Blogg listad på Bloggtoppen.se

Snack med Mattias Sjögren - "Jag går på is med Rögle"

Har idag haft glädjen att få snacka med blivande NHL-spelaren Mattias Sjögren som just nu är hemma i Sverige och förbereder sig för sitt livs upplevelse, att få spela med och mot alla världsstjärnor borta i Washington Capitals.
Det har gått en kort tid sedan det blev klart nu och Mattias säger att han landat igen efter all uppståndelse efter att det blev klart.
Hur förbereder man sig för att ta det stora steget nu då, den frågan ställde jag till Mattias som svarade;
- Jag tränar i Helsingborg och kör mycket själv. Den 9 juli är jag i Washington på deras "Development camp". Därefter återvänder jag till Sverige och går på is här säger Sjögren till gronvitasumo.se.

Har du varit i Washington än?

- Jag var där och hälsade på i två dagar. Då fick jag åka runt och se staden och kända byggnader. Det känns bra.



När han flyttar över sedan är inte riktigt bestämt men klart är att han kommer att gå på is med Rögle när laget inleder issäsongen den förste augusti. Där brukar även spelare som Henrik Zetterberg och Andreas Lilja finnas med så det är läge för autografjägarna att besöka Rögles isträningar i början av augusti.

Den senaste säsongen har Mattias tagit ett stort steg vilket gett honom SM-guld, VM-spel och nu ett NHL-kontrakt. Vad är det som han förbättrat sedan han lämnade Rögle 2010?

- Sista året i Rögle utvecklades jag mycket. Jag fick stort förtroende och fick spela i alla moment. Det fortsatte så i Färjestad och jag fortsatte utvecklingen. Det har gått över förväntat och landslaget med VM-spel ser jag som en jättebonus säger Mattias Sjögren till gronvitasumo.se.

Landskrona har hamnat på Sveriges hockeykarta den senaste tiden, först Sjögren sedan häromdagen blev Rasmus Bengtsson draftad av Florida. Det är stort för en så liten hockeystad som Landskrona är.

- Det är såklart riktigt kul för Lejonet. Roligt att lag från lägre divisioner kan få fram bra spelare. Det visar ju alla unga killar att man kan nå långt även om man tillhör en klubb i de lägre divisionerna.

Den dagen du återvänder till Sverige, är det Rögle som gäller då?

- Den frågan är omöjlig att svara på, säger Sjögren.

Klart att det är omöjligt att svara på den, det beror på många saker. Hur går det på andra sidan, var spelar Rögle när han kan tänka sig återvända osv. Alla vet att "Sjöa" har ett stort hjärta för Rögle.
Sjögren berättar att han följer Rögle och har kontakt med ett par spelare från laget. Han säger också "att man inte kan ha kontakt med alla spelare man spelat med" men han håller kontakten med några spelare från Rögle. Vad tror han då om Rögles säsong?

- Synd att det inte gick upp nu den senaste säsongen när man hade chansen och var så nära. Rögle kommer bli farliga i år. De unga spelarna såg hur bra man kunde spela och märkte hur bra det gick redan i år, det kommer att bli ännu bättre denna säsongen.







Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.