Blogg listad på Bloggtoppen.se

Grönvitasumo tippar Elitserien - Luleå

Dags att ge sig på förra säsongens seriesegrare, Luleå Hockey. Till denna säsongen har man återigen fyndat spelare från Allsvenskan där en viss Linus Klasen drar till sig stor uppmärksamhet. Klarar man att försvara förstaplatsen denna säsong? Nej, det tror inte jag att man gör. Däremot har man stora chanser att nå längre i slutspelet.  
 
 
Nyförvärv: Robin Jacobsson Tingsryd, Pavel Skrbek JYP, Fredrik Svensson AIK, Karl Fabricius Lev Poprad, Kim Hirschovits Torpedo Nizhny Novgorod, Linus Klasen Malmö, Niklas Fogström Mora, Linus Persson Karlskoga, Jens Jakobs Mora, Anton Hedman Modo.
 
Förluster: Niclas Wallin(?), Elias Fälth, Topi Jaakola, Ville Viitalouma, Sebastian Meijer, Konstantin Komarek, Johan Harju, Sebastian Enterfeldt, Kim Karlsson, Simon Hjalmarsson, Mattias Persson.
 
----
 
Lagets målvakter: Rautio eller Gustafsson? Jag tror att det är dags för Johan Gustafsson att kliva fram ordentligt i år. Kan bli seriens stora utropstecken på målvaktssidan. Är på gränsen till Tre Kronor när det inte vankas VM eller OS. Rautio är absolut ingen dålig utmanare. Han gjorde en riktigt bra säsong senast och kommer inte att nöja sig med att vakta någon båsdörr. Det känns riktigt tight här. Luleå har det gott ställt.
 
Backarna: Tappat Jaakola och Fälth. Wallin tvingas sluta. Jag tycker inte att ersättarna Jacobsson, Skrbek och Svensson täpper igen de luckorna. Skrbek känns som i klass med Rögles Strbak och har rutin i överflöd. Blir en defensiv stöttepelare som inte tar allt för många skär. Robin Jacobsson var suveränt bra i Tingsryd men nu måste han upp flera snäpp. Kommer säkert att hålla i Elitserien också. Har potential att växa fram till en nyckelback i framtiden. Luleå har flera unga talanger man hoppas på. Daniel Gunnarsson är en av dem och där låter Luleåfansen helt överväldigade om att han kommer ta ytterliggare ett steg i år. Kvar finns Johan Fransson som inte levde upp till förväntningarna förra säsongen. Kommer säkert revanschsugen nu. Även rutinerade Sandström, Jonsson och unge Kilström håller bra på nivån. Luleå har tappat på backsidan, det är inget tvivel om det. Om nu inte Wallin "återuppstår" bör man se sig om efter någon mer back.
 
Forwards: Det räcker att man säger Linus Klasen så börjar alla tugga, antinen älskad eller hatad. Personligen tycker jag att det är en grymt bra hockeyspelare som säkert kommer att "få veta sin plats" i Luleå. I Malmö var han störst, bäst och vackrast. Den rollen är bortraderad och det kommer att göra honom till en nyckelspelare i vinterns Luleå. Spetsegenskaper i överflöd. Som vanligt har Luleå värvat smart från de allsvenska klubbarna. Jakobs, Fogström och Persson är absolut spelare för Elitserien. Fogström känns konstigt nog underskattad men efter det man sett honom stå för i Mora så kommer han vara nyttig i en tredje-fjärdekedja.
Cam Abbott är äntligen tillbaka. Han missade hela förra säsongen och det var länge tveksamt om han kunde fortsätta spela. Tillsammans med sin bror, Chris, så vet vi att han levererar.
Luleå var sugna på Fredrik Warg men fick istället "nöja" sig med Hirschovits. Har ingen bra säsong i ryggen men vi vet sedan säsongen i Timrå att det är en högklassig spelare som plockar en hel del poäng.
Fabricius känns som en joker. Kan bli både och där. Hedman? En rollspelare som man inte vill ha efter sig in i sarghörnen. Överlag känns forwardssidan bättre inför denna säsong. Luleå har en väldigt bred besättning där det vimlar av talang. Olausson garanterat blir poängkung.
 
