Blogg listad på Bloggtoppen.se

"Jacke" om ännu en omstart - "Gjort det förut"

 
 
Rögleveteranen med 14 säsonger och 722 Röglematcher i bagaget, Jakob Johansson, är redo att anta ännu en utmaning. Nu laddar han upp inför sin 15:e säsong i klubben och om någon här känner till hur det är att resa sig igen så är det just Jakob. Han är tillbaka i Rögles träning efter en kort oviss tid om hur hans framtid skulle se ut. Nu är allt som vanligt igen.
 
- Jag har gjort det här förut så det känns som det ska göra. Jag har tränat själv hela tiden innan det blev klart också, säger Jakob Johansson till gronvitasumo.se.
 
Du var hela tiden inställd på att fortsätta spela hockey på denna nivå?
 
- Ja, det måste jag säga. Det tog lång tid att få reda på att jag skulle stanna kanske men sedan vi började snacka så har det inte funnits några tveksamheter.
 
Jakob har varit med om en hel del omstarter med nya lag och med nya förutsättningar. Så det är inga större förändringar nu mot tidigare för den rutinerade centern.
 
- Lite nytt folk men det rullar på. Jag tycker att vi har bra fart på träningarna och det känns inspirerande.
 
När det diskuterades om Jakobs vara eller icke vara i Rögle så fanns det många som var tveksamma om han fortfarande hade något att tillföra Rögle. Jag frågade om han själv känner att han har mer att hämta ur den högsta nivå som han visat oss tidigare under sin karriär:
 
- Det är givetvis förhoppningarna. Nu senast gick det inte bra för varken mig eller de andra i laget. Vi var för dåliga helt enkelt. Jag hoppas kunna bidra med mitt spel, jag är en klassisk center och vill hålla i spelet.
 
"Jacke" har varit kapten under de två senaste säsongerna. Om får fortsätta med ett "C" på bröstet återstår att se.
 
- Ingen aning men precis som jag sa när jag fick frågan om det för första gången så är det givetvis en stor ära. Däremot är det inget självändamål. Det är tränaren som bestämmer och tar ut den han anser vara bäst lämpad.
 
Hur ser du på Rögles nystart denna gång. Många placerar er redan som ett topplag. Är det de förväntningarna vi kan ha?
 
- Att redan nu peka ut några favoriter, innan varken vi eller andra lag fått ihop sina lag är som att lyfta upp ett finger i luften och känna åt vilket håll det blåser. Det är för tidigt.
 
Inför hans 15:e säsong i Rögle är det även klart att hans storebror, Daniel Glimmenvall, blir en del av ledarstaben. Det var inget som hade något betydelse för Jakobs framtid.
 
- Inte överhuvudtaget. Givetvis är det kul men det har han skött på sitt håll och jag på mitt.
 
Nu väntar några veckors gemensam träning till innan truppen delar sig för "semester". När laget sedan träffas igen i slutet av juli så är Jakob lika redo som alltid. Att det är hans 15:e säsong eller att han kommer att utöka rekordet i antal spelade matcher är inget han lägger en tanke på.
 
- Nej, de bitarna sköter Olof, de har han bra koll på. Det är kanske något jag kan titta på när jag lagt av men nu har jag fokus på annat.
 
 

Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.