Blogg listad på Bloggtoppen.se

Grönvitasumo tippar Hockeyallsvenskan - Plats 1

Ett lag som redan ifjol visade att man är på väg att göra sig redo för större äventyr är Örebro. Nu tycker jag man förstärkt bra och känns som denna säsongens svar på Växjö. Stämmer det kan man nå hela vägen. Många ser Malmö som jättefavoriter men det finns många minor att gräva bort för Stenbecks miljonbygge, därför tror jag Örebro blir säsongens nummer ett!


Bra nyförvärv: Jens Skålberg TPS, Joel Johansson Troja, Peter Andersson Frölunda, Emil Kåberg Färjestad, Nicklas Dahlberg Modo, Henrik Björklund Färjestad, Andro Michel Färjestad, Jared Aulin Leksand, Matt Keith Abbotsford Heat.

Tunga förluster: Ryan Gunderson Brynäs, Michal Zajkowski Tingsryd, Albin Lorentzon Linköping.

Lagets målvakter:
Här presenterar Örebro en ny duo som känns spännande. Vem av Dahlberg och Michel tar steget och visar Örebro vägen mot toppen? Känns som att Andro Michel kan få lyftet nu, han har lämnat Färjestad och är inte längre en utlånad spelare utan kan fokusera helt på Örebro. Dessutom har Örebro ett betydligt vassare försvar än Bofors. Däremot tror jag inte att Michel är "etta" från start. Det lär elitseriemeriterade Nicklas Dahlberg vara. Kommer närmast från Modo men där blev det ingen succé, istället minns jag målvaktens insatser för Skellefteå där han visade bra klass.

Försvaret: Om man ska leta efter en svaghet i Örebro får man leta länge. Det ska i såfall vara försvaret som saknar en riktigt bra powerplayback som Ryan Gunderson var förra säsongen. Kan Peter Andersson eller Joel Johansson som båda är födda på 90-talet utvecklas till det? Rutin har man i Christoffer Norgren och Martin Filander. Jens Skålberg som vänder hem från TPS är ett bra förvärv.

Forwards: Ser man på pappret så har förra säsongens vassa forwardsbesättning blivit två klasser bättre. Det är en riktig guldgruva. Strömberg/Löwdahl/Wiklander är alla kvar och in kan vi dessutom räkna Emil Kåberg, Jared Aulin, Henrik Björklund, Matt Keith mfl. Det ser riktigt lovande ut.

Han blir lagets flopp:
Joel Johansson känns rejält upphaussad. Visst det är en talang som hade en vass säsong i sitt Troja ifjol men nu lämnar han tryggheten och ska på egen hand slå sig in i Örebros bygge. Det blir inte lätt. Känns kanske inte schysst att sätta en floppvarning på en 21-åring men han är värvad för att spetsa till lagbygget. Klarar han det?

Flipp: Självklart Emil Kåberg. Han kommer att vara lika hatad som vanligt och de vita handskarna kan säkert sätta igång ett brandlarm denna säsongen också. En spelare som älskar att gröta och i Allsvenskan kommer han dessutom få betydligt mer speltid än han hade i Färjestad. Kommer att köra över målvakterna. Vad är oddset på att Sean Curry och Emil Kåberg går mer än en rond?

-----

Hallå där Marcus Weinstock!

Hur tycker du det ser ut för säsongens upplaga av Örebro?

- Det ser bra ut. Jag tycker vi har en bredare och framförallt bättre trupp än den vi hade förra säsongen.


Jag tippar er som seriesegrare, är det rätt? Ska ni vara favoriter?
- Jag vet inte men eftersom vi är bättre än ifjol så tycker jag att vi är ett av lagen som ska ta en av direktplatserna. Det kommer vara många lag som slåss i toppen denna säsong.

Om jag säger att du tog ett steg uppåt rent spelmässigt förra säsongen mot säsongerna i Leksand, håller du med?

- Jag har en mer framträdande roll i Örebro än den jag hade i Leksand men jag måste säga att jag tycker att jag utvecklades mycket där.

Hur ser du på framtiden, lockar elitserien?

- Självklart vill man spela på så hög nivå som man kan nå. Får man chansen så tar man givetvis den.


Fahlander är ju Örebros svar på Percy. Just Percy har man hört har åsikter kring laget. Lägger Fahlander näsan i blöt i det sportsliga kring matcher och träningar, smyger han runt i omklädningsrummen?
- Nej ingenting alls. Han sköter kontakten med spelarna men träningen och matcherna är det "Jensa" och Peter som sköter helt.

-----

"Svar på tal"


Örebros nyckelspelare är för gamla för att ta laget till toppen. Örebro är för gamla!

- Det stämmer inte. Vi har bara några spelare som är 30 eller äldre så det hålle jag inte med om.

Ni satsar på Elitserien och kan ta er dit denna säsongen!

- Självklart vill man nå Elitserien och jag tycker att vi är ett bättre lag i år. Det kommer att bli tätt och sen om det räcker till Elitserien eller inte får vi se.

Er svaghet sitter på backsidan. Den räcker inte för att nå Elitserien. Förutom Norgren saknar ni backarna som håller.
- Jo jag tycker att våra backar har bra erfarenhet från spel på högsta nivå. Peter har fått känna på Elitseriespel i Frölunda, Robin Olsson likaså i Luleå. Sen kommer Jens Skålberg från finska elitserien så jag tycker det ser bra ut på backsidan med.

Era målvakter är för osäkra, de har inte lyckats slå sig in i Elitserien trots mängder av chanser för båda två. Hur ska de ta Örebro dit?

- Dahlberg har spelat i Elitserien och gjort det bra. Sedan är Michel ung och bra och kan bli vårt svar på Växjös Alsenfeldt. Det var ingen som trodde på honom förut.

Så här ser min tabell ut säsongen 2011/2012. (Klicka på annat lag för att se genomgången av det laget)

1. Örebro

2.
3. Leksand
4.
5. Södertälje
6. Västerås
7. Mora
8. Almtuna
9. Bofors
10. Oskarshamn
11. Borås
12. Troja
13. Tingsryd
14. Sundsvall

 



Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.