Blogg listad på Bloggtoppen.se

Grönvitasumo tippar Hockeyallsvenskan - Plats 13

Självklart håller jag er på halster så länge som möjligt. Därför är det dags att presentera laget jag tror får harva i botten. Tingsryd får en ny tuff säsong trots att man blivit ett betydligt bättre lag. Serien är för bra för att Tingsryd ska hamna på en bättre placering.

 

Bra värvningar: Dustin Johner Växjö, Michal Zajkowski Örebro, Philip Hersby Hvidovre, David Laudius Växjö, Tomas Larsson Malmö, Joe Pereira Bridgeport Sound Tigers, Chris Higgins Las Vegas Wranglers.

 

Tunga förluster: Teemu Elomo Rouen, Matt Davidson, Janos Vas Troja.

 

Lagets målvakter: Man har verkligen höjt målvaktsposten enligt mig. Michal Zajkowski är en målvakt som tillhör den absoluta toppen i allsvenskan. Bakom finns Johan Salomonsson som varit med i klubben från början. Förra säsongen blev det bara två matcher i allsvenskan för Johan, det blir något liknande i år om "Zacke" håller sig hel.

 

Backarna: Seriens sämsta backuppsättning om ni frågar mig. Visst har man fått in VM-dansken Hersby men det räcker inte. Sean McMonagle har ett tryout kontrakt och det måste bli en rejäl flipp annars måste klubben ut på jakt. Tom Koivisto är kvar men orkar han dra hela lasset själv?

 

Forwards: Laudius är tillbaka efter ett år i Växjö. Håller han samma nivå som när han lämnade? Dustin Johner även han från Växjö är ett klassförvärv som kommer bli lagets ledare på jakt efter nytt kontrakt. Vad kan transatlantduon Pereira och Higgins uträtta? Spännande men överlag är Tingsryd inte tillräckligt bra för att klättra i tabellen.

Han blir lagets flopp: Jari Kauppila blir 38 i höst. Ingen ålder säger en del men redan inför förra säsongen var förväntningarna betydligt högre. Känns som att Kauppila inte kommer att bidra till någon framgång i år.

 

Flipp: Michal Zajkowski var Örebros etta förra säsongen. Han bestämde sig tidigt för att flytta till Tingsryd istället för att hoppas på en bänkplats i elitserien. Han kommer att vara Tingsryds viktigaste spelare men det gäller att han får ordning på försvaret framför sig.

 

-----

 

Hallå där sportchef Anders Gustavsson!

 

Hur ser det ut för Tingsryd inför säsongen?

- Det ser väl bra ut tycker jag men det tycker man ju alltid i början av säsongen.

Lagbygget, har du fått vad du velat ha?

- Det tycker jag att vi fått. Vi har annorlunda tänk mot ifjol och jag tycker att vi fått in rätt spelare.

Annorlunda tänk, hur då menar du?

- Vi har medvetet satsat yngre och även på transatlanter som kommer in med en härlig attityd. Dessutom har vi under sommaren anställt en fystränare som kört med laget hela vägen.

Det gick eller höll på att gå åt helvete förra säsongen. Vad var anledningen till det enligt dig?

- De stora bitarna var väl att spelarna var utspridda, någon bodde i Växjö en annan i Tingsryd den tredje någon annanstans. Det blev olika grupperingar med många egna starka karaktärer. Sen var spelarna som kom efter sommaren inte helt fysiskt förberedda när de kom. Detta har vi ändrat på nu. Alla är samlade nu och har tränat tillsammans hela sommaren.

Vilka ser du som seriefavoriter?

- Malmö, Örebro och Rögle ser jag som de tre första. Även Leksand är bra. Sen vill jag utfärda en stor varning för Mora som ser ut att bli jättegiftiga. Även Almtuna har fått ett bra lag.

 

-----

"Svar på tal"


Det finns spelare i Tingsryd som tjänar betydligt bättre än vad de presterar.

- Det håller jag inte alls med om, nej det stämmer inte.

Tingsryd är ett lag som inte kommer vara i närheten av en playoffplats.

- Där har du fel. Man vill alltid nå så högt som möjligt men efter att ha varit med i kvalserien nedåt senast så måste är väl inte vårt största mål att nå en playoffplacering. Jag tycker att laget känns bättre än förra säsongen och är positiv.

Ni har kvar Jari Kauppila mot er vilja. Det finns många som säger att ni velat bli av med honom.

- Stämmer inte.

 

Så här ser min tabell ut säsongen 2011/2012. (Klicka på annat lag för att se genomgången av det laget)

1.
2.
3. Leksand
4.
5. Södertälje
6. Västerås
7. Mora
8. Almtuna
9. Bofors
10. Oskarshamn
11. Borås
12. Troja
13. Tingsryd
14. Sundsvall

 


Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.