Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kort intervju med Jörgen Jönsson - "Vi var ledare på isen"

Kenny Jönsson gör debut som tränare denna säsong, det är han inte ensam om i familjen. Jörgen Jönsson som tjuvstartade lite förra säsongen gör också sin riktiga debut som tränare denna säsongen. Det fanns en del frågor jag ville ha svar på och när jag ringde honom nu idag så ställde han upp efter jag förklarat vem jag var och vad mitt syfte var.

Jörgen, hur ser du på din tränarroll. Hur trivs du i den?
- Jag har inte börjat än så jag vet inte. Börjar på måndag.

Jag har några frågor jag velat ha svar på länge så jag går rakt på sak, varför stannade du hela karriären ut i Karlstad och inte återvände till Ängelholm?
- Jag ville spela på högsta nivån och vi trivdes väldigt bra socialt i Karlstad. Så det har inte funnits någon anledning att flytta.

Det finns de som säger att Karlstad och Ängelholm påminner om varandra, håller du med?
- Ja det gör det, sen har vi vattnet och en å som rinner igenom stan.

Hur ofta kommer du ner och hälsar på i Ängelholm?
- Det blir inte ofta, ca 2-3 tillfälle per år.

Snart ska du ner och delta i Kennys Allstar. Hur ser du på den händelsen?
- Det ska bli en väldigt trevlig kväll. Jag hoppas att jag mår så pass bra i kroppen så att jag kan spela. Ska bli väldigt roligt att vara med när Kenny hyllas. Jag själv blev hyllad förra säsongen och det är en ära som är få förunnat.






När vi ändå är inne på Kenny, ni båda blir tränare efter er karriär nu. Är ni typiska ledare?
- Vi var ledare på isen  och jag hoppas att jag ska kunna bidra med min erfarenhet. Kenny kommer att bli en bra tränare. Han är ärlig både mot sig själv och mot andra. Han är väldigt noga med detaljer och vet vad som krävs.


En annan sak jag funderat på är, varför stannade du inte i NHL?
- Det blev bara en säsong. Jag hade möjlighet att stanna, hade ett kontraktsförslag ett väldigt bra sådant men det stämde inte med det sociala.

Ångrar du inte dig?
- Nej.

Det kännns som att du är väldigt fast i Karlstad. Nu när du inleder en tränarkarriär så kanske det innebär att du måste röra på dig?
- Jag vågar inte se någon framtid än. Vi får se hur det går och jag tar en säsong i taget.

Du har varit med om mycket, vad tycker du är din karriärs höjdpunkt?
- Jag har fått vara med om mycket och fått vinna 9 guldmedaljer. Det är en höjdpunkt i sig. 5 SM, 2 VM och 2 OS-guld har det blivit. Jag har bevisat att det inte bara var en engångsgrej.

Förra veckan pratade jag med en som skriver om Färjestad, han sa att era fans gillar Rögle för att Färjestad fått dig från klubben.
- Jag har fått mycket beröm för det jag gjort i Karlstad och det är jag tacksam för. Rögle har jag också mycket att tacka som gav mig mycket.

Du och Jonas Bergqvist är de två som gjort flest landskamper och ni båda kommer från Rögle. Hur kan det komma sig?
- Bara en bra tillfällighet. Det är en ren slump.

Om vi går över till kommande säsong, ni har fått en grym trupp.
- Ja, vi har väldigt bra forwards, intressanta backar och målvakter. Vi hoppas att vi spelar en offensiv hockey som är vårt mål. Vår styrka ska vara att föra matcherna.

Jag ser er som solklara favoriter, håller du med?
- Vi är en av några men visst ska vi vara med och spela om det.

Hur kommer det gå för Rögle då?
- Jag tror att de får ett mellanår. De har en spännande ung satsning men jag tror inte att de är redo att flyga redan denna säsongen.

Som ni märkte så är inte Jörgen Jönsson någon som pratar på utan ger korta och konkreta svar.




Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.