Blogg listad på Bloggtoppen.se

Björn Hellqvist inför första ispasset

Som jag skrev igår så skulle jag nu på förmiddagen prata lite kort med Rögles tränare Björn Hellqvist. Jag ringde upp honom strax efter 11 och då var han i ishallen men var beredd på att jag skulle ringa och tog sig tid att svara på mina samt era frågor.


Dags för Björn att kliva fram ur skuggan och göra sig redo för en säsong i rampljuset. Foto: HD.se

Då är det dags att gå på is, hur kommer ni att lägga upp det nu i början?
- Vi kommer att köra på is en gång om dagen första tiden. Det blir inga hårda träningar utan mer för att känna på det.

Ni går på is 17.15. Då kommer ni ha tränat innan också eller?
- Ja träningen startar 15.45 med fysträning först.

Ni har match redan om en vecka. Vad är dina förväntningar på den?
- Självklart vill man vinna varje match men den matchen tar vi inte på blodigt allvar. Vi ska bara hitta den rätta känslan.

På Rögles hemsida kan man läsa att du kommer dela upp träningen i olika "teman". Berätta lite om det.
- Det är inget speciellt med det. Man bryter ner spelet i olika delar och fokuserar mer på varje moment. Det har jag testat innan och det tycker jag fungerar bra.

Truppen är klar nu. Är du nöjd?
- Nöjd är jag inte än men jag är glad över att få jobba med dessa killar nu. Det känns väldigt inspirerande.

Eftersom det blivit rabalder efter just detta inlägg ska jag snabbt förklara, Björn är inte missnöjd överhuvudtaget med lagbygget utan syftar på att han inte vill känna sig nöjd förrän laget presterar det spel och den hockey han önskar. Att känna sig nöjd nu hade varit detsamma som att jobbet var klart. Lätt att bli felciterad, men när jag skrev detta visste jag hur han menade men det är mitt fel om jag fått fram fel budskap.

Nu kommer era frågor som ni ville jag skulle ta upp med Hellqvist.

Junior undrade, vad skiljer dig som tränare idag om man jämför med när du jobbade med "Piva"?
- Jag har inte förändrats så mycket. Man har blivit äldre och fått mer erfarenhet.

Maverick ville veta, hur ska ni få så många unga talanger att blomma ut. Alla kan väl inte få den speltid som krävs för att kunna ta det där sista steget?
- Unga spelare kräver inte mer speltid än andra. Sen är det ju så att man inte kan ha 22 man på isen utan de som förtjänar istid får den.

Jonas undrar, hur har du funderat kring spelsystem och olika uppställningar?
- Vi ska köra efter uttrycket "full fart framåt, håll tätt bakåt". Vårt spel ska bygga på att vi ska ha pucken och för a matcherna. Vi ska tacklas mer än motståndarna, skjuta mer och täcka mer skott än motståndarna.

Det känns väldigt spännande inför ispremiären imorgon, jag tror det blir många som kommer till Gripenhallen kl 17.15 för att se alla nya spelare. Hockeyabstinensen är stor nu i mig. Imorgon får jag smaka på det, bara ett litet obetydligt smakprov. Nästa helg är det däremot två matcher, först j20 borta mot Malmö på lördag och sen tar A-laget emot Hamburg på söndag.


Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.