Blogg listad på Bloggtoppen.se

Starkt försvarsspel gav en poäng

Det är inte snyggt, det är inte roligt men hur man än vänder och vrider på det så har Rögle tagit poäng i två raka bortamatcher. Idag förlorade man uppe i Örnsköldsvik sedan Kyle Cumiskey gjort matchens enda mål med 22 sekunder kvar av förlängningen.
 
Modo är det bättre laget i de två första perioderna. Gerber är som vanligt väldigt bra och stoppar de skott han får på sig. Det ska tilläggas att trots hemmadominansen så spelar Rögle disciplinerat och med stort tålamod. Man bjuder egentligen inte på några speciellt heta målchanser.
 
I den tredje tar Rögle för sig allt mer och man var en stolpträff ifrån att ta ledningen. Annars var det chansfattigt där defensiven återigen prioriteras som nummer ett, två och tre.
 
Matchen kom att avgöras i förlängningen. Jag vill påstå att det är en av de roligaste förlängningarna jag sett denna säsong. Båda lagen skapade mer målchanser än man gjort under matchens ordinarie minuter. Hemmalaget hade först en puck i stolpen som sedan dansade på mållinjen, Rögle hade ett par klara målchanser dem också. Närmast var Ted Brithén som tyvärr inte fick riktig kontroll på den studsande pucken framför Starkbaum. Istället kunde alltså Cumiskey avgöra då Jensen satt utvisad.
 
Som jag inledde texten, det var inte något kul att titta på men hellre ser jag detta spel än att man blottar sig som man gjort vid ett flertal tillfällen. Offensivt hade man inte mycket, men med starkt försvarsspel och en bra målvakt mot ett Modo som svajade var segern inte långt borta. Ska dock säga att segern var trots allt klart rättvis.
 
Nu har Rögle tre matcher kvar av Elitserien, Skellefteå hemma, HV71 borta och avslutningsvis Färjestad hemma. På de fem senaste matcherna har vi bara fått se tre Röglemål. Jag hoppas att Janne Karlsson lyckas få igång offensiven också. Däremot säger jag det igen, att spela så är disciplinerat är bättre än att lira med huvudet under armen och bli förnedrade.
 
Spelarkritik? Ja, Gerber visar upp en form han måste bibehålla en dryg månad till. Annars vill jag ge backarna plus idag. Man håller Modo på bekvämt avstånd och hjälper Gerber på ett väldigt bra sätt. Framåt tycker jag att Ted Brithén håller bäst nivå idag, när det gäller det offensiva.
 
Modo - Rögle 1-0 (0-0,0-0,0-0,1-0)
64:38 1-0 Kyle Cumiskey (Ritola, Lehtivouri) Fyra mot tre
 
Skotten: 36-24 (16-4,10-3,6-10,4-7)
Utvisningar: Modo 5 x 2 min 1 x 10 min Rögle 8 x 2 min
Publik: 4853
 
Rögles fem bästa
***** Martin Gerber
**** Daniel Sondell
*** Lasse Kukkonen
** Victor Panelin-Borg
* Jesper Jensen/Ted Brithén
 
----
 
Glädjande rapporter ifrån Karlskrona ikväll. Utlånade Daniel Zaar assisterade till tre av Karlskogas sex mål i 6-4-segern. Enligt Karlskronasupportern, Mikael Pålsson, så var Pelle Svensson på plats ikväll. Om det stämmer så var det hyfsat läge för Zaar att leverera. Kul!
 
Mer från Hockeyallsvenskan. Södertälje är nu helt klara för Kvalserien sedan man besegrat Malmö ikväll. Västerås har sin plats i trygg förvar med fem poängs försprång med två matcher kvar att spela. För Malmö innebär dagens förlust att man med största sannolikhet går på semester inom kort.
 
Kvalserien som det ser ut just nu: Rögle, Timrå, Leksand, Södertälje och Västerås räknar jag in i det facket. Sedan ska ett playofflag in också. Örebro ser ut att ha hittat en formtopp i rätt tid, Djurgården är i mina ögon det största hotet och slutligen, kunde Rögle ifjol så varför skulle Karlskoga eller Oskarshamn inte klara av det i år? Åtminstone att ta sig till Kvalserien först och främst.

Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.