Blogg listad på Bloggtoppen.se

Grönvitasumo tippar Hockeyallsvenskan - Plats 8

På plats åtta placerar jag uppsnackade Almtuna. Bobo Simenesen har fått in ett par rutinerade rävar och kan länge vara med i toppen men jag tror inte att defensiven räcker i årets tuffa konkurrens. Därför utser jag Almtuna som det lag som hamnar precis utanför playoff.

Bra nyförvärv:
Niklas Anger Alleghe, Daniel Hermansson Leksand, Stefan Gråhns Leksand, Mattias Guter Oskarshamn, Julius Larsson Tingsryd, Patrik Nevalainen Malmö.

Tunga förluster:
Magnus Hellberg Frölunda, Fredrik Petterson-Wentzel Färjestad, Andreas Paulsson Väsby, Jimmie Kraft HK SKP Poprad, joachim Gellerstedt do, Niklas Andersson do.

Lagets målvakter:
Efter att ha haft seriens kanske vassaste målvaktspar har man vänt på det och har kanske seriens nu mest osäkra par. Linus Fernström och Adam Reideborn känns inte som en trygghet men Almtuna har gjort det förr och kanske kan Fernström ta sista stora steget nu?

Backarna:
Liksom många andra lag så tycker jag att Almtuna har en svag backbesättning. Nevalainen kommer från en tung säsong i Malmö och kanske tar revansch på sig själv här. Julius Larsson återvänder efter en säsong i Tingsryd och kan höja sig. Annars finns Sjölund, Eriksson och Sandgren som är hyfsade backar på allsvensk nivå.


Forwards:
Här har det hänt massor. Man har förstärkt rejält och det är denna del av laget som får många "experter" att tro på en framgångsrik säsong. Själv tror jag mycket på Anger som återvänder till Sverige efter en säsong i Italien. Hottar han bara nivån han hade i Djurgården kommer han att vara lika viktig för Almtuna som Prestberg är för Leksand. Hermansson, Guter och Gråhns är alla tre riktigt vassa forwards som har kapacitet för Elitserien. Där bakom kommer spelare som Vestberg och Kimby finnas och leverera så visst ser offensiva riktigt intressant ut i Uppsala.

Han blir lagets flopp:
Linus Fernström har en jättepress på sig men han får inte samma hjälp som Fredrik Pettersson-Wentzel och Hellberg fått eftersom Michael Andreasson även ska hjälpa Frölunda denna säsong. Det gör att jag tror på sämre utveckling.


Flipp:
Niklas Anger har flyttat hem och känns i mina ögon som en av seriens bästa värvningar. Många sägar honom efter hans magra facit från Timrå men jag lovar, det finns mer att hämta.

-----


Hallå där Robert Kimby!

Hur ser det ut för Almtunas del i år?

- Personligen tror jag på Almtuna, vi krigar stenhårt för varandra och kommer sälja oss dyrt. Det är värt mycket.



För din egen del, du har hittat "hem" i Almtuna?

- Jag trivs bra i Uppsala, har inget emot att va kvar men här det är inget jag tänker på, just nu ser jag bara fram emot att komma igång igen.

Bobo Siemensen, han känner jag väl till sen Rögle. Berätta om hans positiva sidor samt negativa.
-
Det bästa med Bobo är hans engagemang,han har en grym vinnarinstinkt som smittar av sig på hela laget. Kommer inte på något negativt direkt så jag måste tyvärr lämna det blankt.

-----

"Svar på tal"

Ni har en riktigt bra forwardsbesättning men Öhrstedt har glömt bort defensiven helt. Där är er stora svaghet!

- Håller med om att vi har riktigt bra forwards, men däremot tycker jag även att vi har en bra blandning mellan äldre och yngre backar.

Robert Kimby får en tuff säsong. Nyförvärven håller hög klass och du får hålla till i en tredje-fjärdelina som bäst.

- Vi har riktigt bra forwards och det är stenhård konkurrens i laget,men jag tror på mig själv och kommer kriga för att bli bättre.

Almtuna kan inte lyckas varje år med nya målvakter. Fernström och Reideborn kommer inte skapa trygghet för fem öre.

-Håller inte med där, Adam va med några matcher redan förra året och gjorde det bra. Linus gjorde en mycket stark säsong i Enköping ifjol. Det kombinerat med en bra målvaktstränare gör att jag känner mig trygg.



Så här ser min tabell ut säsongen 2011/2012. (Klicka på annat lag för att se genomgången av det laget)

1.
2.
3. Leksand
4.
5. Södertälje
6. Västerås
7.
8. Almtuna
9. Bofors
10. Oskarshamn
11. Borås
12. Troja
13.
14. Sundsvall

 



Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.