Blogg listad på Bloggtoppen.se

Så känns lagen i nuläget

I brist på andra nyheter så är det dags att spekulera lite. Vilket lag känns på rätt väg och vilket känns tvärtom, här ger jag mina tankar om lagen i Hockeyallsvenskan.

Almtuna
+: Har fått in riktigt tunga kort på forwardsidan som Anger, Gråhns, Hermansson och Guter. På backsidan tror jag att fd Malmöspelaren Patrik Nevalainen kan bli ett fynd.
- : Målvaktssidan känns som ett stort ?. Tomrummet efter supertalangerna Hellberg och Pettersson-Wentzel är stort.
Känsla: Almtuna kommer att vara med i toppen. Får Simensen fart på de gamla rävarna kan det bli kvalserien.

Bofors

+: Har lyckats behålla viktiga pjäser och kryddat det med en VM-back i Kasper Jensen. Sen hyllar man redan värvningen av målvakten Daniel Bellissimo som en av klubbens största någonsin.
- : Man känns inte bättre sedan förra säsongen. Kommer Bengtzén landa något triumfkort?
Känsla: Bofors är alltid ett starkt lag men Bellissimo är en rejäl chansning. Blir det flipp så kan man nå en playoffplats men känslan säger en placering runt 10-11 i nuläget.

Borås
+: Mycket intressant målvaktsduo i Åkerlund/Bjurö. Viktige Jens Karlsson stannar.
- : Endast åtta forwards under kontrakt just nu. Så Ljusteräng och Persson har mycket kvar att jobba med.
Känsla: I nuläget känns Borås som det sämsta laget i serien. Mycket beror på vad man får in.

Leksand
+: Prestberg och Karlsson återvänder och det tillsammans med bra kontinuitet i övriga truppen gör Leksand till ett givet topplag. Man ska dessutom landa en toppback.
- : J-L Grand-Pierres framtid i klubben är oklar. Klubben hotar med att frysa ut honom i ett desperat försök till att få honom att gå vidare för att skapa utrymme till ett bättre kort.
Känsla: Det blir en topp-3 placering och det känns som att Tommy Salo börjar få rätt på sakerna.

Malmö
+: Har redan värvat klasspelare som Klasen. Räkna med att man kommer landa fler spelare i den klassen. Lukas Eriksson är en värvning jag gillar. Hugo von Ankas kassavalv kommer proppa laget med stjärnor som bara "ska" ta Malmö till elitserien i år.
- : Många viljor. Stenbeck, Nyman, Strömberg och Percy. Vad händer om resultaten uteblir? Snacket om förstärkningar under säsongen kan skapa oro i leden. Det gäller att man finner sina roller och accepterar dem fullt ut.
Känsla: Kommer att vara seriens bästa lag på pappret. Jag tror att de bästa korten finns i Ohlsson och tvillingarna Westerholm. Där har Malmö talanger som kan jobba på i skuggan bakom de "pengakåta" stjärnorna.

Mora
+: Lückners bygge har tagit tid men nu känns Mora bättre än på mycket länge som lag. Man har lyckats behålla Viksten, Beck och Fogström.
- : Känns lite tunna i försvaret. Det är de inte ensamma om men det är där det kan avgöras om det ska bli en rolig vår eller ej.
Känsla: Jag tror på Mora. Det kan bli säsongens stora överraskning och playoffplats minst. Det kan jag sätta ett finger på.

Oskarshamn

+: McGratch, Poulsen och Davenport är intressanta värvningar.
- : Man har tappat tunga kort i Ryno, Konttinen, Pettersson, Eriksson, Gråhns och Rönnberg för att ta några och känns klart sämre som lag.
Känsla: Jag tycker att man tappat tyngre än man har värvat.  Tappen av Ryno, Guter och Lukas Eriksson kommer kännas rejält och jag tror inte på playoff, jo kanske men då i negativt kval.

Rögle
+: Har fått behålla sin succékedja med Liljewall, Brithén och Olsson. Har inte tappat någon forward man inte velat släppa så här har Elvenes fått plocka in pusselbitarna som fattades den senaste säsongen. Dessutom har man seriens bästa målvaktspar i Fransson/Gistedt.
- : Backsidan, Christoffer Persson, Mads Bödker och Vic Bartley har lämnat. De lämnar ett enormt tomrum efter sig och i dagsläget är Glimmenvall den enda som är född tidigare än 90-talet. Det måste in ett par ordentligt starka rutinerade kort här.
Känsla: Forwardssidan ser riktigt vass ut. En bra mix där. Tvärtom på backsidan, den ser riktigt svag ut i nuläget. Det måste in toppbackar för att jag ska tro på kvalseriespel i vår.

Sundsvall

+: Har nu fått samma förutsättningar som alla andra lag att bygga för allsvenskan. Det fick man inte ifjol. Jag tror och hoppas att Sundsvall får ihop ett stabilt lag. Axel Brage är ett fynd.
- : Blir det en soppa av inlånade spelare? Det saknas en drös forwards.
Känsla: Ett bottenlag som får slåss för sin existens.

Södertälje
+ : Förra säsongens bästa spelare i SSK var Månsson. Han har man fått behålla. Klubben har varit i denna situationen förr och vet hur man hanterar den för att kunna resa sig igen.
- : Man har tappat nästan "allt". Vem kommer vakta målet? Hur klarar Södertälje den ekonomiska smällen?
Känsla: När det är dags för seriepremiär tror jag att SSK tippas som ett playofflag. Jag håller dem där också. De kommer inte att klara degraderingen lika bra som Rögle.

Tingsryd
+ : Har förstärkt varje position. Zajkowski, Hersby och Johner är säkra bra nyförvärv.
- : Förra säsongens hårdsatsning slutade fiasko. Nu står det många unga lirare och knackar på dörren, räcker det?
Känsla: Det kan inte gå sämre än förra säsongen. Jag tror man klarar sig undan negativt kval men man når inte playoff.

Troja
+ : Carl Gustafsson och Janos Vas är intressanta nykomlingar i Ljungby.
- : Har blytunga förluster i Sami Sandell och Mattias Persson framåt och Joel Johansson och Niklas Karmhag bakåt. I vinter fyller deras målvakt Koenig 37 och är på väg neråt.
Känsla: Troja får alltid ihop det men laget känns inte bättre i år mot fjolåret. Tvärtom, man känns tyvärr klart svagare.

Västerås
+ : Lundbohm är det jag kan sätta plus på just nu.
- : Oj så många bra spelare man tappat. Fleury, McGrath, Walters, Vaic, Kalle Olsson, Gustafsson, Ribbenstrand mfl. Det ser definitivt betydligt sämre ut för Västerås just nu.
Känsla: Inför fjolåret trodde jag på Västerås, det gör jag inte nu. Kanske det ändrar sig när det närmar sig men i dagsläget ser jag inte den som ett topp-7 lag.

Örebro

+ : Man har värvat hunger i form av Peter Andersson och Joel Johansson där bak. Framåt har man fått behålla Sjödell-Wiklander, Löwdahl och Strömberg. Lägg där till att man fått in Kåberg och Björklund. Ser bra ut!
- : Gunderson behöver ersättas. Hittar man en ny klassback där är alla minus borta.
Känsla: I nuläget ser jag Örebro som seriefavoriter. Man har värvat mycket bra och med tanke bakom. En självklar kvalseriekanditat.

Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.