----
 
Han blir lagets flipp: Jag trodde på Sami Sandell inför förra säsongen. Han hade ju lekstuga tillsammans med Mattias Persson i Troja och även om Elitserien en nivå bättre så förväntade jag mig att han skulle göra en hel del poäng för Luleå också. Även om han gjorde 10 mål och 8 assist vilket får ses som helt okej, så finns det mer att hämta. Åkte på en skada som höll honom borta från slutet av säsongen. Nu är han redo igen och har ett år i Elitserien på kontot. Jag tror att han exploderar nu.
 
Flopp: Det var ett tag sedan Karl Fabricius levererade. Nu såg jag inget av honom under tiden han spelade i Lev Poprad men siffrorna därifrån är inte något som får en att tro att han hittat formen som en gång gjorde honom till en landslagsspelare. Hoppas för både "Fabbes" och Luleås skull att jag har fel.
 
----
 
Hallå där, Niklas Olausson!
 
Med "Luleåögon", hur ser du då på säsongen som väntar?
- Det är fortfarande jättetidigt på säsongen än. Vi har spelat två matcher och utifrån dem så får man ju säga att det ser så där ut. Vi tar nya steg för varje dag som går och jag tycker att det ser bra ut får vår del. Det gäller att få alla bitarna på plats.
 
Ni har tappat en del spelare och fått in nya. Vad tycker du om lagbygget 12/13?
- Vi har fått in mer skicklighet. Ser man till powerplay och spel en mot en och den biten så har vi fått in bra spelare. Det gäller att alla i laget tar sitt ansvar och då kommer det säkert gå bra för oss.
 
För din egen del. Du går in på din fjärde säsong i Luleå och du blir bara bättre och bättre för varje säsong som går. Nu är du i mina ögon en given spelare i Tre Kronor också. Hur ser dina personliga mål ut för säsongen?
- Först och främst är det Luleå som gäller. Full fokus på klubben vilket det naturligtvis ska vara. Gör jag bra ifrån mig så får jag ta landslaget som ren bonus. Det är inget man kan gå och fundera på utan det är Luleå som gäller.
 
Vem blir årets utropstecken i Luleå?
- Det finns många att välja på, Jakobs, Fabricius, Klasen men måste jag välja ut en så blir det Daniel Gunnarsson. Han gjorde det redan bra förra säsongen men jag tror att han kan bli riktigt bra denna säsongen. En stor rightback som är bra i powerplay. Han kommer att bli viktig för oss.
 
Hur tycker du serien ser ut i övrigt. Det är tidigt att utse någon favorit men om du måste. Vilket lag ser du som favoriter?
- De vanliga, Skellefteå, HV71, Färjestad och självklart vi också. Måste jag plocka ut ett lag så säger jag Skellefteå. Det är alltid några lag som överraskar åt båda håll.
 
 
----
 
Svar på tal med Olausson!
 
Backsidan ser sämre ut. Ni har inte lyckats ersätta Fälth och Jaakola!
- Vi har tappat två fantastiska backar men jag tycker att de vi har fått in helt klar är nyttiga. Skrbek och Svensson är inte roliga att möta för motståndarna. Jag tror att vi får ihopa försvaret bättre i år.
 
I år vinner ni inte serien men däremot tror jag att ni har goda chanser att ta er förbi kvartsfinalen.
- Givetvis vill man hellre vinna ett SM-guld än att vinna serien men det är svårare att vinna en hel serie över 55 omgångar. Vi siktar på topp-4 och sedan vill vi självklart vara som bäst när det gäller. Det var vi definitivt inte förra säsongen.
 
----
 
Så här ser min tabell ut säsongen 12/13. (Klicka på valfritt lag för att se genomgången av just det laget)
 
1.
2.
4. Luleå
11.
 
Jag synar även Allsvenskan och den serien hittar ni här.

Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.