Blogg listad på Bloggtoppen.se

Hellkvist gick fel väg - Hur kunde det ske?

Som ni förstår så har jag inte missat dagens stora chock. Jag har jobbat och tur är väl det, då jag nu fått samla mina tankar. Björn Hellkvist ska alltså träna Malmö Redhawks. Mrmadhawk avslöjade det efter ett att ha grävt hårt.
 
Ganska lustigt. När Malmö kallade till presskonferens så ringde jag upp Johan och sa "det får inte vara Hellkvist". Då och där hette spåren Peter Andersson eller möjligen Gunnar Persson. Johan sa, "nej, det kan inte vara Björn".
 
Tydligen kunde det vara så. För Rögle har dessutom gått ut med ett pressmeddelande där man berättar att Hellkvist sagt upp sig från sin tjänst i klubben.
 
Först tänkte man hur Björn kunde "svika" oss men när Rögle går ut och berättar att man inte har plats för Björn just nu så tar det fyr i helvetet. Blomsterberg, Rögles klubbdirektör, har redan tidigare stått för tveksamma uttalande. Idag kom nästa via Rögles pressmeddelande:
 
- I nuläget bedömer Björn att han åter är redo för att coacha på heltid på seniornivå och vi kan inte erbjuda en sådan tjänst med kort varsel. Rögle har också problem att garantera för Björns hälsa i en sådan roll, vilket faller inom vårt arbetsgivaransvar.
 
Ståplats bad om att få se Hellkvist i båset under den senaste matchen, Daniel Rooth har skrivit en träffsäker krönika där han berättade hur "lätt" man med hjälp av Hellkvist kunde få upp tändvätskan i och runt Rögle BK igen. Nu har man alltså NOBBAT Björn? Självklart var RBK hans förstaval, det förstår man när han säger så här:
 
- Jag bor i Ängelholm, har spelat i Rögle och har coachat Rögle. Det är klart att jag i en framtid önskar stå i Röglebåset igen. Den här branschen är som den är, det finns ett visst antal jobb och de finns inte lediga i Rögle BK nu. Jag vill inte vänta utan använda tiden jag har till att stå i båset på så hög nivå som möjligt.
 
Mitt förtroende för Rögles ledning är så söndertrasat just nu. Hur kunde man låta detta hända och hur mycket stryk ska vi Röglesupportrar orka ta emot?  
 
Jag försöker förstå Björns vägval efter att ha ratats av Rögle. Han kan bo kvar i Ängelholm och ha tryggheten kvar vilken är lika viktig för honom själv och för hans barn. Hur mycket det än svider så är detta Rögles val, inte BjörnsHan ville stå i Rögles bås men fick inte plats. Däremot är det givetvis Björns val att istället ta steget till Malmö. Det svider och sänder ut en väckarklocka av sällan skådat mått. Att se honom i Malmös bås nästa säsong. Jag kan inte ens föreställa mig DEN smärtan... Hur kunde NI, Rögle och Björn?
 
----
 
Uppdatering från Malmös presskonferens:
* Kontraktet sträcker sig två år.
* Ahlin rapporterar om att Hellkvist säger att den inte fanns någon förfrågan på seniornivå från Rögle.

Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.