Blogg listad på Bloggtoppen.se

Centerjakten - Här har ni några tänkbara

Rögle är ute på centerjakt och den är än viktigare nu när Ted Brithén lämnat. "Masken" vill gärna bygga svenskt men kommer säkerligen att få ta in fler transtatlanter än de två man redan har.  Här har ni några potentiella centrar som skulle kunna vara aktuella. Jag poängterar att detta är mina spekulationer men som säkert finns med i snacket.  
 
Mikael Johansson, Frölunda.Kom till Rögle från Halmstad 2004 och stannade i Ängelholm två säsonger. Efter en säsong i Malmö och sex säsonger i Frölunda är centern nu ute på marknaden igen. Ingen kreativ center men riktigt stark fysisk tvåvägscenter som säkert hade kunnat få det att lossna framåt i en större roll i Allsvenskan.
 
Andreas Molinder, Timrå.Påminner mycket om Brithén och även om Molinder kan användas både som ytter och center så är det i mitten han fungerat bäst. Under slutet av den senaste säsongen spelade han mellan Nordgren och Murley i Timrå. I Rögle skulle absolut gått in som 1-2:e center. Andreas har inte spelat i allsvenskan tidigare. Dags nu? 
 
Eric Himelfarb, Linköping.Hade en tung start i Linköping men när det sedan var på väg att lossna ordentligt så kom den tunga skadan. Strax innan den olyckan var framme så var det nära att Pelle Svensson lyckades värva honom. Både Rögle och Eric var positiva i januari men eftersom Hemlin inte hittade något bättre på marknaden så blev det nej. Nu genomgår Himelfarb en lång rehab efter sin knäskada men är tillbaka innan serien drar igång igen. Trots kontrakt med Linköping så är jag inte säker på att han fortsätter där. Frågan är om "Masken" är lika sugen som Pelle var? 
 
Matt Fornataro, Västerås.
Gjorde succé under sin första säsong utanför Nordamerika och hans 48 poäng lär synas i det nya lönekuvertet. Återstår att se om han fortsätter sin karriär i Hockeyallsvenskan men han finns på marknaden och har bevisat att han håller.
 
----
 
Centermarknaden är tunn och därför säger jag det igen, jag hoppas att en helmotiverad Jakob Johansson står redo för att ta sig an sin sista(?) säsong i Rögle. En annan center som finns där ute och som har ett stort Röglehjärta är Alexander Bergström. Känns däremot väldigt långsökt då Rögle redan köpt ut honom en gång. Nu är det ny sportchef och nya förutsättningar och jag vet att Alexander inte hade sagt nej. 
Om Tjärnqvist fortsätter i Rögle så vill jag helst se honom på en kant. Även om han var en av Rögles bästa forwards sett till hela säsongen så är han egenskaper bäst lämpade som renodlad forward.
 
Om nu Rögle ska värva något nytt utifrån så lär "Masken" vara sugen på att utnyttja sitt kontaktnät. Det finns mängder av spelare på andra sidan och runt om i europa. Däremot hittar man inte många svenska centrar.
 
Jakten fortsätter och jag hoppas snart hitta några spår att jobba på. Hör ni något så tipsa gärna till [email protected].
 

Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.