Blogg listad på Bloggtoppen.se

Intervju med Bengt-Åke Gustafsson - "Skönt med sommarlov"

Mina intervjuer fortsätter och jag har ett par olika på gång men eftersom jag lyckades få en pratstund med Bengt-Åke Gustafsson så dröjer det lite.





När jag ringde upp Bengt-Åke och bad om en pratstund före VM så var han inte tillgänglig för det för då skulle det gå via förbundets presschef men jag kunde återkomma efter världsmästerskapet. Så idag kände jag att det var dags och här får lite intressant läsning från vårt samtal;

Då har du lämnat uppdraget i Tre Kronor. Du måste väl vara het på tränarmarknaden, är du på väg mot ny arbetsgivare?
- Jag har inga planer förtillfället utan det är som vanligt vid den här tiden, jag har sommarlov. Det känns helt rätt att ta det lugnt nu ett tag för att återvinna lite energi. 

Min känsla säger att KHL har ryckt i dig, stämmer den?
- Ja före VM fanns det intresse från ett par klubbar där men nu är alla tränarposterna fulla där. Det känns väldigt bra att ta det lite lugnt nu. 

Din karriär som landslagstränare är ju lång och har innehållt mycket men för att göra den kort. Beskriv den med tre ord.
- Stimulerande, lärorik och utvecklande. 

Vilken är höjdpunkten under dessa år?
- År 2006 var solklart bäst. Vi vann ju OS och VM samma år.

Känner du dig inte frestad att ta dig an en utmaning som att bli sportchef?
- Den tanken har faktiskt slagit mig och jag känner att det skulle varit en intressant uppgift. Just nu känner jag mig ändå fortfarande som tränare och vill jobba som det några år till åtminstonde.

När tror du att du får nytt jobb?
- När det börjar närma sig vinter så blir det säkert något.

Jag är som du säkert hör från skåne och jag håller på Rögle. Många med mig tycker att Mattias Sjögren borde fått chansen men inte du?
- Mattias har funnits med i kulisserna när det handlat om Euro hockey tour men det är så många som är med i de diskussionerna och då får man väga för och nackdelar.

De flesta lag är nu mitt uppe i sina lagbyggen. Vad tycker du är viktigt att tänka på?
- Det är ett stort pussel som man ska bygga ihop. Defensivt, offensivt och sen ska man ha olika spelare som passar för olika roller.

Som tränare kommer man oftast till ett färdigt lag. Är inte det tufft som tränare att komma och få rätta sig efter vad som finns utan att ha kunnat påverka?
- Till en början är det en nackdel men om man stannar i klubben så bygger man upp ett lag på sikt tillsammans med sportchefen. Det gäller även för sportchefen att hitta rätt tränare till rätt spelarmaterial.

I Rögle bygger Roger Hansson det lag han sedan ska träna. Är det optimalt?
- Det är ju en fördel att få vara högstdelaktig då man vet till vilken spelídé man ska värva.

Tror du att det kan vara så i framtiden att man kombinerar tränare och sportchef i samma person?
- Nej, inte när man kommer till det ekonomiska osv.

Vad tyckte du om idén om en Europeisk liga?
- Jag tror inte mycket på det. Det kommer kosta för mycket och även om man kanske får större och mer globala sponsorer så lär det ändå sluta på plus/minus noll. Spelarlönerna lär ju inte minska precis, snarare dubbleras. Sen vet jag inte om det är så kul att resa runt halva jordklotet för en bortamatch.

Jag tycker att det är dags för svensk hockey att öppna upp möjligheten för allsvenska lag att kunna avancera till elitserien. Det är för svårt nu. Hur ser du på det?
- Jag har länge sagt att man ska göra som man gör i Schweiz. Låt det sämsta laget från elitserien möta det bästa allsvenska laget i en serie i bäst av sju där vinnaren får spela i elitserien.

Saknar du något lag i elitserien?
- Leksand nämns ju för att det är ett klassiskt lag. Annars saknar jag Malmö och Uppsala som är städer med resurser att spela i elitserien samt rent geografiskt hade det varit bra.

Till sist, nämn en spelare som du anser vara den mest sportsliga och samtidigt väldigt bra spelare som du haft i landslaget.
- Mange Johansson får jag säga.

5 snabba med Bengt-Åke

SMguld/VMguld - VMguld
NHL/KHL - NHL
Rögle/Redhawks - Rögle
VM - Varje år/Vartannat - Varje
Elitserien Öppen/Stängd - Öppen

Jag tackar ödmjukast för de 13 minuter och 38 sekunder jag fick med Bengt-Åke Gustafsson




Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.