Blogg listad på Bloggtoppen.se

Grönvitasumo tippar Hockeyallsvenskan - Plats 11

Ett lag jag följt noga de senaste säsongerna har varit Borås. Inte för att jag har någon större kärlek till laget utan mer för att min personliga favorit sedan länge, Alexander Bergström spelade där. Nu har han lämnat till Rögle till min stora glädje. Borås då, jo jag tycker faktiskt att de ser mycket bättre ut än vad man gjort tidigare. Det gör många andra lag också så det räcker "bara" till en 11:e plats för Borås.

 

Bra nyförvärv: Adam Hobson Rögle, Lasse Lassen AaB, Magnus Åkerlund Timrå, Stefan Espeland Sundsvall.

 

Tunga spelarförluster: Alexander Bergström Rögle, Richard Demén-Willaume Rouen, Mattias Remstam Nittorp.

 

Lagets målvakter: Borås har verkligen förstärkt målvaktspositionen och har en av seriens vassaste i Magnus Åkerlund som kommer från Timrå. Bakom finns Jonathan Bjurö som förra säsongen öppnade båsdörren i Malmö.

Backarna: Demén ut och Espeland in. Jag ser det som ett plus faktiskt. Espeland har hög potential och kan mycket väl spela med Frölunda redan i vinter. Annars är det Mats Hansson och Ola Svanberg som känns stabila.

Forwards: Två kanadensare in varav en vi känner till, Adam Hobson. Han känns som en bra ersättare till Alexander Bergström. Den andra kanadicken är Brent Davidson som jag inte vet ett smack om. Danske Lasse Lassen sägs vara en poängmaskin och Danmark har tidigare exporterat bra spelare till Sverige. Kvar har man även Jens Karlsson som nu går in på sin femte säsong i Borås. Han kommer bli lika viktig som vanligt.

 

Han kommer att bli lagets flopp: Patrik Magnusson känns inte alls som en bra värvning. Visst, han är skolad i HV71 och fått känna på denna nivå tidigare men de tre senaste säsongerna har han hållt till i division 1. 203 cm och hela 113 kg mäter denna bjässe som ska hänga med i det allsvenska tempot.

 

Flipp: Adam Hobson var en av Rögles bästa forwards mot bästa möjliga motstånd i kvalserien trots han var matchotränad och varit skadad länge. Det lovar mer inför denna säsong och Borås har gjort ett klipp!

 

-----

 

Hallå där Ola Svanberg!

Hur tycker du det ser ut för er i Borås inför säsongen?

- Jag tycker det ser helt okej ut. Vi har fått in några bra pjäser så det känns bra.

 

Ni landade till slut Stefan Espeland. Det måste varit en skön känsla för dig och Mats Hansson som annars fått dra ett tungt lass.

- Jo det är klart. Vi har många backar under kontrakt men det är inte så många som spelat på denna nivån tidigare så det är klart att det är positivt att vi får in en med rutin och erfarenhet från denna nivå. Annars tycker jag att våra backar sett riktigt bra och laddade ut på försäsongen.

Du har testat lyckan i många klubbar men går nu in på din andra säsong i Borås. Hur ser du på framtiden?

- Det är roligt här i Borås. Nya tränare och hela laget känns laddade och ser bättre ut. Jag känner mig riktigt motiverad.

Om du ska ta ut ett lag som du ser som seriefavoriter, vilket blir det då?

- Det måste bli Malmö. Man har värvat tungt och är därför stora favoriter.

Säsongens utropstecken blir?

- Det är svårt att säga. Det finns så många bra spelare som kan göra en riktigt bra säsong men jag säger vår målvakt Magnus Åkerlund som kommer att ge oss chansen att vinna fler matcher i år.

 

-----

 

"Svar på tal"

 

Borås har inte tillräckligt bra forwardsuppsättning för att vinna mot bra motstånd.

- Det tycker jag att vi har. Både Fagemo och Jens Karlsson är kvar sen har vi fått in bra killar som Adam Hobson och Lasse Lassen så det ser bra ut.

Ni tappade er bästa spelare från förra säsongen i Alexander Bergström. Håller du med?

- Det är jag beredd att hålla med om, han gjorde en riktigt stark säsong. Jag tycker ändå att vi fyllt på bra där.

Du tycker ni blivit bättre som lag men ändå säger jag att ni inte kommer ha en chans på playoff.

- Det ser väldigt tight ut. Vi har stort förtroende och har ett bra go i gruppen. Sen tycker jag som jag sa innan att vi fått in bra målvakter som gör att vi kommer att kunna vinna fler matcher.

 

-----

Så här ser min tabell ut säsongen 2011/2012. (Klicka på annat lag för att se genomgången av det laget)

1.
2.
3. Leksand
4.
5.
6. Västerås
7.
8.
9. Bofors
10. Oskarshamn
11. Borås
12. Troja
13.
14. Sundsvall

 

 



Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.