Blogg listad på Bloggtoppen.se

Knapp förlust för Rögles J20 i tuff match

Då har jag precis kommit hem ifrån Rögles J20 premiär som spelades mot Malmö nere i Malmö Arena. Många tycker säkert, "det är väl inget att se", men jag lovar det var verkligen underhållning.

Ett derby mot Malmö är alltid hett men att en försäsongspremiär på J20 nivå kunde vara så här het visste jag inte. Vid nästan varje blockering så var det gruff och det small till ordentligt så fort lagen fick chansen. Jag älskade underhållningen som lagen bjöd på. Så fort en spelare tacklades omkull så applåderade respektive lagkamrater och det var tändning på hög nivå.

Det var ett par hundra åskådare och jag var inte ensam Röglesupporter på plats. Att det var så "välbesökt" beror inte på matchen i sig utan för att det arrangeras "hockeyns dag" i Malmö idag. Kringarrangemang som autografskrivning och barnen kunde ut och testa polis och brandkårsutrustning med mera. Eftersom jag hade dottern med mig så undvek jag att gå till souvernirshopen för risken fanns att hon hade kunnat få en liten pappersflagga vilket jag bestämt hade sagt nej till ;). Inträdet var frivilligt, vilket betydde gratis för mig som inte vill gynna de värsta rivalerna en spänn.

Över till matchen igen, Rögle inledde väldigt piggt och tog ledningen genom Marcus Idoff som var en av planens bättre spelare idag. Den första perioden var jämn och tuff och tempot var faktiskt riktigt bra. Rögles lagkapten Alexander Ahlm drog på sig två onödiga utvisningar men Johan Nielsen i Rögles mål var hur trygg som helst och Rögle kunde gå in med en ledning i omklädningsrummet efter första perioden.

Den andra perioden startar där den andra slutade med tuffa tag och man märker att rivaliteten är större på juniornivå än på seniornivå, åtminstone på isen. När det är derby i serien så måste ni passa på att se, ni kommer definitivt inte att bli besvikna. Malmö var klart vassare i andra perioden vilket skottstatistiken 16-7 tydligt visar. Man kivtterade fullt rättvist också.

Malmö tar sedan ledningen i början på tredje efter att den annars för dagen suveräne Johan Nielsen släppte en retur som Malmö enkelt kunde sätta. Malmö är bättre även i denna perioden men Rögle lyckas kvittera i powerplay, målskytt återigen Marcus Idoff. ´När Rögle klarat av ett boxplay när det närmade sig slutet så sätter Malmö segermålet oxh slutresultatet 3-2.

Skottstatistiken slutade 37-21 och visst var Malmö bättre men man måste ha i bakhuvudet att Rögle endast har 3 ispass i benen medans Malmö varit på is 2-3 veckor nu.

Många är säkert nyfikna på hur det gick för Jonathan Zaar? Jo, enligt mig var han Rögles bästa back och var nästintill felfri förutom en indianarpassning in i slottet.

Bäst i Rögle för dagen var Johan Nielsen, Jonathan Zaar, Marcus Idoff och Alexander Lindqvist-Hansen.

Till sist måste jag även berömma Carl Lejon, en spelare som har en härlig attityd och som inte drar sig för att kasta sig in i smeten.

Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.