Blogg listad på Bloggtoppen.se

Bellissimo i vägen för Rögle

0-1 hemma mot Timrå. Det är inte alls vad jag eller någon annan hoppades på. Det känns som att det återupprepas, Rögle inleder matchen uselt. Passningarna hamnar bakom spelarna och backarna hittar inga alternativ. Inget stämmer samtidigt som motståndarna tackar och tar emot.
 
Matchens enda mål kom i mitten på den första perioden i spel fem mot fyra. Från min stol såg det ut som att Sondell störde Gerber som tappade balansen och inte kunde göra sig själv rättvisa när Robinson laddade bössan från blålinjen. Ett mål som skulle visa sig helt matchavgörande.
 
Trots förlusten vill jag påstå att Rögle spelade upp sig och var värda poäng. Bortsett från den första perioden där Timrå kunde haft både två och tre mål till. Annars var det Rögle mot Bellissimo som visade samma höga nivå som man är van att se honom sedan tiden i Karlskoga. Rögle saknade absolut inte chanser och framförallt i den andra perioden var man riktigt nära via en trippelchans där italienaren var omutbar.
 
Visst, jag måste säga att många av Rögles avslut kommer ifrån ofarliga vinklar och avstånd. Så även idag, ändå hade man tillräckligt med chanser för att åtminstone spräcka nollan. Det skapas chanser men man är uddlösa.
 
Bäst i Rögle förutom Gerber som i vanlig ordning är lagets främsta så vill jag lyfta fram Alexander Barta. Idag spelade han i den bästa enheten tillsammans med Tjärnqvist och Iggulden. Just Iggulden gör sin bästa match i Rögletröjan ikväll, tidigare har han varit väldigt anonym. Jag vill påstå att Barta fick upp farten på honom. Annars är det väldigt anonymt framåt. Brendheden hade ett bra skott, Lindgren och Everberg trummar på men det vill inte lossna.
 
Senast plussade jag för Sondell, idag var det inte hans dag. Slarvigt, snubbligt, klantigt men ändå den som hittar de bästa vägarna framåt från backarnas sida. Det säger en del. Jag har skyhöga förväntningar på Brithén och Liljewall. Något känns fel där. Man kommer inte upp i normal standard.
 
I Timrå var Bellissimo klart bäst. Ändå är det en annan spelare som jag måste lyfta på hatten för. Johan "Bagarn" Andersson. När Rögle skapade ett massivt tryck med hjälp av ett powerplay en bit in på den tredje perioden så var "Bagarn" mitt i gröten och offrade alla kroppsdelar för att få stopp på pucken.
 
0-1 hemma mot en tippad bottenkollega är underkänt. Spelmässigt var det inte lika illa, men vad gör det när man inte får in pucken. Dagens insats var i mina ögon klart bättre än den man bjöd på mot Färjestad. Bellissimo ville annat och får ta på sig rollen som den store matchvinnaren idag. Jag gissar på att Rögle tränar avslut i veckan. Så här ineffektivt får det inte vara.
 
Endast 3634 på plats ikväll. Det blir förhoppningsvis hela seriens bottennapp denna säsong. Rögle besegrade Färjestad senast och även om osexiga Timrå stod för motståndet bör väl intresset vara större?
Efter matchen fick jag ett telefonsamtal ifrån en besviken supporter som frågade mig om jag anser att Dan Tangnes är rätt man. Mitt svar är fortfarande, ja. Det har bara gått fem omgångar och det är knappast Tangnes fel att det hackar. Det är att göra det lätt för sig. Istället säger jag att det är dags för spelarna att ta ett kliv framåt nu.
 
Innan ni spyr upp er skit så ber jag er vänligen, håll nivån bland kommentarerna. Det är i motgång man ser vilka som är de riktiga fansen.   
 

Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.