Blogg listad på Bloggtoppen.se

Grönvitasumo tippar Hockeyallsvenskan - Plats 3

Dags för "återtåget som aldrig hittade tillbaka", alltså Leksand. Efter förra säsongens fiasko ser jag numera Leksand "bara" som en underdog. Det tror jag passar laget som fått in viktig rutin. Att man missar kvalserien två år på raken finns inte, därför tror jag man tar en direktplats.

Bra nyförvärv: Mattias Timander Modo, Jacob Blomqvist Modo, Pelle Prestberg Färjestad, Gabriel Karlsson Timrå, Michael Raffl Villacher, Lucas Sandström Malmö, Mads Bödker Rögle, Alexander Deilert Djurgården.

Tunga spelarförluster: Jesper Ollas Brynäs, Stefan Gråhns Almtuna, Daniel Hermansson Almtuna, Patrick Gailbraith, Jared Aulin Örebro, Tomas Kollar Malmö.

 

Lagets målvakter: Erik Hanses ser jag som klar etta framför Oskarshamnsförvärvet Jens Holmström. Räkna däremot att Tommy Salo som var sportchef i just Oskarshamn vet exakt vad han landat i Holmström. Två unga målvakter som Levén har att utveckla. En duo som hittills inte levererat något i den nivå som ska ta Leksand till kvalserien.

 

Backarna: En riktigt stark backuppsättning. Helt komplett sedan man landade Mattias Timander. Vad händer med Grand-Pierre som man inte vill ha? Unga bra backar finns det en hel hög av i laget och det ska bli spännande att se om Mads Bödker kan ta ett steg till nu när han fått ett välbehövligt miljöombyte.

Forwards: Leksand kommer att kunna ställa starka kedjor på isen. Prestberg, mycket hänger på honom, speciellt i powerplay. Jens Bergenström kommer att fortsätta ösa in poäng och hemvändaren Gabriel Karlsson kan bli en bra ledarprofil i laget.

 

Han blir lagets flopp: Michael Raffl är ute på sitt första äventyr utanför moderklubben Villacher. Nu får den unga österrikaren känna på livet i ett nytt land, ny hockeyfilosofi och nya lagkamrater. Kan bli en stor omställning.

 

Flipp: Lucas Sandström var en av Malmös bästa forwards under våren. Jag kan inte förstå att man lät honom gå. Jag tror att han kommer att bli en riktig hit i årets hockeyallsvenska.

 

-----

 

Tommy Salo har kunnat sätta ihop laget i lugn och ro då det mesta handlat om Malmö och Örebro. De ekonomiska problemen har inte hindrat klassiska Leksand från att få ihop ett material för topplacering.

 

-----

 

Hallå där Erik Hanses!

 


Hur tycker du det ser ut inför säsongen?

- Jag tycker att det ser bra ut inför årets säsong. Vi har ett lag med en bra blandning av rutinerade och unga hungriga spelare. Det känns spännande och inspirerande, säger Hanses till gronvitasumo.se.

Ni har fått en del rutinerade nyförvärv, har de tagit sin plats redan?
- Alla nya spelare utom Mattias Timmander har jag träffat och det är bra killar allihop och alla som är på plats har kommit in i laget på ett bra sätt trots att det är så tidigt på säsongen.

Hur går det på träningarna i år. Är det vanliga barmarksträningar eller har ni gjort annat kul?

- Träningen i år har gått bra. Den har varit ganska ordinär som så när på några urbrytande aktiviteter vi haft med laget. Den enda skillnaden i den personliga träningen är att vi målvakter har tränat gymnastik hela sommaren. Något jag hoppas ska ge resultat så småningom.

Förra säsongen fick ni och fansen ett par rejäla snytingar av Mora. Berätta hur det känns egentligen?

- De matcherna har jag redan glömt och tagit lärdom av.

Vem tror du blir årets utropstecken i Allsvenskan?
- Jag hoppas att Filip Forsberg i vårat lag blir ett utropstecken i vinter det vore roligt.



Mads Bödker, vad har du fått för uppfattning om honom?
- Mads kan vara en av dem snällaste personer jag träffat. Han är en härlig kille som vi i laget kommer ha mycket roligt med i vinter tror jag.

-----

"Svar på tal"



Leksand kommer inte ta sig till kvalserien i år heller.

- Det stämmer inte, vi kommer att gå till kvalserien för att vi har lärt oss av säsongen som var och kommer att dra nytta av det till denna säsong! Samt att vi har en hel del intressanta nyförvärv.

Du kommer konkurrera ut Holmström enkelt och bli en given "etta"!

- Det kommer inte att bli enkelt, jag vill såklart stå så många matcher som möjligt men jag vill jobba hårt och förtjäna de matcherna jag får stå. Jag har en bra dialog med Jens redan och hoppas att vi kan komplettera varandra på ett bra sätt.

Prestberg är på väg att dala nu och kommer inte vara lika dominant som vanligt.

- Pelle är hel och frisk och vet vad som krävs jag ser ingen anledning att han skulle vara sämre än föregående år.


-----

Så här ser min tabell ut säsongen 2011/2012. (Klicka på annat lag för att se genomgången av det laget)

1.
2.
3. Leksand
4.
5.
6. Västerås
7.
8.
9. Bofors
10. Oskarshamn
11.
12. Troja
13.
14. Sundsvall

 

 


Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.