Blogg listad på Bloggtoppen.se

Hockeyresan - Leksand satsar ungt

Eftersom det önskades att Leksand skulle stå på tur i min genomgång såg jag valet som självklart. Så efter att jag försökt nå Christer Olsson utan framgång idag så fick jag istället ringa "ett säkrare kort".



Leksand är ett lag som satsat friskt de senaste säsongerna men som nu tvingats dra hårt i handbromsen. Det är inga dussinlirare som lämnat utan snarare nyckelspelare som Oliver Ekman-Larsson, Pelle Prestberg, Joacim Eriksson, Patrik Carlsson och Thomas Rhodin för att nämna några. Ersättarna är inget som skrämmer men det är kanske just det som lyfter Leksand? Från Rögle har man värvat Johan Alcén, Tommy Enström och Stefan Erkgärds.

Så här ser truppen ut i dagsläget:


G Erik Hanses – Ny från Leksand J20
G Patrick Galbraith - Ny från Björklöven

D Antti Hulkkonen
D Kimmo Lotvonen
D Jean-Luc Grand-Pierre
D Kenny Källström
D Tommy Enström – Ny från Rögle
D Stefan Erkgärds – Ny från Rögle
D Eric Moe – Ny från Timrå
D Patrik Norén - Ny från Leksand J20

C Johan Hägglund
C David Åslin
C Ken Andre Olimb - Ny från Frisk Asker
C Jon Knuts - Ny från Leksand J20

F Jussi Pesonen
F Jesper Ollas
F Jens Bergenström
F Martin Janohls
F Martin Karlsson
F Tomas Kollar
F Johan Alcén – Ny från Rögle
F Daniel Hermansson
F Victor Rask - Ny från Leksand J20

Förluster:
G Joacim Eriksson, Skellefteå
G Tom Lawson
G Timo Leinonen, Karlskrona
D Oliver Ekman-Larsson, Phoenix Coyotes
D Thomas Rhodin, slutar
D Petter Ullman, slutar
D Stefan Lassen, Djurgården
C Eric Johansson
C Patrik Carlsson, Södertälje
F Andreas Martinsen, Lillehammer
F Marcus Weinstock, Örebro
F Markus Persson, Bofors
F Pelle Prestberg, Färjestad

 

 

Som jag skrev tidigare så fick jag inte tag på Christer Olsson utan valde istället att gå vidare och ringde istället Stefan Erkgärds som satt och bevittnade Sveriges kross mot Österrike i Inlines-VM i Löfbergs Lila Arena.

Hur går det för Sverige?

- Sverige leder med 12-3 och det är spel mot ett mål.

Det var inte därför jag ringde utan mer angående din nya klubb Leksand. Hur har du upplevt din första tid där?

- Det känns väldigt bra.

Skiljer det sig mycket om du ser till hur du tränat i Rögle?

- Ja, det är skillnad. Här känns det mer strukturerat.

"Ni" har tappat en drös med tongivande spelare och man har inte ersatt dem med lika namnkunniga spelare. Hur upplever du det?

- Jag tycker laget ser bra ut. Visst, man har inte satsat lika stort som tidigare men nu satsar man på sina unga talanger som vann J-SM förra säsongen. De har verkligen visat framfötterna på sommarträningen och man vet ju redan att de är bra på isen så det ser bra ut.

Hur tror du din roll blir i Leksand till hösten?

- Jag hoppas kunna bidra och hitta det spel jag hade det året vi (Rögle) gick upp.

Det låter inte som att du ångrar flytten?

- Jag fick inget nytt kontrakt med Rögle så jag hade inget val.

Många snackar om att Leksand nu drar in på utgifterna, hur märker man det som spelare?

- Det märks inte. Som jag sa innan så har man kanske inte värvat lika tufft som man gjort de senaste säsongerna.

 

Du har två andra fd Röglespelare med dig. Är det ni tre som "lever ihop" där uppe?

- Jag kände några som redan var här men visst är det kul att de också är här.

 

Kände att jag inte ville störa Stefans hejande på Sverige så jag valde att avsluta där men lovade att återkomma när det närmade sig seriepremiär i höst.

 

Jag tycker Leksand ser väldigt intressanta ut trots sina tunga spelarförluster. Moe, Hulkkonen, Grand-Pierre, Erkgärds på backsidan är namnkunnigt och där vet man redan vad man får. Offensivt har man Hermansson, Hägglund, Enström, Kollar och Ollas för att nämna några. Sen att man värvat den spännande danske keepern Galbraith som ersättare för succémålvakten Joacim Eriksson behöver inte betyda en försvagning.

 

Vilket lag vill ni jag tar tag i härnäst?


Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.