Blogg listad på Bloggtoppen.se

Grönvitasumo tippar Hockeyallsvenskan - Plats 5

Då tar jag mig an förra säsongens elitserielag Södertälje SK. Tycker att laget ser väldigt bra ut bakåt men nästan lika blekt ut framåt. När ett lag åker ur elitserien rensas det på spelare, denna gång var det inget undantag.

 

Bra nyförvärv: Julius Hudacek HC Kosice, Ziga Jeglic Jesenice, Robert Sabolic Medvescak Zagreb, Tony Lagerström Mora, Fredrik Sonntag Timrå, Kurt Davis USA.

 

Tunga förluster: Linus Videll AIK, Jonas Almtorp Djurgården, Markus Seikola Pelicans, Lukas Kilström Luleå, Mattias Carlsson Djurgården, Pontus Sjögren Malmö, Tim Heed Malmö, Robert Carlsson Malmö, Atro Laatikainen JYP, Riku Helenius JYP, Ryan Lasch Pelicans, Martin Chabada Lev Poprad, Yanick Lehoux Mannheim.

 

Lagets målvakter: Julius Hudacek ska vara ruskigt bra. Han ryktades vara AIKs ersättare till Viktor Fasth men det blev inget och när tiden gick så blev Södertälje klubben istället. Ska bli riktigt intressant att se Hudacek i allsvenskan. Backup är Sebastian Idoff som enligt mig gjorde ett felaktigt val när han gick till SSK, han behöver spela för att utvecklas, inte öppna båsdörren.

 

Backarna: Tycker att backsidan ser bra ut. Sonntag är en bra allsvensk back. Sen är Kurt Davis sen spännande amerikan. Viktigt att Stefan Bemström fortfarande kör på. Sedan är både Blaz Gregorc och Mikko Kalteva backar som håller absolut toppnivå i allsvenskan.

 

Forwards: Mathias Månsson var en av få som stannade. Tårarna efter lagets degradering var således äkta. Räkna med att Månsson återigen kommer sätta färg på Södertälje. En kämpe, målskytt och pådrivare. Dessutom har laget fått in två poängmaskiner från Slovenien, Sabolic och Jeglic, spännande duo.

Danske Julian Jakobsen gillar jag och jag tror att allsvenskan är en perfekt nivå att ta nästa steg i .

 

-----

 

Hallå där Mathias Månsson!

 

Hur är känslan nu inför allsvenskan? Du har inte spelat där sedan Bofors 2004.
- Känslan är bra vi har haft en riktigt bra träningsperiod. Alla kommer riktigt bra tränade och personligen så ser jag fram mot säsongen och hjälpa tillbaks SSK till finrummet.

Som vanligt är det stor omsättning på spelare när lag åker ur. Hur tycker du SSK klarat det?
- Det får man acceptera hockeyn funkar så men vi har fått unga hungriga killar.


Var det självklart för dig att stanna eller hur gick tankarna?
- Det var inget snack, jag trivs väldigt bra. Klubben har ställt upp för mig och man vill ge tillbaka.


Vilka ser du som favoriter i serien?
- SSK, Malmö, Leksand och Rögle.

-----

"Svar på tal"

Södertälje har bra defensiv och målvakter men framåt fattas det. Det räcker inte med Månsson!

- Hahaha, självklart ska jag producera men vi har många skickliga forwards som är hungriga.

Södertälje kommer inte klara av att ta sig till kvalserien med detta lag.

- Kvalserien är vårt mål med vilket lag vi än ställer på isen.


Du trivdes aldrig riktigt i Rögle den senaste rundan du var där. Varför?

- Jag trivdes väldigt bra där men vi åkte ur och jag ville testa något nytt. Det blev då Finland.


-----

Så här ser min tabell ut säsongen 2011/2012. (Klicka på annat lag för att se genomgången av det laget)

1.
2.
3. Leksand
4.
5. Södertälje
6. Västerås
7.
8.
9. Bofors
10. Oskarshamn
11. Borås
12. Troja
13.
14. Sundsvall

 



Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.