Blogg listad på Bloggtoppen.se

Sondell känns helt rätt

Igår skrev jag att Rögle och Sondell var nära varandra. Idag skrev han på för de tre kommande säsongerna. Ni som följt bloggen kunde redan den 19 mars läsa att jag anade att det skulle bli Rögle.

- Det känns jätteskoj att allt är klart nu. Det spelade in i mitt beslut att jag trivdes riktigt bra i Rögle senast och att Björn coachar laget. Jag vet hur han tänker sig både träning och spel, säger Daniel Sondell till Rögles hemsida.


Rögles sportchef Roger Elvenes som jag också var i kontakt med igår är också nöjd.


- Daniel är den spelartyp vi letat efter. En rutinerad spelskicklig back med erfarenhet från högsta ligan både i Sverige och Finland, säger Roger Elvenes till Helsingborgs Dagblad.

När jag var i kontakt med hans agent Finnström igår fick jag visserligen svaret, " Inget är klart ännu". Det kan man ju faktiskt ta som att förhandling pågick.
Sondell har varit en följetong under denna "silly". Först dök han upp nära laget och tränade i hallen, sedan började ryktena ta fart men därefter fick jag dem dementerade då han ville fortsätta i Finland. För ett par veckor sedan kunde man även läsa i Helsingborgs Dagblad att man inte diskuterat kontrakt. Tiden har gått och nu är han klar, för tre säsonger dessutom.

Jag tycker att detta är en trygg, bra och säker värvning av Elvenes. Daniel var en av Rögles bättre backar under första året i Elitserien vilket gav honom ett kontrakt i Modo som även ledde till att han fick debutera i Tre Kronor. Sen blev det Finland och SaiPa där han noterades för 1 mål och 21 assist på 34 matcher.

Att han haft sin flickvän i Ängelholm när han spelat i andra klubbar har talat för att Ängelholm skulle bli en plats Daniel skulle återvända till.

Nu återstår det endast en back innan Rögles trupp är klar. Sen vet man aldrig om det skulle dyka upp någon mer ny på vägen men jag är säker på att Elvenes har ögonen öppna.

Rögles trupp

Målvakter


Joel Gistedt
Jonas Fransson

Kommentar: Har seriens vassaste målvaktspar, i nuläget. Skulle inte byta ut Fransson mot någon annan ledig målvakt. Gistedt har grym potential och den kan mycket väl komma nu.

Backar

Rasmus Forslund
Rasmus Bengtsson
Daniel Glimmenvall
Jesper Jensen
Victor Panelin-Borg
Jonathan Zaar
Daniel Sondell

Kommentar:
Känns med Sondells signatur väldigt bra och spännande. Glimmenvall och Sondell är två spelande backar som kommer att spela i alla moment, powerplay som boxplay. Panelin-Borg är stabiliteten själv och sedan har vi talanger i överflöd som är ett år äldre.
Dessutom ska en toppback in, så jag tror på att det kommer bli bra. Det gäller att de unga har någon att hålla i handen när det stormar i höst. Dock anser jag att Rögle är väldigt känsliga för skador på backsidan. Hade helst velat se två backar till, en topp och en bredd.

Forwards

Nils Bergström
Eric Himelfarb
Viktor Lindgren
Kirill Starkov
Alexander Johansson
Magnus Häggström
Christopher Liljewall
Dennis Everberg
Ted Brithén
Alexander Bergström
Jakob Johansson
Simon Olsson
Andrée Brendheden

Kommentar: Samspelt forwardsbesättning Känns som att alla 13 håller bra allsvensk klass utan att någon sticker ut vilket talar för att Rögle inte kommer att vara beroende av en kedja. Har även en drös juniorer som kommer offra vad som krävs för att få och ta chansen när den dyker upp. Jag vill påstå att Rögles forwardsbesättning är den bästa på många år. Den är både bred och kompetent.



Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.