Blogg listad på Bloggtoppen.se

Engqvist vill tillbaka - "Min agent jobbar på det"


En spelare som många svenska lag har högt upp på sin önskelista är Andreas Engqvist.
Redan 2009 blev Andreas en Montreal-spelare men stannade kvar i Djurgården som utlånad en säsong till. Därefter har det blivit två säsonger på andra sidan. Det har mest blivit AHL-spel och där lossnade det under säsongen som gick, 44 poäng på 59 matcher.
Andreas har fått några matcher i NHL men har inte lyckats slå sig in. Nu har kontraktet gått ut och därför har flera lag blandat sig in i kampen om 24-åringens signatur.
Jag ringde upp honom under måndagen för att få veta vad som är på gång där.

- Jag hoppas få åka tillbaka till Montreal i höst. Min agent jobbar på en lösning med dem, säger Andreas Engqvist till gronvitasumo.se.

Som den Djurgårdare du är, stämmer uppgifterna som säger att AIK visat intresse?
- Ja, det är några elitserieklubbar som visat intresse men det är inget jag funderar över just nu. Jag vill åka tillbaka, säger Andreas och bekräftar att HV71 är en annan klubb som visat intresse. Däremot har inte Rögle hört av sig, inte vad han vet.

Hur länge är du beredd att vänta innan du ser över alternativen här hemma?
- Det brukar hända mer efter draften så en månad till kan jag vänta.

Om det nu inte blir som du hoppas. Är det Elitserien aktuellt då eller söker du andra alternativ som KHL då?
- Det får man se då. Skulle absolut vara kul att testa något ute i Europa också.

När jag pratar med Andreas hör jag att han verkligen har siktet inställt på nordamerika. Han säger att han är beredd att vänta. Jag tror att Djurgårdarna gärna ser att han blir borta från Elitserien, åtminstone någon säsong till.

----

Lee Goren sägs fortfarande vara aktuell för Rögle. Han har själv sagt att han vill helst stanna i Skellefteå och idag bekräftar klubbens sportchef, Lasse Johansson, till Sportbladet att man för en dialog.

- Han har gjort en bra säsong så det är klart han är viktig.

----

Ett väldigt löst rykte har dykt upp. Jag har fått mail och det har florerat på forum. Det finns de som påstår att Tomas Starosta finns på Pelles radar. Ta det som "en fis i rymden". Hans kontrakt i KHL har gått ut och han är på marknaden. Så helt orimligt är det inte.

----

Det kom ett sent pressmeddelande från Rögle nu precis. Förre Röglejunioren, Jonas Elofsson (född 90), avslutar sin spelarkarriär redan nu. Han spelade för Helsingborg i division 1 den senaste säsongen.
Idag är han presenterad som assisterande coach till Magnus Bogren i Rögles J18.

----

Om någon sitter på mer information om spelare på väg in/ut är jag tacksam, [email protected].

Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.