Blogg listad på Bloggtoppen.se

NHL-veteranen slipar på Lindskoug

Livet leker för den förre Röglemålvakten, Kevin Lindskoug, som gör det bra borta i USHL och Muskegon Lumberjacks. Han har under den förre NHL-keepern Manny Legaces träning tagit hand om förstespaden och har efter 36 matcher en räddningsprocent på 92,6%. 
 
 
Jag var nyfiken på hur Kevin upplever allt där borta och hur han själv tycker att det går så jag ställde ett gäng frågor om allt möjligt till den förre Röglemålvakten.
 

Kevin, för ett år sedan spelade du i Rögles J20 i jakten på SM-medaljer. Via en kort sejour i Västervik hamnade du sedan i Muskegon Lumberjacks, USHL. Hur ser du själv på 2012:s andra hälft?

- Det har gått riktigt bra. Jag testade på div 1 ett par träningsmatcher och kände sedan för att ta erbjudandet av Muskegon Luberjacks i USHL. Det var en stor omställning att gå till liten rink men det gick fort att vänja sig, säger Kevin Lindskoug till gronvitasumo.se.

 

Visst var det så att om Rögle inte gått upp i Elitserien så hade du varit en av två i det "allsvenska" Rögle?

- Jag hade varit kvar i Rögle om de hade spelat i allsvenskan, som säkert fler andra hade.

 

Du har spelat 35 matcher nu och ligger på snygga 92,70%. Berätta gärna om hur det går för dig, hur arenorna är och status på ligan och dig.

- Det är en lång säsong här med 64 matcher plus slutspel. Jag känner att jag utvecklas hela tiden och det är roligt att spela så många matcher. Arenorna är i snitt som Lindab ungefär. Sedan finns det några som är mer åt Kinnarps och någon arena håller div1 klass. Ligan är svårt att sätta fingert på hur bra den är faktiskt. Jag skulle väll vilja säga att den är bättre super elit, kanske runt toppen av div1 klass. Jag förbereder mig här borta för nästa nivå som lutar åt College eller Allsvenskan.

 

Från Wennström till en annan legendar, Manny Legace. En NHL-veteran. Hur är det att ha en sådan erkänt duktig målvakt som coach?

- Det är underbart att ha en mentor som Manny att bolla tankar med. Han är en legend för mig och har oerhört mycket respekt för honom. Han har många intressanta saker att dela med sig av, eftersom han är lika "liten" som mig och vet precis vad som krävs för att ta sig långt.

 

Vad är den stora skillnaden mellan "Volles" träning och den du kör nu?

- Vi tränar mycket returer, snabba förflyttningar runt målet, styrningar och skymningar eftersom jag måste anpassa mig till den amerikanska stilen.

 

Hur ser framtiden ut för dig? Har du hemlängtan?

- Har fått många erbjudanden från college och blev possitivt överraskad när jag besökte en skola. Så för min del blir det antingen College hockey eller om jag får ett Allsvenskt erbjudande hemma i Sverige. Inga svenska klubbar i kontakt än så länge.

 

Följer du svensk hockey något?

- Jag följer nästan mer Svensk hockey än NHL. Tycker det är kul att se vilka som tar klivet utav killarna jag känner och spelat med/mot tidigare.

 

Fem snabba

Det bästa med USA: Atmosfären i arenorna

Saknar mest med Sverige: Maten

Där spelar jag i augusti: Uni, of Massachussets/ Rögle

Liten eller stor rink: Liten.

Rögle eller Malmö: Rögle.

 

----

 

Om ni vill se Kevin i action så kan ni se matcherna här.


Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.