Blogg listad på Bloggtoppen.se

Grönvitasumo tippar Hockeyallsvenskan - alla lag avklarade!

Då är det sista laget ut att syna och självklart höll jag på Rögle så länge det gick.
Nu är det säkert många som är förvånade, "tippar han bara Rögle fyra?". Säsongen är nyfödd och jag utgår mer från lagen på pappret. Visst är en fjärdeplats för Rögle en trolig placering. Rögle håller ungefär samma status som förra säsongen medans många andra lag är betydligt bättre. Därför tror jag att Rögle når kvalserien via playoff. Hoppas jag har fel ;).

Bra värvningar: Daniel Sondell SaiPa, Sean Curry Hamburg Freezers, Magnus Häggström Modo, Kirill Starkov Esbjerg, Alexander Bergström Borås, Alexander Bonsaksen Modo.

 

Tunga förluster: Mads Bödker Leksand, Christoffer Persson Frölunda, Victor Bartley Milwaukee Admirals, Carl Gustafsson Troja, Patrik Bergström klubb ej klar, Adam Hobson Borås.

 

Lagets målvakter: Förra säsongen var kanske Jonas Franssons bästa någonsin, han vann många matcher åt Rögle och kommer säkert vara lika bra denna säsongen. En av seriens bästa målvakter. Bakom lurar Joel Gistedt som har skyhög potential och kanske får en heltidsanställd Wennström ordning på Joel. Jag tror att Fransson blir etta men Gistedt kommer att stå betydligt fler matcher denna säsong.

 

Backarna: Här har Rögle förlorat och ersatt tre tongivande backar. Bartley och Persson var Rögles giganter och duktige Mads Bödker fick inte nytt kontrakt. De har man ersatt bra tycker jag. Sondell kommer vara en nyttig spelare liksom både Bonsaksen och Curry. Sedan finns Glimmenvall och Panelin-Borg var riktigt bra förra säsongen. Bakom finns ett gäng unga lovande backar där jag tror mest på Rasmus Bengtsson och Jesper Jensen.
Tycker ändå att en stjärna som Bartley finns inte och en back som Sondell måste leverera.

 

Forwards: Bästa forwardsuppsättningen i allsvenskan? Ja, det kan det vara. Jag tycker att man spetsat till laget ordentligt trots att man inte värvat någon "Klasen". Brithén nobbade Elitserien för att ta upp Rögle dit istället och det gör att han fortfarande tillsammans med Olsson och Liljewall bilder en komplett kedja som tidvis kommer ha lekstuga i vinter. Alexander Bergström blir bara bättre och bättre och förra säsongen stod han för 49 poäng i mediokra (förlåt) Borås. Han kanske inte blir lika tongivande i Rögle men jag lovar, det kommer att produceras där. Sedan känns Starkov och Häggström som två jokrar. De kan båda slå igenom rejält men också kan det bli flopp. Brendheden känns som ett nyförvärv, jag har redan glömt hans förra säsong och nu kommer han tillbaka och har en hel sommarträning utan skavanker i kroppen.

 

Han blir lagets flopp: Jag har tidigare varit inne på Häggström som många har skyhöga förväntningar på. Visst är det en spelare av hög allsvensk klass men kommer han att bli den målkung som många runt om siar om? Jag säger så här, Häggström kommer att bli ett bra nyförvärv men inte någon målkung.

 

Flipp: Det finns många unga som kan slå igenom. Jag tror på Alexander Johansson och Dennis Everberg. En duo som kommer att ta för sig rejält och göra allt för laget. Okej, jag måste välja en. Jag säger Everberg, han har släppt juniorerna och ser ut att ha växt i sommar. Han kommer bli en ny kelgris.

 

-----

 

Hallå där Victor Panelin-Borg!

 


Hur ser det ut för Rögle inför säsongen?

- Ser oerhört bra ut. Vi är många kvar från förra säsongen och har spetsat truppen med bra lirare
.


Ni har tappat Persson, Barley och Bödker. Hur ska ni klara av att täcka upp de förlusterna?

- Det är absolut tre bra spelare, men vi har fått in tre nya som kommer göra det ännu bättre!


Du har fått sällskap i form av Sean Curry som "polis". Släpper du den biten nu?

- Släppa det kommer jag inte göra. Jag har min spelstil och det är att spela tufft och inte tveka utan stå upp för och skydda mina lagkamrater när det behövs.

Vad säger du om Malmös satsning?

- Den ser spännande ut på pappret, men man ska spela matcherna också. Man vinner inga serier med enbart ett namnkunnigt lag.

Vilka ser du som seriefavoriter?

- Rögle, Malmö, Södertälje och Örebro. Det kommer bli oerhört tight uppe i toppen.




"Svar på tal".

Rögle kommer inte kunna överraska som underdogs i år. Ni får det klart tuffare!

- Förra året var vi en klubb som precis spelat i elitserien så underdog vill jag väl inte riktigt hålla med om att vi var. Visst, många utanför klubben och media trodde väl att det skulle gå sämre för oss.
Allsvenskan är en tuff serie så vi förväntar oss att det kommer bli tufft. men samtidigt så kommer vi oerhört väl förberedda till seriestarten och redo för uppgiften.


Du har förlorat din parhäst i Christoffer Persson. Det var han som gjorde dig så bra!

- Nej han spelade inte åt mig, utan vi spelade tillsammans. Så skulle vilja säga att vi gjorde varandra bra genom att hela tiden sträva efter att utveckla vårt spel, aldrig vara nöjda och hjälpa varandra.

Att Kenny inte finns runt de unga backarna är en stor förlust.

-  Att säga något annat vore en lögn, det är klart att han var en oerhörd tillgång. Vi har fått in Wennström på heltid nu och han kommer också kunna ge oss väldigt nyttig feedback. Dessutom har vi Björn och Roger som hela tiden strävar efter att utveckla oss och som redan förra säsongen fanns där att fråga om hur man skulle agera och lösa olika situationer. Så detta kommer också bli riktigt bra.

Säsongens Panelin-Borg är starkare och bättre än någonsin och
kommer ta Rögle till Elitserien denna säsong!

-  Jag känner mig starkare och bättre förberedd än någonsin så förhoppningsvis hjälper det laget till stå som vinnare i april när säsongen är över.

Så här ser min tabell ut säsongen 2011/2012. (Klicka på annat lag för att se genomgången av det laget)

1. Örebro

2. Malmö
3. Leksand
4. Rögle
5. Södertälje
6. Västerås
7. Mora
8. Almtuna
9. Bofors
10. Oskarshamn
11. Borås
12. Troja
13. Tingsryd
14. Sundsvall


Alla lag synade och klara. Tycker att tabellen ser rätt trovärdig ut. Hoppas att Rögle och Malmö byter plats men med tanke på att det är "år två" för Rögle samtidigt som de tre lagen jag har i topp blivit bättre så känns det så här på förhand.


Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.