Blogg listad på Bloggtoppen.se

Snack med Gath - "Tjärnqvist visar vad som krävs"


Idag har jag pratat med Rögles nye assisterande tränare, Mikael Gath.
Det har ju gått en tid sedan han började på sin nygamla arbetsplats och jag checka av lite hur det flyter på i hans nya roll.
- Det har varit ungefär som jag har förväntat mig. Nu lär jag mest känna killarna i laget, det är Andreas (Larsson) som sköter fysträningen helt och hållet. Jag har varit med och kört på helgerna, så det är väl det i så fall. Annars har jag börjat planera våra resor och annat för säsongen som väntar, säger Mikael Gath till gronvitasumo.se .

Hur ser veckan som kommer ut?
- Det rullar på. Jag tycker att vi tog ett snäpp uppåt i nivå under veckan som gick och spelarna tar emot det riktigt bra. Man vet hur det är som spelare och man kan tänker nu, "kan man inte köra på lite till". Det är ju en balansgång, man vill inte att någon ska gå sönder. Vi kör 11 pass i veckan och mycket mer än så kan man inte köra. Jag tycker spelarna redan nu har kommit långt i träningen och de nya övningarna börjar sätta sig rent tekniskt och då är det dags att trycka på lite extra.

När vi snackar lite spelare så hör man tydligt vilken viktig roll Mathias Tjärnqvist tagit direkt.
- Han är en ledare och är äldst i den träningsgrupp vi har nu. Han tar ett ansvar och visar övriga vad som krävs. Det är skillnad på Allsvenskan och Elitserien. Tjärnqvist höjer kvaliteten och passar perfekt in i vårt lag, både som person och spelare. Djurgården hade en tuff säsong förra säsongen men den som inte ser att Tjärnqvist är ett bra nyförvärv, han har fel. En viktig ledare som kommer och visar vägen med 100%-ig inställning varje dag.

Det tisslas och tasslas, vad ska han ha för nummer på ryggen nu när 17 är upptaget? Varken Olof eller "Fidde" vill säga något.
- Haha, det kommer säkert snart ut. Jag kan tyvärr inte säga något. Jag tror faktiskt inte det är spikat än.

Sen du lämnade Rögle som spelare för ett par år sedan, vad skiljer sig nu mot då?
- Rögle har växt på alla plan. Man är proffsigare och har en mycket bättre grund att stå på.

Lagbygget då, hur ser du på det?
- Vi ska ha in viktiga pusselbitar på de platserna vi har kvar. Det finns många unga talanger i laget men vi kan inte redan nu vara säkra på att de är redo för klivet från Allsvenskan till Elitserien. Det lär visa sig. Jag är övertygad om att vi kommer att vara en stark samlad grupp. Vi är inte det laget som ska ha en massa individualister och det hoppas jag aldrig Rögle kommer att bli.

När jag frågar om hur det ser ut på nyförvärvsfronten så säger Gath;
- Du kommer kanske inte tro mig men där har jag inte bättre koll än vad du har. Det är Pelle som sköter det och visst diskuterar han med Dan men det är Pelle som ska sy ihop det.


Gath längtar efter allvaret.


Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.