Blogg listad på Bloggtoppen.se

Grönvitasumo tippar Elitserien - Frölunda

Då var det dags att dra igång min serie där jag synar lagen i Elitserien och Allsvenskan. Jag kommer att ge er min syn på lagdelarna, värvningarna, tippa placering. Dessutom ska jag ha ett snack med en spelare eller ledare från varje lag.
 
Först ut är Frölunda. Som kanske är lite för tidigt att ge sig på med tanke på att man tappat viktiga pjäser och inte är färdigvärvade ännu men nu kör vi!
 
 
 
Bra värvningar: Julius Hudacek Södertälje, Patrick Galbraith Espoo Blues, Doug Lynch Salzburg, Dick Axelsson Modo.
 
Tunga förluster: Frederik Andersen, Magnus Hellberg, Mika Pyöräla, Fredrik Pettersson, Johan Sundström.
 
Lagets målvakter: Hudacek och Galbraith ska ersätta Andersen och Hellberg. På förhand ett rejält minus här. Andersen var även han ett frågetecken inför förra säsongen och alla vet vilken dundersuccé han svarade för. Hudacek och Galbraith har vi bekantat oss med förut och speciellt Hudacek känns som den vassare av duon. Han ersätter inte Andersen rakt av. Jag känner en stor osäkerhet när det gäller Frölundas målvaktsduo.
 
Backarna: Här har det inte hänt speciellt mycket och det ser väldigt stabilt och bra ut. Kanadensaren Doug Lynch presenterade man tidigt och efter fem säsonger i Österrike med idel bra produktion så känns det inte som någon chansning. Christian Bäckman är lagets härförare och kanske lagets viktigaste spelare.
 
Forwards: Frölunda var det lag som åtminstone utåt sett satt lugnast i början av silly season. Nu är det tvärtom. Efter tunga tapp i form av Pyöräla, Pettersson och Sundström så har man gått ut på jakt. Än så länge stavas resultatet Dick Axelsson. Givetvis en klasspelare som jag tror är så pass revanschsugen att han kommer att köra järnet för att täppa till truten på alla skadeglada "experter". Han ersätter inte Pyöräla eller Pettersson men det lär landa fler forwards.
 
Han blir lagets flipp: Som jag nyss skrev, jag tror hårt på att Dick Axelsson levererar. Säsongen i Modo är glömd och nu är det upp till bevis.
 
Floppen: Patrick Galbraith! Jag ser det som en ren panikvärvning. Efter att ha sett dansken i Björklöven och Leksand där han var hyfsad men inte mer så blev jag väldigt förvånad när Frölunda la upp honom som ersättare till Andersen. Hudacek känns betydligt bättre.
 
----
 
Hallå där, Christoffer Persson!
 
Hur ser du på kommande säsong med Frölundaögon?
 
- Det kommer bli bra. Vi har förlorat riktigt bra pjäser men har värvat två bra målvakter, Lynch och Axelsson. En sådan som Lynch ser ut att bli riktigt bra för oss. Vi har en bra stomme med ett härligt gäng som krigar för varandra som funkar tillsammans. Det kommer att bli ännu bättre nu, det måste vi alla tro på, säger Christoffer Persson till gronvitasumo.se.
 
Du lämnade Rögle och har nu din första elitseriesäsong i ryggen. Du slutade på +7 i plus/minus. Hur ser du själv på din säsong?
 
- Jag är nöjd. Det var en rolig säsong. Det kan absolut bli bättre och man utvecklas hela tiden. Den dagen man inte utvecklas kan man lika gärna "lägga sig ner och dö" som Björn (Hellqvist) brukade säga. Jag ser fram emot en ny säsong här och det ska bli jävligt kul. Jag spelade mestadels med Fredrik Eriksson och det fungerade bra och jag hoppas att vi får fortsätta tillsammans nu.
 
Dina gamla lagkamrater i Rögle gick upp. Har du någon kontakt med dem och hur ser du på att ha Rögle som motståndare i Elitserien?
 
- Självklart har man kontakten och jag har följt dem väldigt mycket. Jag läser din blogg flitigt och där hänger man med bra. Det ska bli väldigt kul att komma ner och spela inför så bra tryck. Det läktartrycket får man inte uppleva i Elitserien annars. Arenorna är större och det blir inte samma tryck som det blir nere i Ängelholm. Det ska bli riktigt kul.
 
Vem i Frölunda står på tur för att slå igenom ordentligt?
 
- Jag säger Henrik Tömmernes. Det är svårt att säga någon enskild spelare. Vi är ju en lagmaskin, säger Christoffer och skrattar.
 
Det kanske är tidigt att utse några favoriter men vilka lag ser du som topplag inför säsongen?
- Brynäs har tappat tre tunga spelare men är fortfarande ett lag för toppen. Skellefteå kommer också att vara där. Dessutom kommer vi, HV71 och Linköping att finnas med där.
 
Vad säger du om Rögles satsning?
- Jag tycker att det ser väldigt bra ut. Känns lite Luleå över det. Då menar jag att man siktar på att vara det skridskostarkaste laget. Rögle har värvat väldigt intressant med mycket bra spelare.
 
 
 
 
----
 
Svar på tal av Persson
 
Ni har tappat för tungt för att kunna blanda er in i toppstriden!
- Nej, där håller jag inte med. Vi får inte ersättare och sedan är det upp till alla oss andra att ta ansvaret och kliva fram.
 
Andersen/Hellberg mot Hudacek/Galbraith är ett stort minus och duon är oprövade på nivån!
- Det var samma snack inför förra säsongen. Vem trodde på dansken (Andersen) då?
 
----
 
Så här ser min tabell ut säsongen 12/13. (Klicka på valfritt lag för att se genomgången av just det laget)
 
1.
2.
3.
4.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
 
Nu är denna serie igång och både Elitserien och Allsvenskan kommer att synas lag för lag.  
 
 
 
 
 

Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.