Blogg listad på Bloggtoppen.se

Grönvitasumo tippar Allsvenskan - Malmö

Jag kommer fram tills dess att säsongen drar igång i mitten av september ranka, syna och snacka med någon i varje lag från Elitserien och Allsvenskan. Nu är det dags att ge sig på Malmö Redhawks. Man har tvingats göra en förvandling på spelarsidan efter det kaosartade fiaskot. Jag tycker ändå att Sylvegård fått ihop ett mycket intressant lag.
 
 
 
 
Bra värvningar: Johan Björk Lukko, Jens Olsson EHC München, R.J Anderson Lillehammer, Mads Bödker Leksand, Nicklas Jadeland Oskarshamn, Mattias Persson Luleå, Sebastian Meijer Luleå, Alexander Bergström Rögle, Ludvig Rensfeldt Sarnia Sting.
 
Tunga tapp: Daniel Josefsson, Tim Heed, Alexander Barta, Linus Klasen, Robert Carlsson, Dragan Umicevic, Jesper Mattsson.
 
----
 
Lagets målvakter: Att Hannu Toivonen lämnat gör väl ingen ledsen. Förväntningarna på den välmeriterade finländaren var med all rätt skyhöga men han levde inte upp till dem för fem öre. Istället har man ersatt honom med Axel Brage, ett lån från Linköping. Ingen bra lösning enligt mig men det spelar inte någon roll sportsligt för man sitter starka med Pontus Sjögren. En av få som förtjänar betyget MVG förra säsongen. Nu är han mer självskriven och känner inte samma konkurrens. Han lär få stå de matcher han vill stå.
 
Backarna: Att klassbackar som Josefsson och Heed lämnat är kännbart. Weihager och J.D Forrest har man ersatt med råge. Det som saknas är en "polis" som Grand-Pierre. Annars ser det faktiskt väldigt stabilt ut. Sylvegård fick hem Olsson och Björk och det tror jag är lika viktigt utanför isen som på den samma. Stefan Lassen finns kvar och han kan bättre än han visade första säsongen, nu har han dessutom två danska landslagskamrater i laget, Mads Bödker och Philip Hersby. Stort frågetecken sätter jag för den Hersby. En värvning man lika bra kunnat ta från de egna leden. Som en intressant joker har man R.J Anderson, en högerskytt som sprutade in 53 poäng i Lillehammer förra säsongen.
 
Forwards: Här har man tappat namn men ersatt dem med både bra allsvenska spelare men dessutom något ännu viktigare, harmoni. Nu finns inte Klasen, Dragan eller några trötta slovaker kvar längre. Däremot tycker jag att Vesterholms är en förlust. Nu hade de fått större förtroende. Med facit i hand så känner jag inte att man har en sämre forwardsbesättning. Visserligen har man ingen Klasen i laget men jag tror inte att en spelare som Mattias Persson blir så mycket sämre poängmässigt. Dessutom spelar han i Malmö för att han vill det. Andra bra värvningar stavas Rensfeldt, Jadeland, Meijer och Alexander Bergström. Alla fyra håller hög allsvensk klass.
 
Han blir lagets flipp: Lukas Ericsson fick inget vidare förtroende förra säsongen. En av få som verkligen var beredd att göra skitjobbet. Kommer att kliva fram nu. En spelare som jag ville se i Rögle förra säsongen. Det var faktiskt så att när jag hörde att Lukas var på gång till Malmö så tipsade jag Roger Elvenes om det, före ryktet var ute. Lukas kommer att blomma ut i vinter.
 
Flopp: Philip Hersby, en dansk VM-spelare som ärligt talat inte dög i Tingsryd. Jag vet inte på vilka grunder Sylvegård plockade honom men jag tror inte att han blir någon succé.
 
----
 
Hallå där, Nicklas Jadeland. Hur ser du på säsongen som väntar med "Malmöögon" sett?
- Jag måste säga att det ser ljust ut. Jag har en bra känsla av att det kommer att gå bra för oss.
 
