Blogg listad på Bloggtoppen.se

Grönvitasumo tippar Allsvenskan - Södertälje

 
Elitserien får kanske största fokus på bloggen men jag glömmer inte Allsvenskan som enligt mig är en minst lika het serie, om inte hetare.
Jag har synat lagen i allsvenskan också samtidigt som jag kört Elitserenlagen.
 
Först ut är Södertälje som många placerar högt upp i förhandstipsen.
 
 
Bra värvningar: Anton Forsberg Modo lån, Mike Bergin RPI, Johan Jonsson Växjö, Fredric Andersson Modo, Mattias Carlsson Djurgården, Damien Fleury Timrå, Johan Andersson Timrå.
 
Tunga tapp: Julius Hudacek, Mikko Kalteva, Blaz Gregorc, Jason Strudwick, Julian Jakobsen, Mathias Månsson.
 
Lagets målvakter: Givetvis det stora hålet i det nya lagbygget. Julius Hudacek var den store matchvinnaren förra säsongen och nu ger man Anton Forsberg och Sebastian Idoff förtroendet. Det är friskt vågat om man har ambitionen att nå kvalserien enligt mig.
 
Backarna: Unge talangen Emil Djuse ska enligt rapporterna vara en mycket bra back redan nu. Steget från division 1 till Allsvenskan är ändå för stort för att lägga något större ansvar eller hopp till en 18-årig back från "ettan". Bättre att räkna med noll från start. Mike Bergin? Har inte en aning men det kan inte bli samma flopp som Davis väl? Däremot har man fått in Johan Jonsson. Där har man gjort ett bra klipp. Kvar finns stabila Hjelm och Sonntag och med Lööv som den blivande stjärnan. Så visst, även om det har tappats mycket så finns det att ta av.
 
Forwards: Det snacket handlar om här är, Damien Fleury. Hittar han tillbaka till nivån han höll i Västerås så är det kanske säsongens värvning i Hockeyallsvenskan. På väg in finns förmodligen nyttige Robert Carlsson också. Lägg därtill en nygammal Mattias Carlsson som lär vara hur sugen som helst så har man utan tvivel täckt upp tappen av Mathias Månsson och Sabolic. Jakobsen är dock ett oerhört tungt tapp.
 
Han blir lagets flipp: Emil Lundberg fyller 19 i höst men har redan en seniorsäsong i väskan. Den unge talangen spås en lysande framtid och kommer troligen att ta flera steg denna säsong. Jag tycker att det var klokt av Emil att stanna en säsong till innan han testar vingarna.
 
Flopp: Anton Forsberg. Den Colombusdraftade Modomålvakten känner pressen. Ska han ta steget mot större äventyr behöver han lyckas nu. Att ersätta Julius Hudacek som vann matcher åt laget förra säsongen är inte det lättaste. Dessutom finns en sugen Idoff bakom.
 
----
 
Hallå där, Andreas Hjelm!
 
Hur ser du på kommande säsong med SSK-ögon?
- Mycket spännande. Vi har fått bra nyförvärv. På pappret ser det väldigt bra ut sen ska det fungera på isen också, säger Andreas Hjelm till gronvitasumo.se.
 
Något speciellt nyförvärv du tänker på?
- Jag tycker faktiskt att alla förvärv vi fått in ser bra ut.
 
Inför förra säsongen återvände du till Södertälje efter en treårig sejour i Norge. Om du jämför Allsvenskan med Norge, hur låter det då?
- I Norge är det mycket "High chaparal". I Allsvenskan är det svårare att skapa chanser, bättre defensiv och det krävs mer av alla lagen i Allsvenskan än vad det gör i Norge.
 
Hur tycker du att det gick för dig personligen förra säsongen i Södertälje?
- Helt okej. Jag hade en liten dipp runt jul men till stor del är jag nöjd. Jag kan bättre och jag är väldigt sugen på att få komma igång nu.
 
Förhandstipsen placerar er i toppen. Är ni ett topplag?
- Jag hoppas det! Bara för att det ser bra ut på pappret är det inte säkert att allt fungerar på isen men vi ska göra allt vi kan för att bli ett topplag.
 
Vilka andra lag ser du som topplag?
- Det är svårt. Serien är tuffare och jämnare än någonsin. Det är helt oförutsägbart men Djurgården är alltid bra. Örebro lär vara bra, det är svårt att säga vilka lag som blandar sig i toppstriden. Alla lag kan göra det.
 
Ni har många unga spelare. Vem står på tur för ett ordentligt genombrott?
- Viktor Lööv och Emil Lundberg var bra redan förra säsongen och jag lovar dig, de kör på riktigt hårt nu under sommaren. Jag tror de tar ytterliggare ett steg i vinter.
 
----
 
Svar på tal med Hjelm
 
Tappet av Hudacek blir för tungt. Det har ni inte lyckats ersätta!
- Jag har inte sett Forsberg spela men har bara hört bra om honom. Sedan visade Idoff när han fick chansen att han är redo. Visst var Hudacek bra men jag tycker att vi klarar av att ersätta honom.
 
Er offensiv hänger på om Damien Fleury lyckas!
- Inte från vår sida men kanske från fansens sida kan det säkert låta så. Han kan inte göra ett helt lag men om jag säger så här, får vi igång honom så lär hela laget leverera tillsammans.
 
Ni har tappat alldeles för mycket stabilitet på backsidan, Kalteva, Strudwick, Ytterell, Gregorc mfl!
- Jag tycker att vi ersatt dem mycket bra. Vi har fått in en ung back i Emil Djuse som ska vara riktigt bra redan nu. Själv har jag inte sett honom spela men av det jag hört antar jag att han är bra. Sedan har vi fått in en spännande kanadensare. Kvar finns Lööv som kommer bli riktigt bra och Sonntag är riktigt stabil. Det finns även mer hämta av mig med så jag tycker att det ser mycket bra ut på backsida, säger Hjelm.
 
----
 
Grönvitasumo tippar HockeyAllsvenskan 12/13 (Klicka på valfritt lag för att se genomgång av det laget)
 
1.
2.
3.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.