Blogg listad på Bloggtoppen.se

Maskinen Rögle malde ner Leksand

Har precis landat hemma efter dagens fantastiska match i Lindab Arena. Rögle slog Leksand med 5-3 och har skaffat sig ett riktigt drömläge inför avslutningen.

Det var fullpackat på läktarna, 200 från fullsatt. Förresten, var skulle de fått plats? Ståplats var så packad att jag såg flera lämna i varje period. Det var som en buss i Peking, man bara tryckte sig till platsen. Stämningen var således väldigt bra. Bästa för säsongen vill jag säga.

När matchen startade kände först lagen på varann, Leksand tar ledningen och då sätter sig grillorna i skallen på en. Men Rögle är en maskin, man har inlett så här många gånger men man vet att laget ökar ju längre matchen lider. Så även idag. Rögle vände och hade 2-1 inför sista och jag var faktiskt inte orolig i det läget. Hade det varit i höstas hade jag gömt mig på toaletten och inte vågat titta men nu spelar Rögle ett tryggt och stabilt spel som hela laget och även vi supportrar tror och litar på.

I den sista går Rögle ifrån till 3-1 innan Leksand reducerar, då hade alla lag darrat men Rögle har skaffat sig så mycket självförtroende att man inte lät sig skrämmas och fem minuter senare stod det 5-2 på tavlan. Att sedan Leksand fick in en puck till hade mindre betydelse.

----

Idag lyfter jag återigen fram hela laget. Backarna sticker ut. Sondell och Lindholm är "onödigt" bra. Två mål från Sondell, eller styrde Simon Olsson in ett av dem? Sondells mål är ett bevis på att man inte behöver ha ett bra skott, bara du kan hitta hålen. Sondell är så rörlig på skridskorna att han ofta får den tiden att sikta som behövs.
Jesper Jensen gör matchens snyggaste mål, han drar en soloraid och väggspelar med Everberg innan han snyggt lägger in den.

- Det är nog mitt snyggaste mål tror jag. Vi gör en bra match och är stabila i egen zon, sa Jesper Jensen till mig efter matchen.

Bonsaksen gör förutom att han gick på skottfinten av Hurtubise vid 0-1 en helgjuten insats. Han är så defensivt bra att jag inte hade bytt ut honom mot Strbak en kväll som denna.
Av anfallarna förtjänar Nils Bergström ett plus, även Dennis Everberg bidrar återigen. Alla anfallarna var bidragande men det var ändå backarna som stack ut.

----

Eftersom Timrå vann så har Rögle ryckt i tabellen. Timrå har nästan säkrat Elitserieplatsen och kan spela avslappnat mot Rögle på torsdag. Skulle Rögle skrälla där, då sätter jag champangnen på kylning. Rögle ligger tvåa på 12 poäng, sedan följer Karlskoga på 9. Djurgården och Leksand har bara sex poäng och ska plocka in sex poäng på Rögle på fyra matcher. Omöjligt är det inte men det ska inte gå. Rögle - Karlskoga på lördag har alla ingredienser för att slå dagens seger.

----

Innan matchen stod jag och bytte några ord med Mrmadhawk. Då kommer Sylvegård och Taavola från ett annat håll. Trevligt att herrarna vill se lite riktig hockey. Nu hade de sällskap av Finnström och M.Johansson så de lär ha snackat spelare och tagit matchen i bara farten. Ryktet om Mattias Persson lär ju öka efter detta. Finnström och Johansson representerar Persson och sedan nsd tidigare släppt att Persson är på glid så är kopplingen given.
Hörde även att de snackat med ett par föräldrar till några av Rögles mest lovande spelare i de yngre lagen. Tillfällighet?




Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.