Blogg listad på Bloggtoppen.se

Okänd hemvändare tänker ta nästa steg i Mora

Dags att presentera ett snack med en hemvändare, en för mig okänd sådan, Kalle Ekelund. Efter säsongen 08/09 lämnade den unge backtalangen Nybro och Sverige för att spela på andra sidan Atlanten. Där blev det spel i kanadensiska juniorligan OHL, först för London Knights och nu senast för Peterborough Petes.


Efter att ha sett detta klipp antog jag att det var en back man bara ska akta sig för men han kan producera också. Hela 43 poäng blev det på 68 matcher den senaste säsongen. Efter att ha ryktats till Växjö Lakers hamnade han istället i Mora, varför?

- Kändes som en väldigt bra klubb att komma till, satsar ungt och vill uppåt. Det var en kombination som tilltalade mig. En erfaren och kunnig tränare som Harald Lückner var ju självklart också något som lockade, berättar Kalle Ekelund för Gronvitasumo.se.

Du kommer närmast från OHL på andra sidan, berätta om livet där och hur det är att spela där.

- Det var verkligen en upplevelse och juniorhockeyn därborta är enormt stor. Det var mycket matcher och det utvecklades jag verkligen av. Socialt var det också en erfarenhet, jag bodde i en värdfamilj där jag blev väl omhändertagen och allt folk var verkligen trevliga och hjälpsamma så jag har bara positiva saker att säga.

Hur tycker du säsongens Mora ser ut?

- Det ser väldigt bra ut tycker jag. Vi har en bra grupp grabbar där alla kör stenhårt och det har varit bra fart på träningarna inledningsvis. Träningsmatcherna vi spelat hittills har också sett bra ut.


Vad kommer du bidra med, sett till din senaste säsong verkar du vara en offensiv back?

- Försöker spela rätt allround, ett stabilt backspel där jag även gillar att följa med framåt vid rätt läge.

Eftersom jag fått önskemål om att köra "Svar på tal" även i fortsättningen körde jag sådan med Kalle.

Förutom Nolander och Iliakis har ni en ung backbesättning. Det håller inte. Rutin saknas!
- Det tror jag inte kommer blir ett problem, alla är riktigt talangfulla, vill framåt och kör stenhårt så¨jag tror att backsidan kommer vara riktigt stabil.

Era målvakter känns som i många andra lag som "osäkra kort". Hansen och Bengtsberg är två målvakter som inte klarat av att slå sig in som "ettor" tidigare. Nu måste ni lita på åtminstone en av dem.
- Jag tycker det ser bra ut på målvaktssidan, tycker båda målvakterna sett riktigt bra ut såhär långt.


Sista, Leksand hade Mora "lätt" för förra säsongen. Nu blir det tvärtom!

- Jag var ju inte med förra året så jag vet ju inte hur det var då. Jag vet att vi har ett riktigt bra och hungrigt lag nu så jag tror säkert att det ska gå bra i år också.

------


Vill ni läsa fler intervjuer så har jag tidigare kört en i varje lag. Klicka här.

Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.