Blogg listad på Bloggtoppen.se

Grönvitasumo tippar Elitserien - Växjö

Det är dags för det svåra "andraåret" för Växjö Lakers. Man har tappat ett par nyckelspelare men samtidigt har man fått hem poängkungen, Robert Rosén. Jag kan förstå om Växjös anhängare är optimistiska men jag tror inte att man når slutspel i år heller.
 
 
Nyförvärv: Fredrik Norrena Linköping, Mattias Modig Scranton Penguins, Noah Welch HV71, Tim Heed Malmö, Kristofer Berglund Färjestad, Niclas Lundgren Västerås, Petr Vampola Geneve, Robert Rosén AIK, Alexander Johansson Rögle.
 
Förluster: Martin Gerber, Oscar Ahlsenfelt, Per Hållberg, Ilkka Heikkinen, Johan Jonsson, Karel Pilar, Nils Andersson, Anders Eriksson, Mike Iggulden, Peter Ölvecky, Joshua Soares.
 
----
 
Lagets målvakter: I mitt tycke har Växjö tappat två bra målvakter och inte ersatt dem med lika bra namn. Modig känns osäker efter sin skadefrånvaro och är en chansning. Meningen är väl att Norrena ska stå för tryggheten och visst är det en bra målvakt på nivån men inte alls i klass med Gerber. Så här har man tappat lite.
 
Backarna: Av backarna som lämnat så är det Ilkka Heikkinen som är det kännbara. En succévärvning förra säsongen som vann backarnas skytteliga med sina 18 mål. Det kommer att märkas i framförallt powerplay. In har man istället fått en annan vass powerplayback, Tim Heed. Han håller hög klass även i Elitserien när det kommer till powerplay. Niclas Lundgren från Västerås kan bli ett av säsongens fynd. Kommer inte synas men är väldigt nyttig, gör skitjobbet varje dag. Annars är det Jonas Holös som jag vill lyfta fram. Gjorde ingen bra säsong i Växjö förra säsongen men visade grym nivå under VM och kan han hålla den i vinter så är det ett vasst vapen. Överlag känns Växjös backsida inte så där vidare bra. Lagets svaga del.
 
Forwards: Vampola och Rosén är båda av absolut högsta klass. Roséns 60 poäng kan man inte blunda för och när han nu är hemma igen är förväntningarna skyhöga. Med all rätt. Vampola lämnade Timrå för att laget var för dåligt. Vad händer om Växjö hamnar i en liknande dipp? Iggulden var grym innan skadan men eftersom han inte kom upp i samma standard när han var tillbaka är det inte många som saknar honom nu. Det ska bli spännande att se vad förre Rögleforwarden Alexander Johansson kan uträtta. Kvar finns flera vassa forwards och då tänker jag på tex Rasmussen, Moran, Reddox, Kallio mfl.  
 
----
 
Han blir lagets flipp: Jonas Holös gjorde inte någon bra säsong i Växjö förra säsongen. Men i VM visade han en helt annan klass. Kan han hitta den igen? Det tror jag, Holös kommer att bli Växjös viktigaste spelare i vinter.
 
Flopp: Vampola? Eftersom jag inte tror att Växjö kommer att bli någon vinstmaskin så undrar jag hur Vampola fungerar då.
 
----
 
Hallå där, Dennis Rasmussen! Säsongen närmar sig. Hur du på den med "Växjöögon"?
- Det ska bli riktigt kul att dra igång igen. Vi har tränat väldigt hårt länge nu eftersom vi avslutade säsongen tidigare än andra lag, säger Rasmussen när jag ringer upp honom på onsdagen.
 
Tränat väldigt hårt säger du, är det någon skillnad mot tidigare år?
- Jag har ju bara varit där ett år tidigare men vi kör kortare pass med mer intensitet och kvalitet nu. Det känns bra tycker jag.
 
Ni har tappat en del och fått in nya spelare. Är ni rustade för att undvika fällan som det andra året brukar vara?
- Jag är optimist och tycker att det ser bra ut. Vi har fått in riktigt bra spelare. Jag vet att det brukar vara tuffare andra året men jag tror inte att det händer oss.
 
Du fick debutera i Tre Kronor förra säsongen och i förhandssnacket är du en av de som ska ta ett stort kliv i vinter. Har du satt upp några personliga mål för säsongen?
- Målet är att få spela med Tre Kronor men framförallt vill jag spela en betydande roll för Växjö. Fokus ligger att spela bra i Växjö och sedan hoppas jag att det räcker till att få vara med i turneringarna med Tre Kronor.
 
Om du ska plocka ut någon som du tror får sitt genombrott i vinter, vem säger du då?
- Björn Karlsson, en underskattad spelare som jag tyckte var bra redan förra säsongen. Han är aldrig dålig.
 
----
 
Svar på tal med Rasmussen!
 
Ni har tappat två bra målvakten och inte lyckats ersätta dem med samma kaliber. Där har vi ett stort frågetecken inför säsongen!
- Jag håller inte med. Visst har vi tappat bra målvakter, det är inget snack om det men jag tycker att vi fått in två riktigt bra också. Så det är inga problem.
 
Heikkinen var er stora nyckelspelare i powerplay. En tung förlust.
- Han betydde mycket för oss och en sådan spelare är svår att ersätta. Han gjorde många mål för oss. Nu är det upp till oss andra att kliva fram och ta ansvar. Vi har ju fått in Heed och Rosén som båda är bra powerplayspelare. Det ser bra ut även om vi tappat Heikkinen.
 
Ni har tappat flera matchvinnare. Gerber, Heikkinen och Iggulden.
- Vi är många i laget som är redo att ta det klivet fram nu. Jag vill inte säga några specifika namn utan det är många som är redo att kliva fram.
 
 
 
 
 
----
 
Så här ser min tabell ut säsongen 12/13. (Klicka på valfritt lag för att se genomgången av just det laget)
 
1.
2.
3.
4.
6.
9.
11.
12.
 
Jag tippar även Allsvenskan och den hittar ni här.
 

Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.