Blogg listad på Bloggtoppen.se

Pratstund med Dominik Granak - "Vi hade inte lag för att spela i elitserien"

Förra säsongens storstjärna i Rögle Dominik Granak spelar numera som bekant i KHL och i Dynamo Moskva där han gör bra ifrån sig. Sju mål och 17 assist har han bjudit på denna säsong.

Jag fick en intressant pratstund med Dominik där jag ville veta lite om hans minnen från Rögle och hur han ser på framtiden. Intresset för en pratstund har funnits i  länge och egentligen var det dags redan för ca 10 dagar sedan men vi sköt upp det hela eftersom han har haft besök av vänner och sin bror under en tid.

När vi inleder med att diskutera hans säsong i Rögle så berättar Granak att han har enbart positiva minnen. förutom ett förstås, att man inte klarade hålla sig kvar i Elitserien. Dominik berättar vidare;
- Allting var jättebra annars och jag trivdes väldigt bra. Alla människor som jobbar för klubben var extremt bra och trevliga att ha att göra med. Sen ska vi inte tala om fansen som kanske är det starkaste minne jag har ifrån tiden. Jag har en sak att tacka Rögle extra mycket för, de hjälpte mig att växa som spelare.

Hur då?

- Jag fick otroligt mycket förtroende och ansvar. Något som jag inte haft lika tydligt innan och det var en stor upplevelse för mig.

Varför åkte ni ur anser du?

- Vi hade inte tillräckligt bra lag för att vara med i Elitserien men däremot tycker jag att vi hade världens chans att kvala oss kvar genom kvalserien men vi lyckades inte.

Dominik berättar att han inte har någon kontakt med de få spelare som är kvar från förra säsongen. Däremot har han bra kontakt med fd massören Billy Nilsson. Sen har han även lite kontakt med spelare som Amar, Nihlstorp, Sjögren och Rahimi.

Nu spelar han alltså i KHL och är uppe i slutspel där hans Dynamo Moskva möter Dinamo Riga (står 1-1 efter två matcher) men enligt han själv är chansen stor att han en dag återvänder till Sverige.

- Jag älskar Sverige. Både hockeyn och utanför och hade jag haft familj hade jag troligtvis inte spelat här. Jag stannar i KHL ett bra tag nu, det fungerar bra när man som mig inte har en familj att tänka på.

Granak berättar att han inte har en lika framträdande och betydelsefull roll i Moskva som han hade i Rögle.

- Nej, här tävlar jag med och mot Rysslands bästa spelare men jag känner stort förtroende av managern. Vårt lag består inte av några stjärnor utan vi kämpar hårt för varandra.

I Dynamo Moskva hittar vi en Röglebekanting till, Martin Strbak men annars så tycker jag att en spelare sticker ut mer än andra i mina NHL-älskande ögon, nämligen Chris Simon.

Innan vi avslutar samtalet så frågar jag om Rögle finns med i bilden vid en eventuell återkomst till Sverige.

- Jag trivdes riktigt bra i Ängelholm. Klubben gjorde allt för att jag skulle trivas och må bra. Visst hade det känts bättre att ge något tillbaka.




Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.