Blogg listad på Bloggtoppen.se

Grönvitasumo tippar Allsvenskan - Mora

Då var det dags att ge sig på Mora. Ett lag som tappat många bra pjäser. Ersättarna är hämtade i Danmark och känns som jokrar på förhand. Jag tror inte att Mora når några större framgångar i vinter.
 
 
Bra värvningar: Ervins Mustukovs Odense, Tyler Gotto Odense, Patrik Cedergren Modo, Patrick Björkstrand Herning, Anthony Guttig Dijon, Rob Ricci Odense, Jonas Westerling Almtuna.
 
Tunga tapp: Dan Iliakis, Robin Gartner, Jens Jakobs, Henrik Eriksson, Niklas Fogström, Dion Knelsen.
 
Lagets målvakter: Förra säsongen körde man på flertalet målvakter men nu är Bengtsberg, Plante och Sandberg borta. Kvar är Daniel Hansen och tillsammans med en ny spännande lettländare, Ervins Mustukovs, som är hämtad från danska Odense så känns det åtminstone tryggare. Nu har man en duo att köra på. Jag har inte sett Mustukovs spela men Daniel Hansen är en bra allsvensk målvakt.
 
Backarna: Blytunga avbräck i form av Gartner och Iliakis som båda stuckit till Örebro. Ersättarna är Cedergren och Gotto. Inga backar jag har någon större koll på men Tyler Gotto har en riktigt stark säsong i ryggen. Han vann backarnas poänliga i Danmark och ryktena som placerade honom i Sverige började tidigt. Kvar finns Jens Hellgren och Kalle Ekelund som båda är bra stabila backar på nivån.
 
Forwards: Även här har man drabbats av rejäla minus. Niklas Fogström, Jens Jakobs, Henrik Eriksson, Dion Knelsen är inga man kunnat ersätta. Försöken till det stavas Jonas Westerling som flyttar hem till Mora igen, oprävade fransmannen Anthony Guttig och den poängstarke kanadensaren från Odense, Rob Ricci. Det finns flertalet klasspelare (allsvenska mått) kvar sedan tidigare, då tänker jag på Daniel Viksten och Mattias Beck som både håller elitserieklass i min bok. Alexander Hilmersson och Johan Alcén är två andra mycket bra allsvenska spelare. Så även om man har tappat oerhört tunga namn så finns det fortfarande att ta av.
 
Han blir lagets flipp: Utan att ha sett honom spela så litar jag på lovorden om Tyler Gotto. Kommer säkerligen få axla Robin Gartners roll i powerplay och vara den där producerande backen. En back som har ledaregenskaper. Luktar flipp lång väg.
 
Flopp: Anthony Guttig? 41 poäng på 26 matcher i Frankrike förra säsongen. Vi har sett flera sådana spelare anlända men inte lyckats i Allsvenskan. Förra säsongen kom tex ett gäng slovener som skulle vara riktigt bra. Jag vågar inte tro på Guttig. Bara för det så blir det väl en Fleury-succé av det till slut.
 
----
 
Hallå där, Daniel Hansen!
 
Hur ser du på kommande säsong med "Moraögon"?
- Det är som en nysatsning som känns väldigt intressant. Vi har tappat många bra spelare men har fortfarande en riktigt bra stomme kvar. Sedan ska det bli mycket spännande att se hur bra importerna är, säger Daniel Hansen till gronvitasumo.se.
 
Ni har verkligen tappat toppen av spelarna.
- Självklart är det tungt att tappa den store härföraren Niklas Fogström och vår trollgubbe Jens Jakobs. Vi har ändå många bra spelare kvar som Viksten och Beck.
 
För egen del. Ni hade ju rätt många målvakter i Mora förra säsongen, Bengtsberg, Plante, Sandberg och du själv. Nu är ni två målvakter från start, inga lån. Det måste väl kännas skönt?
- Ja absolut. Det var lite cirkus förra säsongen. Jag har ingen aning vad Mustukovs håller för klass men jag går in för att bli etta. Jag hade ett bra snack med ledningen där de sa att de skulle satsa på mig och värva in en bra backup.
 
Har du haft något elitserieintresse på dig under våren/sommaren?
- Jo, det fanns lite intresse men inget konkret.
 
Ni har fått en ny tränare, Patric Wener, vad har du fått för intryck av honom?
- Han var helt ny för mig. Hade inte hört någon om honom tidigare då han varit utomlands. Det är för tidigt att att säga vad skillnaderna är mot tidigare tränare. Vi har bara haft någon samling där han förklarat hur han vill att vi ska spela.
 
En spelare du tror får sitt stora genombrott i år?
- Då säger jag Lukas Bengtsson. En högerfattad 94:a som är liten, snabb med bra spelsinne.
 
----
 
Svar på tal med Hansen
 
Ni har tappat för många tongivande spelare för att nå playoff.
- Var har många bra spelare kvar säger jag då. Jag ska göra allt jag kan för att ge laget chansen att vinna matcherna så att vi kan nå dit. Vi är en stark och bra grupp som jobbar tillsammans.
 
Målvaktsposten känns tryggare i år.
- Absolut. När Bengtsberg var här förra säsongen kändes det som 50-50 men nu tänker jag ta förstespaden.
 
Ni litar för mycket på fru Fortuna när det gäller värvningarna. Det är rena rama chansningar!
- Det är bara att hoppats att ledningen scoutat väl och att de är så bra som vi alla hoppas på.
 
----
 
Eftersom tre av nyförvärven kommer från samma klubb, Odense, så bad jag deras tränare Pär Johansson om några ord om spelarna.
 
- Reaktionsnabb målvakt som är mycket duktig längs med isen och var en stor del i att vi vann många jämna matcher, ger alltid laget en chans att vinna. Han kommer få en hård konkurrent i Hansen som jag personligen tycker är en bra målvakt. Bra konkurrens på den målvaktssidan. Lite kuriosa om Ervins är att han faktiskt kan trolla så om jag hade spelat i Mora hade jag bett honom köra show i omklädningsrummet.
 
-  Otroligt offensiv back, följer med upp precis hela iden och hamnar ofta nere i motståndarnas sarghörn. Skall man utnyttja honom på rätt sätt ska han spela med en mycket duktig defensiv back och center. Underbar skridskoåkare.
 
- En riktig sniper som gör mål när han får chansen, smart spelare. Men hans nackdel i AS blir att han inte är så stor och mot lag som spelar tight och bra defensiv som många AS lag gör kan han få lite problem att trycka sig in och få dom chanser han behöver. Mot lite mer öppna försvar kan han i princip göra hur många mål som helst.
 
 
----
 
Grönvitasumo tippar HockeyAllsvenskan 12/13 (Klicka på valfritt lag för att se genomgång av det laget)
 
1.
2.
3.
5.
6.
7.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
 
 

Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.