Blogg listad på Bloggtoppen.se

Grönvitasumo tippar Hockeyallsvenskan - Plats 2

Dags att gå igenom laget som kallas för "de onämnbara" av rätt många uppe i Ängelholm, Malmö Redhawks. Hur man än vrider och vänder på det så är säsongens upplaga av Malmö hur stjärnspäckad som helst. Det är mycket som ska klaffa för att man ska ta steget upp och jag tror inte att man gör det redan i år men allt annat än en kvalserieplats är tidernas fiasko.



Lagets målvakter:
Hannu Toivonen kan vara lagets bästa värvning. En finländare med NHL-meriter som är i rätt ålder. Så tänkte jag också när man tog in Hurme men det kan inte gå fel en gång till? Om det skulle göra det har man det gott ställt ändå. Pontus Sjögren är en bra målvakt han också som i Södertälje visat att han håller i Elitserien.

Backarna:
Jag ska ärligt erkänna att jag svor när Josefsson skrev på. Inte bara för att han spelat i Rögle utan för att han i mina ögon är en komplett back. J.D Forrest ska vara bra enligt vad jag fått höra och hade inte spelat i Allsvenskan om det inte vore för Stenbeck. Därbakom ser det mindre bra ut. Heed känns överskattad, Konttinen tog man in tidigt och jag tror inte att man tänkte rätt där. Vad ska han tillföra? Samma åsikt om Ribbenstrand, han har varit lovande men inte klarat av steget till seniorhockeyn som man förväntade sig. Tar han det steget nu?

Forwards: Klasen är givetvis seriens stora affischnamn, därmed ligger det en oerhörd press på hans axlar. Det handlar dock inte bara om denna spelare utan laget har inte sparat på pengarna. Lazo och Ciernik är en duo som säkert kommer göra sina mål. Speciellt Ciernik som om Malmö behandlar denna spelare rätt mycket väl kan ta hem poängligan. Värvningen av Lucas Eriksson känns bra. Det är en sådan spelare som är rätt man att satsa på.
Nyttiga spelare som Robert Carlsson, Jesper Mattsson, Alexander Barta har hämtats in men framför allt är Morten Green och tvillingarna Westerholm kvar. 

Han blir lagets flopp:
Man ska göra själ för lönen heter det. Det finns stor risk att en del spelare i Malmö inte kommer göra det. Miroslav Lazo lämnar Slovakien för första gången under en hel säsong. Han har gästspelat lite i Tyskland och Ryssland utan framgång. Varför skulle han lyckas i Malmö, han är dessutom 34 år.

Flipp:
Lucas Eriksson vet jag att Rögle var ute efter inför förra säsongen. Det var man inte i år, tyvärr. Malmö visade tidigt att man ville ha in HV71-produkten. En lagspelare av klass som kommer att spela i Elitserien, förhoppningsvis inte i Malmö.

------




Hallå där Morten Green!


Hur tycker du det ser ut för Malmö. Du har ju varit med där ett par säsonger nu?

- Det ser väldigt bra ut måste jag säga. Nya spelare, tränare, sportchef och nya ekonomiska muskler så det känns spännande. Tyvärr har vi under mina år här inte lyckats prestera men ny är det ny säsong och nu gäller det.

Du nämnde själv nya ekonomiska muskler. Det är rätt mycket meriterade värvningar ni fått in.

- Det är många duktiga spelare och även bra personligheter.

Var det givet för dig att fortsätta i Malmö?

- Ja det var det. Jag och min familj trivs bra här nere och satsningen ser ju intressant ut. Sen har jag nära hem till mina släktingar i Danmark.

Rögle som jag håller på har fått in en ny dansk, Kirill Starkov. Vad kan du säga om honom?

- Rögle har fått in en riktigt bra spelare som hade en svacka innan han flyttade hem förra säsongen. Nu har han tagit ett, två och även tre steg i sitt spel och utveckling. Jag är säker på att Rögle kommer få stor glädje av Kirill.

Du har ju gjort ett gästspel i Rögle och har således varit på båda sidorna. Beskriv hur du upplever rivaliteten.

- En sak som jag märkte under den en och en halv månaden jag var i Rögle så är det att man hatar Malmö mer i Rögle än vad Malmö hatar Rögle. Det märkte man tydligt. Matcherna mot Rögle är riktoga roliga matcher att spela.

-----

"Svar på tal"

Malmö har för många individer för att få det att gå ihop även denna säsong.

- Du har fel. Man måste ha bra individer för att få ett bra lag. Sen tycker jag att de spelarna vi fått in har visat bra personligheter så jag känner på mig att det kommer gå bra.

Malmö med sina stjärnvärvningar är skyhöga favoriter, ska ni vara det?

- Absolut inte. Visst har vi ett bra lag och ska ta en topp-3 placering. Det är inget snack om det men det kommer att ta tid att få ihop laget eftersom det är 12-15 nya spelare. Vi har ett väldigt bra lag tycker jag men det kommer inte bli lätt.

Linus Klasen har blivit upphaussad som en frälsare. Jag tycker att förväntningarna är på tok för höga på honom.

- Det beror på vad man har för förväntningar. Jag är övertygad om att Linus kommer att vara en av allsvenskans bästa spelare.

Till sist, Leif Strömbergs defensiva hockey kommer inte kunna hantera alla offensiva spelare man värvat in.

- Släpper man bara in ett eller två mål per match som Leifs lag gjort så vinner man ändå. Dessutom tycker jag att det finns utrymme för offensiv hockey också.

Så här ser min tabell ut säsongen 2011/2012. (Klicka på annat lag för att se genomgången av det laget)

1. Örebro

2. Malmö
3. Leksand
4.
5. Södertälje
6. Västerås
7. Mora
8. Almtuna
9. Bofors
10. Oskarshamn
11. Borås
12. Troja
13. Tingsryd
14. Sundsvall

 



Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.