Inför varje säsong så höjer man ofta Malmö för att det sedan ska sluta i fiasko. Vad talar för att det inte blir så i år?
- Det är många Malmökillar i laget. Även de som inte har någon nära anknytning till laget spelar med ett stort hjärta för klubben. Alla kämpar åt samma håll.
 
Du är tillbaka i Malmö efter fem år i Oskarshamn. Varför blev det Malmö?
- Det var inget val egentligen. För mig var det självklart, ända sedan jag fick lämna Malmö har jag drömt om att få återvända och spela för Malmö. Så det var inget snack, det var solklart, säger Nicklas och låter hur stolt som helst.
 
Vad är du för en spelare nu jämfört med när du lämnade 2007?
- När jag kom till Oskarshamn var jag rätt fysisk och mer åt brunkarhållet. Sedan gick det bättre och bättre och jag fick större förtroende, då kom spelet också. Jag fick allt mer puck och då kom poängen också. Jag hoppas få fortsätta med det här hemma nu.
 
Nu återförenas du med en spelare som gått den "känsliga vägen", Alexander Bergström, som du spelade tillsammans med i Oskarshamn 07-09. Vad har du att säga om honom?
- En väldigt bra hockeyspelare som alltid gör sina 35 poäng. Bra kille och absolut en bra värvning för laget.
 
När du skrev på var all "frid och fröjd" sedan dök den ekonomiska bomben upp. Visste du något om det när du skrev på?
- Nej, jag visste inget om det då utan det kom på ett möte veckan efter. Jag måste ändå säga att klubben skött det riktigt bra mot oss spelare. Man har hela vägen informerat oss spelare och försäkrat oss om att det skulle sluta bra, vilket det nu också gjorde.
 
Malmö har varit iväg på ett läger i de småländska skogarna de senaste dagarna. Igår släppte Jadeland en intressant "tweet" där han skrev att han nu vet "hur man tar bort fästingar från pungen. Tack Roger Ohlsson". Jag var tvungen att fråga Jadeland om Roger verkligen plockat en fästing på "juvelerna"?
- Haha, inga kommetarer på den. Vi är ett lag och vad gör man inte för varandra, sa Nicklas utan att avslöja om det var sanning eller ej.
 
Innan vi går vidare till "svar på tal" så undrar jag vem Jadeland tror får sitt genombrott i vinter. Lustigt nog blir det samma svar som jag själv plockat ut innan samtalet, en gammal lagkamrat från Oskarshamnstiden.
- Jag säger Lukas Ericsson. Bara han får spela och känna förtroende så kommer han att göra en bra säsong för oss.
 
----
 
Svar på tal med Jadeland
 
Malmö står återigen inför en "nysatsning" där omsättningen är för hög för att hinna få ihop ett "lag" från start. Ni kommer vara trögstartade!?
- Det tror jag inte. De spelarna som är kvar sedan förra säsongen är revanschsugna och vill visa att man kan bättre. Vi nya som kommer har inte nått vår bästa säsong i karriären ännu och den hoppas vi få nu.
 
Något jag tycker ser bättre ut, åtminstone på pappret, är att ni ser mer ut som ett harmonsikt lag nu än mot förra säsongen. Det håller du såklart med om?
- Ja, det tycker jag. Vi är en stark grupp som alla vill framåt i karriären och vi har många killar som spelar med stort hjärta för klubben.
 
Taavola fick stanna. Det kändes inte speciellt "roligt" i början utifrån sett. Är han lika tråkig som han verkar?
- Han är ju norrlänning. Nej, men han är vad jag förstått en analytisk tränare men samtidigt kan han skämta och ha kul. Sedan ska man veta att han kan ta i från tårna också när det behövs.
 
 
----
 
 
 
Grönvitasumo tippar HockeyAllsvenskan 12/13 (Klicka på valfritt lag för att se genomgång av det laget)
 
1.
2.
3.
5.
7.
9.
10.
11.
12.
13.
14.

Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.