteå.
 
Förluster: Stefan Ridderwall, Nichlas Torp, Antti Halonen, Johan Motin, Elias Granath, Matt Murley, Fredrik Bremberg, Martin Röymark, Damien Fleury, Timo Pärssinen, Johan Andersson.
 
----
 
Lagets målvakter: Man har kvar sin "etta" från förra säsongen, Joakim Lundström. Däremot är det inte självklart att han kommer att vara det denna säsong. För oss som följer Allsvenskan så fick vi alla känna av Daniel Bellissimos höga nivå under hans säsong i BIK Karlskoga.Nu är han i Elitserien och ersätter Ridderwall som lämnat till Örebro. Min floppvarning på Bellissimo inför förra säsongen har jag fått äta upp med råge. Det ska bli intressant att följa målvaktskampen här. Timrå har två bra målvakter och det är välbehövligt då jag inte spår en lysande säsong för Timrå. Vem tar spaden, jag säger Bellissimo.
 
Backarna: Timrås försvar var inte bra förra säsongen. Man släppte in hela 183 mål och med det var man med god marginal sämst i serien med. Därför gäller det att Timrås nyförvärv på backsidan kommer in och hittar stabiliteten. Kaptenen Granath, Halonen, Motin och Torp har ersatts av en varierad kompott. Hemvändaren Erixon är givetvis en viktig värvning. Annars tycker jag inte att Robin Persson eller Jonathan Carlsson visat något som förbättrar lagets defensiv. Även Nils Bäckström som återvänder hem efter spel i College och Finland känns som en chansning. Timrå hade behövt en riktigt bra back till.
 
Forwards: Här ser det inte alls så tokigt ut även om man tappat stora namn som Bremberg, Murley, Fleury, Pärssinen och Röymark. De gjorde ingen större succé förra säsongen. In kommer framförallt landslagsspelaren Niklas Nordgren. Han kommer bli lagets absolut viktigaste spelare i vinter. Han måste leverera och det tror jag att han kommer göra också. Christian Söderström från Skellefteå är ett annat bra nyförvärv som återvänder hem efter flera år. Rohdin och Sterner är inga som förstärker utan känns mer som tunn bredd.
Kvar finns flera viktiga spelare, Jonathan Hedström fick sin revansch och visar att han fortfarande håller hög elitserieklass. Supertalangerna Max Friberg och Jeremy Boyce-Rotevall kommer att ta ett steg till och blir viktiga. Hagos, Hallin och Johan Andersson är tre andra bra spelare på nivån.
 
----
 
Han blir lagets flipp: Eftersom jag satte floppvarning på Daniel Bellissimo förra säsongen och hade så fel man kunde så är jag skyldig honom denna. Får inte det lätt i matchen mot Lundström men av det han visade i Karlskoga så räcker han långt även i Elitserien. Kan bli en supersuccé det här.
 
Flopp: En av de som ska ersätta de tunga namn man tappat är Robin Sterner. Av det jag såg av honom förra säsongen så höll han inte "ens" hög allsvensk klass. Måste få sitt genombrott nu.
 
----
 
Hallå där, Per Hallin!
 
Du går in på din tionde säsong i Timrå. Det har varit mycket upp men mycket ner också. Hur ser du på säsongens upplaga av er?
- Ser annorlunda ut mot vad det brukar göra. Vi har ett nytt ungt och spännande lag. Tidigare har vi haft mycket finnar men nu har vi bara två spelare som inte är svenskar, Bellissimo och Robinson. Timrå behöver se över sin ekonomi och har valt att gå den här vägen och jag tycker att det är helt rätt väg att gå. Jag tror stenhårt på denna satsning och det är bara att se på tex Brynäs som är ett bra exempel.
 
Jag bad "Pelle"att ta mig igenom den senaste säsongen som trots allt slutade lyckligt.
- Ett tungt år men som du säger med ett bra slut. Det var en kämpig säsong med olika omständigheter som gjorde det tufft, tex hade vi ett tränarbyte och det är aldrig optimalt. Det var oerhört skönt att vi till slut lyckades reda upp det. Mycket viktigt, speciellt för Timrå IK som förening. I kvalserien spelade vi tightare och fick ihop det bra.
 
Hur ska ni nu göra för att undvika ett liknande scenario?
- Vi ska åka mer skridsko och ha som mål att utveckla både oss själva och laget hela vägen. Det är viktigt att vi får en bra start så att det inte blir något tvivel. Vi har en stark tro på laget och viljan att bli ett bra "lag" är stark. Vi är självklart väldigt revanschsugna.
 
Jag bad honom ta ut någon spelare som blir ett utropstecken i år. Det blev tre.
- Max Friberg kommer att ta ett steg till. Jag tror även mycket på nye Joachim Rhodin från Brynäs. Han ser bra ut redan nu, stor stark med ett bra skott och kommer säkert få en större roll hos oss än vad han hade i Brynäs. Om jag ska plocka ut någon av det äldre gardet så säger jag Nordgren som blir en ledande spelare.
 
----
 
Svar på tal med Hallin!
 
Ni släppte in överlägset flest mål förra säsongen och på pappret ser backbesättningen inte bättre ut.
- Vi har inte något namnkunnigt lag kanske men jag är säker på att vår defensiv kommer att bli mycket bättre.
 
Jag tror Joakim Lundström får det tufft nu när Daniel Bellissimo kommer med gott självförtroende efter en kanonsäsong i Allsvenskan.
- Håller med om att det känns bra att vi har fått in Bellissimo även om jag tycker att "Jocke" är en bra målvakt han också. Det visade han inte minst i kvalserien. Nu ska Bellissimo upp en nivå men man skjuter lika hårt i Allsvenskan som i Elitserien så jag tror inte att det blir några problem. Vi har bra målvakter och det blir en bra kamp mellan dem.
 
Förutom Erixon och Nordgren så känns era värvningar inte som några förstärkningar direkt.
- Som jag sa, vi har kanske inte det mest namnkunniga laget men jag är säker på att vi som lag kommer att bli bra. En av mina roligaste säsonger i Timrå var 02/03, då var vi också nederlagstippade. Fick in Krykov och Koskinen och ingen trodde på oss. Det blev en av våra bästa säsonger. Jag tänker positivt och får in den känslan nu.
 
 
----
 
Så här ser min tabell ut säsongen 12/13. (Klicka på valfritt lag för att se genomgången av just det laget)
 
1.
2.
4.
11.
 
Jag synar även Allsvenskan och den serien hittar ni här.

Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.