Blogg listad på Bloggtoppen.se

Grönvitasumo tippar Elitserien - Brynäs

Svenska mästarna Brynäs slutade fyra förra säsongen. En placering jag inte tror att man når i år. Slutspel blir det absolut. Några tunga tapp har ersatts med mycket spännande namn. Jag tror tex att Johan Harju blir en succé.
 
 
Nyförvärv: Robin Rahm, Dennis Persson Rochester Americans, Andreas Thuresson Connecticut Whale, Sebastian Enterfeldt Luleå, Johan Harju Luleå.
 
Förluster: Niklas Svedberg, Mattias Ekholm, Jonathan Carlsson, Niclas Andersén, Andreas Dackell, Joachim Rohdin, Jakob Silfverberg, Johan Larsson.
 
----
 
Lagets målvakter: Niklas Svedberg är en stor förlust. Ersättaren är en målvakt som inte spelat hockey på ett par år, Robin Rahm. Visserligen var han en toppmålvakt när han stängdes av men håller han samma klass redan nu? Tillsammans med Johan Holmqvist som inte varit helt övertygande så bildar han duon som ska försvara SM-guldet. Jag trodde inte på Svedberg heller inför förra säsongen och kanske har lika fel denna gång.
 
Backarna: Andersen och Ekholm är inga dussinlirare man tappat. Dennis Persson ersätter inte någon utav dem heller. Det fattas någon och troligen kommer det in en back med spetskvaliteter här. De andra backarna finns kvar och jag tror att Ryan Gunderson kan höja sig ännu ett snäpp till. Kvar finns även rutinerade Lars Jonsson och retstickan Jörgen Sundqvist samt de unga lovande Löf och Bertilsson.
 
Forwards: Även här finns megaavbräck, Jakob Silfverberg och även Johan Larsson. En spelare som Silfverberg kan man inte ersätta men de man plockat in håller alla väldigt hög elitserieklass. Enterfeldt, Harju och Thuresson är alla på gränsen till Tre Kronor. Jag tror att Harju kommer att göra en riktigt bra säsong. Det fungerade inte i Luleå och nu har han fått en nytändning i ny miljö. Calle Järnkrok är kvar och det är givetvis en grym spelare att bygga laget kring. Framåt finns det gott om talang i Brynäs. Jag ser fram emot att få se 94:an Elias Lindholm, jag tror att han redan nu är mogen att bli något extra i Elitserien.
 
----
 
Han blir lagets flipp: Elias Lindholm, vräkte in poäng i Brynäs J20 förra säsongen vilket han även gjorde i Sveriges J18 och J20. Nu är det dags att ta klivet upp på den stora scenen.
 
Flopp: Målvakterna. Jag tror inte att "Honken" håller en hel säsong och Rahm behöver väl tid innan han kan visa sitt gamla jag? Här får Brynäs problem.
 
----
 
Hallå där, Jörgen Sundqvist!
 
Du gör din åttonde raka säsong i Brynäs. Nu som regerande mästare. Hur ser du på det som väntar?
- Inspirerande att gå in som regerande mästare. Det har jag aldrig varit med om tidigare. Vi går in för att försvara guldet men det kommer att bli tufft. Förut var det fyra lag som drog ifrån i tabellen men nu är det jämnt. Det skiljer inte många poäng mellan toppen och botten, säger Sundqvist till gronvitasumo.se.
 
Hur har försäsongen varit?
- Eftersom vi gick hela vägen så har den varit lite kortare än vanligt men annars har det varit som vanligt tycker jag. Inga större skillnader.
 
Ni har haft en hel del rörelse i truppen. Vad tycker du om säsongens upplaga av Brynäs?
- Vi har tappat en del bra spelare men jag tycker att vi ersatt dem med likvärdiga.
 
Plocka ut en du tror får sitt genombrott i vinter.
- Då säger jag Emil Molin. Han var med redan förra säsongen men han kommer att ta ett steg till nu.
 
----
 
Svar på tal med Sundqvist!
 
Ni har tappat Svedberg och har ingen "guldmakare" i mål längre. Holmqvist är ingen bra etta.
- Där håller jag inte med. "Honken" har rutin och det är bara två år sedan han var "etta" i Frölunda och kommer göra det bra nu igen. Rahm har inte spelat på ett tag och det är kanske svårt att säga hur han kommer att klara det men jag tycker helt klart att vi inte behöver vara oroliga. Vi har bra målvakter.
 
NHL har plockat itu guldlaget. Ni kommer få tufft att blanda er i toppstriden.
- Självklart är det ett hårt slag när man tappar bra spelare men det får alla lag leva med. Så är det från år till år. Jag tycker att vi har fått in bra ersättare och går absolut för ett nytt guld.
 
Som regerande mästare får ni en "extra motståndare", alla lag vill ju slå mästarna.
- Lite annorlunda blir det men hur mycket man kommer att märka av det är svårt att säga. Man vet ju själv sedan tidigare att man gärna vill slå de regerande mästarna.
 
 
 
 
 
----
 
Så här ser min tabell ut säsongen 12/13. (Klicka på valfritt lag för att se genomgången av just det laget)
 
1.
2.
4.
6. Brynäs
9.
11.
12.
 
Jag synar även Allsvenskan och den serien hittar ni här.

Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.