Blogg listad på Bloggtoppen.se

Grönvitasumo tippar Hockeyallsvenskan - Plats 7

Ett lag jag ärligt kan säga att jag gillar är Mora IK. Tycker att de även denna säsong ser ut att kunna bjuda på riktigt bra resultat men i stenhård konkurrens tror jag inte det räcker till kvalseriespel.

 

Bra värvningar: Dion Knelsen Sparta Sarpsborg, Mattias Beck AIK, Denis Golubev AK Bars Kazan, Peter Nolander AIK, Christoffer Bengtsberg Växjö, Tobias Ericsson AIK, Alexander Sundström Brynäs, Raimonds Vilkoits Dinamo Riga.

 

Tunga förluster: Mikael Zettergren Västerås, Lars Johansson Västerås, Martin Johansson Brynäs, Marco Tuokko, Aki Heino.

 

Lagets målvakter: Christoffer Bengtsberg och Daniel Hansen ska slåss om förstespaden. Bengtsberg lovordas inför varje säsong men tar aldrig steget känns det som. Får han förtroendet i Mora eller är det dags för Daniel Hansen som redan förra säsongen visade bra klass bakom Lars Johansson. Jag lägger min röst på Hansen. Oavsett så känns målvaktssidan som ett stort frågetecken. Någon måste blomma ut!

 

Backarna: Dan Illiakis och Peter Nolander står för rutinen men klassen står Robin Gartner för. Bakom dessa är det ett gäng talanger som ska blomma ut. Jag tror en del på Kalle Ekelund som kommer tillbaka till Sverige efter två säsonger i OHL.

 

Forwards: Liksom många andra lag i serien så har man en vass forwardsbesättning. Moras är bland de vassare. Beck, Viksten, Fogström och Henrik Eriksson är alla kvar till min förvåning. Toppspelare alla fyra. Lückner har dessutom fått in intressanta namn i Golubev och Knelsen. Lägg därtill en lagspelare från AIK i Tobbe Ericsson. Framåt ser det som sagt riktigt bra ut.

 

Han blir lagets flopp: En spelare med Elitserierutin efter fyra säsonger i Brynäs är Alexander Sundström. Därmed ska han spetsa laget? Det gör han inte. Han går inte in i varken första eller andra kedjan. Förstår inte värvningen alls.

 

Flipp: Dion Knelsen känns spännande. Bara 22 år och blir därmed förhoppningsvis ännu bättre denna säsong. Förra säsongen dominerade han i Sarpsborg där det blev 56 poäng. Rykten placerade Knelsen i Örebro men han hamnade istället i Mora. Jag tror på succé.

 

-----


Hallå där Mattias Beck!

Hur är stämningen i Mora inför säsongen?

- Vädligt positiv. Allt känns jättebra och jag ser fram emot att det drar igång igen. Jag tycker vi har fått in bra spelare.

Du lånades ut från AIK förra säsongen men nu har du tagit steget över helt. Var det ett enkelt val att ta?

- Ja, det var faktiskt ett enkelt val. Tycker att det fungerade bra här förra säsongen och familjen trivs bra så det kändes som ett bra alternativ.

Jag är tvungen trots att jag tänkte låta bli, denna Denis Golubev, har du någon uppfattning om honom?

- Nej jag har inte träffat honom än men han ska komma snart har jag hört. Man har ju hört väldigt positiva saker om honom så det ska bli spännande.

Vilka lag ser du som seriefavoriter?

- Svårt att säga. Det finns 4-5 lag som kommer slåss om det.

Är Mora ett av dessa?

- Ja det hoppas jag verkligen, det tror jag absolut.


Nämn en spelare du tror slår igenom i Allsvenskan i år.

- Jag säger Tom Nilsson, en ung back hos oss som jag tror kommer göra en bra säsong. Han känns riktigt på gång.

-----

"Svar på tal"


Mora har alldeles för tunn backuppsättning för att kunna blanda sig i toppstriden!

- Där håller jag inte med. Vi har fått in riktigt bra backar tycker jag.

Tongivande spelare som dig, Fogström, Viksten och Henrik Eriksson med flera är alla enligt mig Elitseriemässiga. Mora är fel plats för er!
- Självklart siktar man mot Elitserien men det är inte alltid man får rätt erbjudande eller känner att det passar. Jag tycker att Mora är en bra klubb att utvecklas i.

Ni har två namnkunniga målvakter i Bengtsberg och Hansen men ska sanningen fram har ingen av dem visat att de håller som "etta" i allsvenskan. Det håller inte i år heller!

- Jag tycker de är jämbördiga. Som du själv säger har de inte lyckats ta det där sista steget än men det har båda hög potential och jag tror de kan ta det steget här i Mora. Jag tycker vi har två jättebra målvakter i Mora så det känns tryggt.

-----

Så här ser min tabell ut säsongen 2011/2012. (Klicka på annat lag för att se genomgången av det laget)

1.
2.
3. Leksand
4.
5. Södertälje
6. Västerås
7. Mora
8. Almtuna
9. Bofors
10. Oskarshamn
11. Borås
12. Troja
13.
14. Sundsvall


Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.